725 läst ·
4 svar
725 läst
4 svar
FK i alu-rör
Hej,
Mellan mitt fasadskåp och normcentral inne går FKn i något form av aluminium rör/slag. Är det ok idag?
Huset är byggt på 70-talet. Funderar i samband med en annan förändring gå från 4-ledar till 5-ledar system. Kan jag dra i ytterligare en FK i alu-röret eller borde jag köra 5ledarkabel?
Tack
Mellan mitt fasadskåp och normcentral inne går FKn i något form av aluminium rör/slag. Är det ok idag?
Huset är byggt på 70-talet. Funderar i samband med en annan förändring gå från 4-ledar till 5-ledar system. Kan jag dra i ytterligare en FK i alu-röret eller borde jag köra 5ledarkabel?
Tack
Har du 5-ledare in till fasadskåpet? Om inte, vad är det du önskar uppnå?krikur skrev:
Nej jag har inte 5 ledare in. Jag vill sätta en ny normcentral i det vidbyggda garaget och då det redan finns dragning från befintliga normcentralen till garaget så känns det enklare att använda det och dra vidare (utan att avsäkra). Och då känns det renare att köra 5 ledare från fasadskåpet, dessutom är PEN för klen enligt dagens regelverk så det skulle kännas bättre av den anledningen med.G gnuttisch skrev:
Bästa svaret
Det är inget problem om du vill dra i en ytterligare ledare i det röret. Röret är en sk Plicaslang den tidens flexrör och inget fel på det. Samma med ledarna du kallar FK det är egentligen MK men snarlika och nu får du enklast använda RK där.krikur skrev:
Det är vettigt att du går över till femledarsystem tidigt vid mätarskåpet inget konstigt där heller. Du är alltså rätt på spår så långt jag förstår och uppfattar vad du vill göra.
Det är mycket riktigt MK, det är jag som är ovan med benämningarna.GK100 skrev:
Det är inget problem om du vill dra i en ytterligare ledare i det röret. Röret är en sk Plicaslang den tidens flexrör och inget fel på det. Samma med ledarna du kallar FK det är egentligen MK men snarlika och nu får du enklast använda RK där.
Det är vettigt att du går över till femledarsystem tidigt vid mätarskåpet inget konstigt där heller. Du är alltså rätt på spår så långt jag förstår och uppfattar vad du vill göra.
Jag tyckte jag hade ordning på allt tills jag såg Plicaslangen, vilket jag inte stött på tidigare och blev osäker. Bättre att fråga då tänker jag.
Tusen tack!
Klicka här för att svara
