1 124 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
El till tvättpelare - bryderi
Jag hade tidigare en tvättpelare i lägenhet (hus byggt 1996) inkopplat till fast uttag i badrummet. Uttaget hade tre säkringar på 10 A, vet dock inte om endast två utnyttjades.
När jag bytte till en kombo-maskin bad jag en elektriker byta det fasta uttaget till ett vanligt uttag (med brunnar) så att jag kunde använda andra apparater, typ ladda eltandborstar mm. Tvätt-torkmaskinen kopplades in med stickkontakt till detta uttag. Har fungerat bra som tvättmaskin men mindre bra som torktumlare.
Jag har nu åter kompletterat med en torktumlare men om jag kopplar in den till uttaget och kör båda samtidigt så löser säkringen ut. Uttaget är ju kopplat till en fas/10A-säkring.
Jag tror att lägenheten har trefas, JFB har i alla fall 4-pol.
Kan man koppla in ett uttag med dubbel matning? Eller finns någon annan smart lösning? Ska beställa jobbet av en elektriker men vill gärna veta vilka val jag har och om det går hyggligt enkelt. Badrummet ska renoveras om ett par år så jag vill inte göra några stora ingrepp.
När jag bytte till en kombo-maskin bad jag en elektriker byta det fasta uttaget till ett vanligt uttag (med brunnar) så att jag kunde använda andra apparater, typ ladda eltandborstar mm. Tvätt-torkmaskinen kopplades in med stickkontakt till detta uttag. Har fungerat bra som tvättmaskin men mindre bra som torktumlare.
Jag har nu åter kompletterat med en torktumlare men om jag kopplar in den till uttaget och kör båda samtidigt så löser säkringen ut. Uttaget är ju kopplat till en fas/10A-säkring.
Jag tror att lägenheten har trefas, JFB har i alla fall 4-pol.
Kan man koppla in ett uttag med dubbel matning? Eller finns någon annan smart lösning? Ska beställa jobbet av en elektriker men vill gärna veta vilka val jag har och om det går hyggligt enkelt. Badrummet ska renoveras om ett par år så jag vill inte göra några stora ingrepp.
Det finns speciella uttag som kan matas med varsin fas. Du måste också ha säkring som bryter båda samtidigt i centralen (så ingen bara bryter en säkring och mäter i ena brunnen och tror det är spänningslöst).
Ett alternativ är två separata uttag som matas med varsin fas (inget du behöver tänka på med säkringarna då)
Ett ytterligare alternativ kan vara att klippa bort kontakterna på TM och TT och återgå till fast anslutning i kopplingsdosa.
Dessa alternativ hade jag bollat med elektriker.
(kanske någon yrkesman kan komplettera)
Ett alternativ är två separata uttag som matas med varsin fas (inget du behöver tänka på med säkringarna då)
Ett ytterligare alternativ kan vara att klippa bort kontakterna på TM och TT och återgå till fast anslutning i kopplingsdosa.
Dessa alternativ hade jag bollat med elektriker.
(kanske någon yrkesman kan komplettera)
Tack!P Pin skrev:Det finns speciella uttag som kan matas med varsin fas. Du måste också ha säkring som bryter båda samtidigt i centralen (så ingen bara bryter en säkring och mäter i ena brunnen och tror det är spänningslöst).
Ett alternativ är två separata uttag som matas med varsin fas (inget du behöver tänka på med säkringarna då)
Ett ytterligare alternativ kan vara att klippa bort kontakterna på TM och TT och återgå till fast anslutning i kopplingsdosa.
Dessa alternativ hade jag bollat med elektriker.
(kanske någon yrkesman kan komplettera)
Klicka här för att svara