Hej!
Har en kronbrytare på varsin sida om en dubbelsäng som jag vill kunna tända och släcka två läslampor med. Samma funktion på båda sidor: d.v.s vänster knapp tänder/släcker vänster lampa, och höger knapp tänder/släcker höger lampa. Detta ska kunna göras på båda brytarna.
Tänker mig följande lösning med återfjädrande knappar. Det grönmarkerade är tillägget från originalschemat från Plejd. Vad säger ni, det borde funka eller?
Har en kronbrytare på varsin sida om en dubbelsäng som jag vill kunna tända och släcka två läslampor med. Samma funktion på båda sidor: d.v.s vänster knapp tänder/släcker vänster lampa, och höger knapp tänder/släcker höger lampa. Detta ska kunna göras på båda brytarna.
Tänker mig följande lösning med återfjädrande knappar. Det grönmarkerade är tillägget från originalschemat från Plejd. Vad säger ni, det borde funka eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du satt fjädern rätt? Eller satt brytaren uppochner?
Och vad menar du när du skriver att det är beroende på hur den andra är ställd?
Och vad menar du när du skriver att det är beroende på hur den andra är ställd?
Tack för svar.I Intresserad22 skrev:
Jag har inte satt dit fjädrarna ännu, simulerar klicket just nu. Bla för att testa att jag inte satt de fel (uppochner)
Vad jag menade var att beroende på hur ena sidans position är fungerar den andra. Rimligen borde båda fungera på samma sätt förutsatt att båda ej är slutna eftersom de är parallellkopplade.
Kan du ta lite bilder på hur du kopplat? Med ena sidan är det ena vippan på samma brytare eller det den andra brytarens position?
Bästa svaret
Kan meddela att det fungerar!
Problemet var att lamporna lyser även om man hanterar knapparna ”omvänt” eller ”uppochner” dock utan dimning. Iom att jag hade snajdiga ledlampor i kopplade tog de lite tid på sig att komma upp i full styrka, det trodde jag var dimning fr plejden
Nu är det rätt och det funkar som tänkt.
Problemet var att lamporna lyser även om man hanterar knapparna ”omvänt” eller ”uppochner” dock utan dimning. Iom att jag hade snajdiga ledlampor i kopplade tog de lite tid på sig att komma upp i full styrka, det trodde jag var dimning fr plejden
Nu är det rätt och det funkar som tänkt.
Klicka här för att svara
