El
Dede77: Ska förtydliga att det är 20m eller 25m förlängning jag tittar på. Oftast använder jag en 10m kabel men finns tillfälle när man inte får plats precis vid elskåpet. Så teoretiskt blir det som längst 35m 400V-kabel men strävar efter så kort kabel som möjligt. Vet inte om det påverkar men i de skåp jag brukar koppla mig mot sitter ju också JFB och dvärgbrytare. Brukar vara
ZMATSJ: Tack för svaret Bo. Jag kollar med leverantör angående potta. :)
nullejaro: Hej, Hoppas på tips från er experter. Jag har behov av kunna dimma en 146W El-Björn FLEX LED som ansluts direkt med Schuko 220V. Önskar tips både på dimmer och rekommenderad installation. [bild] Tack på förhand! Martin
Soltorp40: Brytare från 1970 kan börja kärva. Uttag som inte har petskydd (dvs man kan med en spik pilla rakt in i ena hålet) är inte bra, bör bytas. Man kan byta ett i taget när det börjar strula, eller man kan byta alla rakt över. Man kan byta uttagen (som är ojordade) till nya ojordade - det är inte olagligt. Det kallas "underhåll". Om Du i köket har ojordade uttag vid bordet, men (givetvis)
ilcretzzo: Visa gärna bild med vilka tråd fanns på den gamla brytare/vilka som ska kopplas på den nya så att vi får bättre överblick
GK100: Du behöver knappast två alternativ här. Det är ju inte så mycket att diskutera, håll fast vid din uppfattning den är riktig.
El-Löken66: [citat] Du kommer få koordinater dit du ska gräva, hämtas matningen nordöst om din tomt ska du troligen gräva till till nö tomtgräns och så vidare.
Vector: Dra golvvärmerören det det är lättast att koppla ihop med något rör från ordinarie värmesystem eller dit det är lättast att dra nya rör från ordinarie värmesystem . Kom ihåg att helst ha golvvärmerören upp ur golv istället för att dra dom till någon krypgrund, lättare att lufta. Och gärna till någon plats där man även kan ha en typ shunt/pump central
prototypen: Sedan kan man ju titta på volymerna, säljs säkert 25 utan fjäder för varje med fjäder. Protte
elmont: [citat] Ska du dra ur kablarna så knyt på ett tunnare rep (MIN 5-6 mm). För att hitta skadan OM det är i marken kan du koppla ur kabeln i alla ändar, sätta ett elstängselaggregat i dom trådar som du har kortslutning i och ta en hederlig transistorradio och följa kabeln. Du kommer att tydligt hör när du kommer till kortslutningsstället pga av det höga "knäppet/spraket" i radion.
Logad: [citat] Jo faktiskt. Inte alla men en del. http://www.sfu.ca/phys/231/archived,%20041-061/061/data_sheets/thermistor.pdf
tobbe.roos: Nu är komponenter beställda, blir att koppla ihop om några dagar!
Conzol619: Passar detta i en trefacks schneider exxakt??
TianR: Tack alla input! Som en liten uppdatering: Har kollat med både Eon och grannarna. Området har tidigare vinter haft lite störningar med avseende på spänning och en av grannarna renoverar för fullt just nu. Installatören av BVP kommer på fredag för en genomgång (kan även vara fasvakten som felar med tanke på att inget annat hos oss påverkats). Men han kommer också kunna kolla på
calle336: Då återstår bara frågan om jag ska dra elen själv. Vet att man inte får men är svårt med å hitta hantverkare som kan komma å köra 1 -2 timmar i stöten. Det är ju så de blir när man renoverar å bor i huset.
pegee: [citat] För att inga missförstånd skall uppstå: L1: 227 - 228 - 228 L2: 215 - 217 - 215 L3: 231 - 234 - 227 De två första värdena är mätt obelastat. Jag skruvade ur säkringarna och mätte. Det sista värdet ät mätt i min central inomhus, dvs med normal last. Jag skruvade ur säkringarna till vattenpumpen och mätte, så de värdena är en ögonblicksbild för läget vid
Panor82: Skönt att det löste sig och tack för en utförlig återkoppling.
elmont: Visst kan man sätta flera säkringar i serie och flera jfb med samma egenskaper i serie men av någon outgrundlig anledning gör man inte det och har aldrig gjort så. Man kan ju undra varför
Hedenskg: [citat] De gamla 230v elementen jag skruvade bort hade mekaniska fel, var trasiga i infästningar eller hade vred/knappar som var trasiga = de åkte på skroten. Det var också element av den typen som blir 120 grader (!?) på ytan och sen svinkalla. Det rimmar dåligt med en ett-åring som springer omkring, så halv-jumna oljefylld får duga :) Det visade sig att den ena elektrikern är en
ppoonnttuuss: Tack. För att förtydliga, planen är inte att koppla via uttaget, troligtvis ersätter jag det med laddboxen iom jag aldrig använt det till annat hittills, slipper då dra ny kabel från centralen. Va mest nyfiken på hur lämpligt det anses vara.
Mikael_L: När killen från "elverket" kom för att koppla in servisen till mätarskåpet så hade de för kort serviskabel, så jag såg hur han skarvade ihop med en bit förlängning. Presshylsor för ledarna, sen bara en massa eltape och ner med kabeln i graven. Jag blev lite förvånad, jag trodde de skulle köra med någon slags ingjutning, men nej, bara tejp. Sen ett par år senare vad grävmaskin
El-Löken66: [citat] Förstår inte vad det har med trådens ämne att göra nej, som var vilken färgstandard den typen av kabeln ska kopplas enligt och där det korrekta svaret var att turkos motsvarade gårdagens ljusblå och dagens blå som Neutralledare, även förklarat varför. Trådskaparen förstår nog själv att det går att koppla trådarna exakt hur som helst och ändå få funktion men nu var
joppz: [citat] Så processen blir: Byta tryckknapp, sockel och kablage. Ansluta jord mot mässingen i botten?
John_Anders: Stort tack Bo. Jag har en vanlig multimeter och en viss, men knappast djup, kunskap. Det låter klokt med felsökning i den ordning du föreslår.
FruLo: Tack! Blev en tur till butik. Det ser ut som att de passar bra med de vita renova-brytarna.
Uffe A: Tror att möjligheten att nätägaren byter brytaren är obefintlig Men du kan ju höra med dom Annars får du hitta någon firma som gör der
zwanzig: Borde gå fint att använda till klenspänning. T.ex. solcell, fritidsbatteri, ledbelysning m.m.
Trrttsch: Jag har 15 mm råspont och tre kortlingar per vägg. Har ni rivit in till råsponten borde det ju vara ganska lätt att se var spikarna sitter.