3 190 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Kan jag göra något för att få ut mer effekt?
Kokar det så ÄR det 100 grader om du inte bor hundratals meter över havsnivån. Men redan när du mäter så har temperaturen sjunkit några grader. Om du vill påskynda det hela så svep in vattenkokaren i en handduk, men då kan du INTE lämna den obevakad alls... Mantelytan kyler rätt bra speciellt om den är av metall. För att få snabbaste uppkoket så skall all värmeförlust ske genom vattenytan och bara där.
Jag inser att jag är lite nojjig kanske, bara det att jag har haft problem med en annan kokare innan som var helt klart underdimensionerad och där jag nätt och jämt kom upp till sjudning i stället för kok.L Limpan4all skrev:Kokar det så ÄR det 100 grader om du inte bor hundratals meter över havsnivån. Men redan när du mäter så har temperaturen sjunkit några grader. Om du vill påskynda det hela så svep in vattenkokaren i en handduk, men då kan du INTE lämna den obevakad alls... Mantelytan kyler rätt bra speciellt om den är av metall. För att få snabbaste uppkoket så skall all värmeförlust ske genom vattenytan och bara där.
Kokning och vatten är ganska intressant. Lufttrycket spelar stor roll. Du får olika temperaturer när det kokar vid låg och högtryck.
Som kuriosa och värdelöst vetande så har jag noterat att i min kammarvakuummaskin så kokar vatten vid rumstemperatur (under 30 milliBar att jämför normaltrycket som är 1013 millibar).
Som kuriosa och värdelöst vetande så har jag noterat att i min kammarvakuummaskin så kokar vatten vid rumstemperatur (under 30 milliBar att jämför normaltrycket som är 1013 millibar).
Klicka här för att svara