Tack för all intressant information :)

L lat skrev:
Vad är problemet, kokar inte vattnet tillräckligt fort?
Tar lite lång tid att få upp ett kok och har svårt att få till ett ordentligt kok.... hamnar på 97-98 grader.

Låter ju som den avger för mycket värme, kan du isolera den?

Kokar det så ÄR det 100 grader om du inte bor hundratals meter över havsnivån. Men redan när du mäter så har temperaturen sjunkit några grader. Om du vill påskynda det hela så svep in vattenkokaren i en handduk, men då kan du INTE lämna den obevakad alls... Mantelytan kyler rätt bra speciellt om den är av metall. För att få snabbaste uppkoket så skall all värmeförlust ske genom vattenytan och bara där.

Jag hade en jacka på den och har lagt på en ytterligare isolering, har inte provat efter det dock... ska göra ett försök på Fredag så får jag se om det hjälper.

L Limpan4all skrev:
Kokar det så ÄR det 100 grader om du inte bor hundratals meter över havsnivån. Men redan när du mäter så har temperaturen sjunkit några grader. Om du vill påskynda det hela så svep in vattenkokaren i en handduk, men då kan du INTE lämna den obevakad alls... Mantelytan kyler rätt bra speciellt om den är av metall. För att få snabbaste uppkoket så skall all värmeförlust ske genom vattenytan och bara där.
Jag inser att jag är lite nojjig kanske, bara det att jag har haft problem med en annan kokare innan som var helt klart underdimensionerad och där jag nätt och jämt kom upp till sjudning i stället för kok.

Kokning och vatten är ganska intressant. Lufttrycket spelar stor roll. Du får olika temperaturer när det kokar vid låg och högtryck.
Som kuriosa och värdelöst vetande så har jag noterat att i min kammarvakuummaskin så kokar vatten vid rumstemperatur (under 30 milliBar att jämför normaltrycket som är 1013 millibar).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.