Har haft en liknande fråga uppe innan men kanske kan få svar på denna också, är tyvärr en nolla när det gäller el så med risk för att ställa en dum fråga...

Jag har en "vattenkokare" som har tre effektlägen, 500W, 1900W och 1900+500=2400W. Jag förstår att den effekten kan jag få ut om omständigheterna är de bästa, men så verkar inte vara fallet hemma hos mig. Om jag kollar med en energimätare (modell billig) så visar den att jag får ut lite drygt 2000W, ej över 2100. Spänningen verkar ligga på ca. 220V och strömuttaget (säger man strömuttag??) runt 9.4 - 9.5 ampere, vilket då innebär en effekt på typ 2050W.

Så den dumma frågan... kan jag göra något för att få ut mer effekt? Var ligger egentligen 10 amp. begränsningen? är det i kokaren?

Så länge inte säkringen gått så är det apparaten själv som inte drar mer än så.

Vi har ju normalt sett 230V i uttagen i Sverige. Du har lite låg spänning, men inom toleranserna. Med lite högre spänning skulle du komma närmare den angivna effekten. Effekten ökar med kvadraten på spänningen.

Troligen är din vattenkokare dimensionerad för England. England hade tidigare 240V men skulle ha sänkt till 230V för drygt tio år sedan (och vi skulle höja från 220V till 230V allt för att harmonisera våra elsystem inom EU), de gjorde dom inte. 2400W är en vanlig vattenkokareffekt i England (de äldre kan vara 3840W 240V 16A).
Så med 220V in så kan du inte få ut mer än ca 2050W så det är helt korrekt.

En relaterad fråga är varför har du bara 220V???
Du borde ha 230V, du kan ha något fel i din elmatning eller väldigt klena/dåliga ledningar. Kolla upp det innan något brinner för OM du har 230V i din elcentral så förlorar du 95W ((230-220)*9,5=95w) mellan elcentralen och vattenkokaren. Det kan ge brand i dosor/uttag/väggar om den är inkopplad länge.

K
Som det skrivs ovan borde du ha närmare 230V i uttaget. Kan vara så att din mätare inte är så noggrann så den visar 220V när det faktiskt är runt 230V. Inte alls omöjligt med en enklare mätare.

Din kokare värmer vatten genom att skicka ström genom en resitv last som blir varm. Lasten är då ungefär 220V / 9,4A = 22,3 ohm. Spänningen i nätet är alltid nära 230V, oavsett belastning, det är bara strömmen som varierar vid olika belastningar. Så det är resistansen på just 22,3 ohm på lasten som ger dig dina 9,4-9,5A.

Enda sättet att få ut mer effekt är att öka spänningen för att skicka mer ström genom lasten. Vilket du inte kan göra, och är dessutom farligt eftersom apparaten inte är gjord för mer effekt.

Som "hempularen" ovan antyder, om det är så att du faktiskt har 230V istället för 220V i uttaget så blir den faktiska effeken närmare 2300W. Vilket inte är så långt från märkningen på apparaten.

Tack för svaren, förhoppningsvis blir jag lite klokare. Jag är inte alls säker på att min billiga energimätare är 100% korrekt, skulle bli förvånad då. Angående ~220V istället för ~230V så kanske det beror på att jag bor på landet? Tror nog att det alltid varit så här, men har inte tänkt så mycket på det innan. Jag får i alla fall inse att det är som det är då....inget att göra något åt!

L Limpan4all skrev:
En relaterad fråga är varför har du bara 220V???
Du borde ha 230V, du kan ha något fel i din elmatning eller väldigt klena/dåliga ledningar. Kolla upp det innan något brinner för OM du har 230V i din elcentral så förlorar du 95W ((230-220)*9,5=95w) mellan elcentralen och vattenkokaren. Det kan ge brand i dosor/uttag/väggar om den är inkopplad länge.
Om man inte vill ge sig på att försöka mäta spänningen direkt i centralen så borde väl en mellanlösning vara att mäta i flera uttag, gärna nära centralen? Har man samma spänning så borde den ju vara samma i centralen och då är det ju inte förluster i husets egna ledningar som är orsaken till att TS har något låg spänning.

Redigerat:
Snälla låt någon som har en bättre elmätare mäta i centralen och vid din vattenkokare när du kör din vattenkokare så du slipper bli en del av elbrandsstatestiken...

De billiga elmätarna som man stoppar in i vägguttag brukar vara förvånansvärt bra oftast mindre än 1% fel men på vissa under 0,3% fel på spänningsmätningen. De är sämre på att mäta låga strömmar och effektfaktor men det gäller inte i ditt fall. Räkna med som sämst 1% fel men troligen 0,5% på både spänning och ström.

Ja, det är korrekt och helt rätt, det gäller bara att mäta på samma fas annars så kan man få lite vad som helst.
Den allra enklaste testen är att läsa av det han har med och utan vattenkokaren igång. Fast då mäter han även spänningsfallet in till huset (dvs från närmaste transformator hela vägen till vattenkokaren).

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Men om det är typ 220V med vattenkokaren igång och typ 222V avstängd finns det ingen anledning att bry sig. Om det är 230V med kokaren avstängd däremot så skulle jag börja att leta efter problemet mera noggrant för då är något "dåligt".

Vad är problemet, kokar inte vattnet tillräckligt fort?

Nja, är den stämplad 2400W/240V så är det ju apparatens märkeffekt. P=I2/R, R=P/I2=2400/100=24Ohm.

Vid belastning sjunker spänningen till 220V. Strömmen =I=U/R=220/24=9,2A.

10V ligger över ledningen, P=UxI=10x9,2=92W.

Ledningen resistans=Rl=U/I=10/9,2=1,08 Ohm.

Koppar har en resistivitet på cirka 0,0175 Ohm per mm2 och meter. Det bör ge ungefär 0,04 Ohm/m uppvärm ledare. För att då få 1,08 Ohm behövs en kabellängd på 1,08/0,04=45m.

Sen finns en förimpedans också så gruppledningen är sannolikt betydligt kortare. Detta är alltså inget onormalt, ett spänningsfall uppstår vid belastning, enligt Kirchoffs lag. Ledningen hamnar i serie med belastningen. Mäter man på ett obelastat uttag är spänningen betydligt högre då det inte finns något spänningsfall i ledningen.

oavsett mätfel i instrument eller viss avvikelse på ledarens resistans (samt reaktans) så ligger det inom det normala. Spänningsfall blir 4,3%, klart acceptabelt.

Vad jag avsåg var om man har tio volts spänningsfall mellan elcentralen och vattenkokaren, då är något fel och man "bör" hitta och åtgärda felet. Men jag är helt och hållet med dig om 220V vid vattenkokaren är inte osannolikt om man har lite avstånd till närmaste transformator dvs långa servisledningar. Jag hade en kompis som blev skogstokig på sin 1500W sous-vide kokare som gjorde att taklampan blinkade "slumpmässigt" på grund av tillåten men hög förimpedans.

Gjorde en koll just nu och fick andra högre värden, utan påkopplad kokare var det 228V och när jag drog igång den var det ca 226V. Uttaget närmast centralen hade även det 228V.

Då är allt lugnt och helt rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.