5 593 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Telefonledning som nätverkskabel, går det?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Varför inte använda cat5e eller cat6 istället?S Soltorp40 skrev:Jag håller med, i princip.
Men i verkligheten var det närmast så - om än ingen stor skillnad.
100 MBit/s trådbundet, någon Cat 5e i kabeln tror jag, kanske 10-15m från switch.
WiFi i dubbla band (2,5 + 5 Ghz), närmaste bas sitter i samma switch som kabeln ovan, men de kanske pratar 1Gb/s mellan vara andra - det är nog 1m patch-kabel.
Inkommande på abonnemanget är 250 MBit/s över fiber i samma switch.
Det kan handla om hur elektroniken i TV:n är byggd och programmerad till exempel.
Men det viktiga: Trådlöst har spottat upp sig rejält på senare år! Det är inte självklart att en stor investering för kabeldragning i en villa idag som vore det ett utvecklarkontor någonsin kommer till användning!
Jodå, POE (Power Over Ethernet) är bra om ansluten utrustning kan ta det, men det är många burkar som inte är där (än). Accesspunkter för WiFi är dock klara. Och POE utvecklas fortfarande. Från den första standarden med max 13W överförd, till POE+ med 25W finns det idag system med både 50W och till och med 90W. För att få ihop det till någon effektiv matning av en burk krävs en hel del elektronik, DC/DC-omvandling och så, så någonstans blir det i alla fall lättare att gå via vägguttaget om inte man råkar ha UPS på datasidan och vill ha den distribuerad.
Själv gillar jag om speciellt reservsystem är enkla och robusta. Ett 12V batteri (med laddning), en 2 x 0,75 eller 2 x 1 kabel i röret tar ut 12V till kritiska burkar på ett enkelt sätt, som många tekniker klarar av att felsöka väl om det skulle behövas.
Blir ju lite haltande att jämföra med något som är begränsat så som cat 5, vilket jag antydde i mitt förra inlägg.
Men jag kör det mesta trådlöst idag, då vi renoverar och kompletterar med uttag på strategiska platser, typ TV och kontorsplatser, men i stora drag förlitar även jag mig på Wifi.
Tänkte att du kan ju köra med en POE-splitter så får du ut 5v eller 12v för små effekter?
Typ denna; https://www.dustinhome.se/product/5010751529/tl-poe10r-poe-splitter
Tackar för tipset om PoE - splitter. Det får jag ta till mig för framtiden.
(Just nu har jag utrustning med "passiv 24V PoE), men det kan ju ändras.
Har hittat (i Kina...) burk som tar samma pssiva 24V och omvandlar till 12V, för en billig peng...
(Just nu har jag utrustning med "passiv 24V PoE), men det kan ju ändras.
Har hittat (i Kina...) burk som tar samma pssiva 24V och omvandlar till 12V, för en billig peng...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Val av nätverkskabel, hus garage - risk för störning?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Funderingar kring att ersätta antennkabel med nätverkskabel
Dra nätverkskabel utomhus till garage
Dra nätverkskabel från vind till garage via luftspalten i takkonstruktionen
El -
Dra nätverkskabel i gipsväggar?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G