Har en armatur som är ip44 och av skyddsklass 2, dvs dubbelisolerad som jag vill montera ovanpå badrumsspegel och ansluta till befintlig utanpåliggande dosa ovanför. Då jordanslutning saknas undrar jag hur denna skall anslutas i dosan. Bifogar lite bilder på hur det ser ut. Antar att jag kan koppla blå mot blå samt brun på bef vit som är tändtråd i dosan? Fick även med en vit ”sockerbit” eller plint. Måste denna användas eller kan jag ansluta direkt i dosan?

• Öppen elektrisk anslutningsdosa med blå och brun tråd redo för installation ovanför badrumsspegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en elinstallation i en öppen väggdosas med blå och brun tråd, samt grön/gul jordtråd, synliga anslutningar.
    Skapa konto
  • En hand håller en ip44 dubbelisolerad armatur mot en texturerad vägg.
    Skapa konto
Då armaturen är dubbelisolerad ska den inte ha någon skyddsjord, så det är riktigt att du bara har två ledare att ansluta, fas och nolla.

Hur den ska anslutas i dosan vet bara du. Neutralledaren brukar vara blå, om den är blå hos dig vet bara du. Var fasledaren ska kopplas behöver du ta reda på då det ser ut att finnas två val. Om du säger att vit är tändtråd och om du vill ansluta armaturen mot en tändtråd så är det rätt val. Det jag kan ju inte bekräfta härifrån på något vis. Du ska inte anta något, utan ta reda på det du är osäker på innan du börjar.

Detta är en kopplingsdosa, ingen anslutningsdosa. Där ansluten man inte en lampsladd. Men det ser redan ut att vara hempulat så du får väl fortsätta på den linjen. Lampsladden behöver dragsvlastas i dosan om du inte fäster den mot väggen.

Man ansluter heller inte en lampsladd (RK 0.75 mm²) mot EK 1.5 mm² i dylika skruvplintar. Men nu ser det ut att sitta ändhylsor på lampsladden som gör det möjligt att göra en bra anslutning som inte glappar. Var noga.

Allt detta arbete är behörighetskrävande så är det sagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.