Hej,
Jag behöver lite goda råd. Jag har köpt en gammal lägenhet och i vardagsrummets tak sitter vad ajg tror är ett gammalt kronuttag (se bild). Jag har en lampa som har tre sladdar, en brun en gröngul och en blå. Som jag förstår det är detta kronuttag inte jordat. Så kan jag ta en ojordad lamppropp och isolera den gulgröna jordsladden till min lampa och allt är bra? Eller ska jag använda en kronpropp? Jag har redan 1000 utgifter och hoppas att det är görbart utan att ta in en elektriker.

Tack tack

• Gammalt ojordat kronuttag i taket med synliga sladdar, behöver råd om anslutning för icke-jordad lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakten har 3 hål. Är ett "tomt" ?

Du har alltså en lampa som är avsedd att skyddsjordas - den har symboler för skyddsjord men inte symbolen för dubbel isolering?

Och så har du ett ojordat lamputtag. Frågan är, har ni även ojordade vägguttag i rummet? Jag förutsätter att så är fallet.

Du kan inte montera en ojordad stickpropp på denna lampa eftersom den måste kunna flyttas mellan olika rum och fungera i både skyddsjordade och ojordade miljöer.

Du behöver byta lamputtaget till ett sånt här, ojordat. Du tappar krontändningen så ena tändtråden får läggas åt sidan.

Ojordat vit lamputtag som kan användas för att ansluta en lampa utan skyddsjord.

Och därefter monterar ni en jordad stickpropp på lampan. Edit: Den passar även i ert gamla uttag så det är inte helt nödvändigt att byta uttaget.

Ojordad vit stickpropp avsedd för elektrisk anslutning av lampa.

Den kommer då inte att bli skyddsjordad i detta rum, men det är så det ska vara. Ingenting ska skyddsjordas i detta rum med ojordade uttag. Om lampan flyttas till t.ex badrummet eller köket så kan det där finnas ett skyddsjordat lamputtag, och då blir också lampan skyddsjordad, vilket den ska bli i jordade rum.

Redigerat:
Ojorade uttag i vardagsrummet, ja!
Skulle det funka om jag bara pluggar in jordad plugg i det befintliga uttaget? Eller vad händer då?

Ja det går, du måste inte byta uttaget. Det finns dock inga lampor att köpa idag som passar i kronuttag så du slipper lite förvirring om du byter till ett lite mer modernt. Du behöver t.ex prova dig dram hur stickproppen ska sitta i ditt gamla uttag för att lampan ska lysa.

Jag skulle inte rekommendera att man byter det där uttaget. Det är en gammal tygkabel (ser iaf ut så) som matar det, den kommer förmodligen falla sönder. Jag skulle säga att du har ett behov av att se över den fasta elinstallationen i din nya lägenhet TS. Misstänker att den är typ från 30-40-tal?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Du är en hjälte Bo! Då slänger jag på en lampropp och provar mig fram.

J Johan456 skrev:
Jag skulle inte rekommendera att man byter det där uttaget. Det är en gammal tygkabel (ser iaf ut så) som matar det, den kommer förmodligen falla sönder. Jag skulle säga att du har ett behov av att se över den fasta elinstallationen i din nya lägenhet TS. Misstänker att den är typ från 30-40-tal?
Ja den är nog inte helt färsk. Finns det stora risker med att låta det vara som det är? I kök och badrum är elen ny och uttag jordade osv.

Om det är en gamla tygklädd sladd i taket och du grejar med den så faller den sönder vilket innebär brandrisk.

Hade likadant i taket men jag kunde ändå använda den lampan jag hade. Men ta en extra koll så att alla kablar faktiskt är utbytta mellan kök/badrum och central. Det var dom inte här... visade sig - efter strömavbrott och en väldigt sotig kopplingsdosa - att det fortfarande satt original från -47 i lägenheten trots att centralen och all el i köket var bytt.

• Gilla
Kaboba
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.