Närbild av en grön transformator för spotlights med kablar inkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny LED-transformator med kopplade elkablar, märkt med Biltema.
Skapa konto
Hand håller en ny transformator för LED-spotlights med teknisk information och anslutningskablar synliga.
Skapa konto
Elkabel hålls i handen med synlig skada eller slitage som kan påverka spotlights funktion.
Skapa konto
Elektrisk installation med en ny grön transformator ansluten till kablar i en spotlightläge.
Skapa konto
Hej!
har tidigare haft spotlights som gått till ström brytaren men en dag så slutade allt att fungera.
Jag tänkte det var en säkring men det var det icke. Jag orkade inte grotta ner mig i det utan skaffade batteri drivna spotlights men nu vill jag sätta in nya spotlights men får det inte att fungera.
Det jag trodde som var fel innan var att transformatorn var trasig så köpte bara en nya transformator och nya led spottar med kopplings box. Kopplade in föregående kabel som jag kopplade ur från den gamla transformatorn men det fungerar inte så jag undrar vad som kan vara fel?

mvh

mikael

• Elektrisk kopplingsdosa med kablar och en grön transformator monterad på en träyta.
    Skapa konto
  • Elektrisk anslutning med grön transformator och kopplingskablar för spotlights.
    Skapa konto
Här har man använt en egen färgkombo verkar det som, vad har vi på de olika färgerna?

Så som du verkar ha kopplat så är brun nolla och blå tändtråd?
Dock tror jag att det är tvärt om och man bryter nollan i brytaren (vilket inte är rätt) men kommer att fungera i praktiken

Ja jag hade satt blå på nollan till transformatorn tills jag öppnade brytaren och såg att det inte verkade vara så men fungerade inte ändå.
Den streckade kabeln från kopplingsbox till transformatorn är satt på plus

På bilden med den streckade kabeln så ser det dock ut som ett minus (-) men kan vara bilden som är suddig
Detta borde betyda att de ska vändas

Det här är varför det finns krav på behörighet för elinstallationsarbeten. Nollbrytning? Strömställare utan dosa?

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Förlåt menade minus.
Det är inte jag som gjort denna installation med brytaren utan jag tänkte att det var den gamla transformatorn som gett sig och därav hoppades på att bara ta den gamla kabeln och koppla in i en ny transformator

Utan att mäta vilka trådar som är vad då är det svårt att svara på varför det inte fungerar.
Tar för givet att du gjort enligt anvisning på sekundärsidan av trafon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.