El
MariaiÖstergötland: Ts, ursäkta min ofrivilliga trådkapning. Jag tar mössan i handen och knallar tillbaka till min egen tråd...
Purre: Denna är klart vettigare. Har du även lite skydd mot oavsiktlig åtkomst av pedalen. Dessutom måste du ha foten på den hela tiden för att fräsen ska gå. Så skulle det gå fel och du släpper foten stannar den. https://www.conrad.se/p/fotbrytare-250-vac-15-a-1-pedal-med-skyddskapa-1-vaexlare-fs-502-1-st-1565151
rödhakenn: Tack, jag är helnöjd tills vidare. Input AC85-265V. Jag förstår och skaffar en annan " skarv". Tack så mycket!
Nötegårdsgubben: Låter betryggande. :rolleyes: Du skulle nog göra dig själv en tjänst om du försökte förstå vad som skett.
mlkjhr: Eftersom man alltid ska dra ut stickproppen från motorvärmaruttaget först innan man drar ur sladden från bilen så är det ju lika bra att ta med sladden i bilen.
Felixjohansson: Fläkten fungerar som den ska men det kommer ett surrande ljud från regulatorn, låter lite läskigt
Håbbe01: Nja lägger du kabel i trävägg med isolering så krymper ju maxbelastning till 18A Den ligger i mark i rör så risken för brand är mindre o desto mer kan du belasta Jo vattenfall kör väl firmafest varje dag nu :) Du verkar vara på rätt väg
Haz6909: [citat] Alla komponenter är enfasanslutna enligt Viskan
salkin85: Om någon undrar så gick det super! Tack för all hjälp..
Jan_G: Troligen är det så att din Luft/vatten drar uppåt 13 ampere när elpatronen sätter in. Och med en luft/luft så blir det helt enkelt för mycket. Jag har en liknande situation och fick säkra upp till 20 A. Om du inte kan själv be nån granne hjälpa dig. Ring också till din nätleverantör och informera. De kommer debitera några hundralappar extra per år för högre säkring.
peterlarsson1: Ja, jag har såklart dryftat det med honom. Verkar som om han har rätt dåliga priser så vill ändå jämföra lite och gillar konceptet att han jobbar per timme istället. Jag hade såklart kunnat välja en annan elektriker men det har varit svårt att få bra priser då huset ligger utan bilväg ännu osv. Något som inte berör denna gamla elektriker som familjen använt genom åren. Han
tommib: Man ser skillnad på färgerna ändå, det blir olika gråskalor. Inte optimalt dock, jag gissar att det tar mer tid. Just av det skälet är gröngul just gröngul, att den är tvåfärgad gör att den går enkelt att urskilja från övriga.
janwide: [citat] Med andra ord helt normalt då och inget att oroa sig för.
Håkan035: Okej får kolla med en elektriker. Skönt att de inte behöver göra massiva ingrepp i väggen. Tack för bra svar alla!
Pin: Den blå nollan får du knipsa av och koppla in i Shelly och sedan vidarekopplar du den. Alltså båda blå ändarna ska in i Shelly. Eftersom Shelly bara rymmer en anslutning i terminalen så sätter du en Wago mellan. Båda avklippta blå in i wagon och en tredje till Shelly. På samma sätt behöver du wago för att koppla in fasen som ska både strömförsörja Shelly samt kopplas in till
etompau: [citat] Ett fast monterat uttag ska i min värld kopplas via en korrekt förlagd och fastsatt kabel. Farligt eller en potentiell risk kan det bli om du kör hög belastning på uttaget under längre tid då uttaget kopplas via en stickkontakt i andra ändan, en extra övergång med risk för varmgång. Hållarna som Bo visar, finns ex. hos Jula. Har själv använt dessa och uttaget sitter som
Millox: Reaktiv effekt produceras relativt nära konsumenten, så tänk koppling av kondensatorbatteri i regionnät, justering av lindningskopplare, lokala producenter eller konsumenter som börjar dra på kompenseringsfunktioner i sina nät...
Peter2400: [citat] Enligt den här videon ska det vara "very very easy" att lossa lampan:) [MEDIA=youtube]jLf-FcE9A0o[/MEDIA] Börja kolla 28 sec in.
tommib: Artikelnummer är svårt att göra något med när man inte vet var den är köpt. Däremot e-nummer, det är ett unikt nummer för alla elprylar. Det är en a-collection, dvs Ahlsells eget märke. Priset blir hopplöst eftersom Ahlsell har sitt knäppa system med GNP och stora rabatter. Intressant att det skiljer så mycket mellan Müsslis pris och det som googlade fram.
prototypen: Och det ser ut som om alla trådar är för långa perilexen är ganska så trång och ledarna måste vara helt rätt längd. Den bruna ser ut som den är klämd på två ställer och den vita gör ett rejält hopp över en annan tråd. Protte
Plutus: [citat] Jag förstår din poäng, och du har helt rätt i att om innedelen sitter i ett sovrum och du stänger dörren så kommer den t.o.m. att stanna, men nu var ju problemet att den löste ut säkringar, och då får vi väl tro att den går på max. drar den märkströmmen fast den går på halveffekt så är det något fel i vilket fall. vi släpper det, Vi är väl i alla fall överens om
Wheelabrator: Nä jag menar att elektrikern ska kontakta nätägaren och be dem bryta strömmen pga ett arbete som kräver spänningslöst tillstånd. Exakt vilket arbete som ska göras kan man ju smussla med tänkte jag... Det kan ju också vara så att det finns en särskild servissäkringslåda att bryta strömmen med. Jag har en sådan låda i min bostad så jag kan göra min mätartavla strömlös utan
star_daddy: OK, visste inte ens att sådana grejer finns nuförtiden! Tack för tipset!
kboortz: [citat] Har inte nämnt 15 någonstans, utan skrev att tre av sex uttag gått sönder. - Med det första som gick sönder så gjorde jag som visas på illustrationen - Med nästa som gick sönder så kunde jag inte göra som illustrationen. När locket ramlade av så fanns två för stora hål så gissar att montören drabbats direkt av sitt eget misstag, borrat sönder det första helt vid
harka: en original mobilladdare till Samsung drar cirka 0.02 watt i stand-by, med ett elpris på 1 kr/kWh tar det bortåt femhundra år att tjäna in en hundralapp genom att bryta strömmen till den några andra (kinesiska) no-name USB-laddare med diverse finesser som jag har liggande, tjänar in hundralappen redan efter 85 års avstängning (dom ligger i snitt på 0.13 W i standby) i en mörk hall har