Behöver flytta två brytare då täckskivan för kyl hamnar rakt över nuvarande. Jag har 7cm till godo fram till dörrfodret. Därför tänkte jag sätta upp två runda Renova utanpliggande som är 7cm i diameter. Men dessa finns bara i trapp och kron. En av mina nuvarande är en korsbrytare. Hur löser jag detta?
Kan jag sätta en trapp istället för korsbrytaren?
Kan jag på nåt sätt "ta bort" den helt? Det gör inget om man inte kan tända på fler ställen. Räcker med ett
Kan jag sätta en trapp istället för korsbrytaren?
Kan jag på nåt sätt "ta bort" den helt? Det gör inget om man inte kan tända på fler ställen. Räcker med ett
Kors är enkel att ta bort. Det en korsbrytare gör (om den används i en trappkoppling) är att korsa eller inte korsa mellantrådarna i trappkopplingen.
Allt du behöver göra är alltså att koppla ihop mellantrådarna. Om brytaren är konfigurerad som normala korsbrytare så har du två ledningar på ovansidan och två på undersidan. Koppla ihop en av trådarna på undersidan med en av trådarna på ovansidan och den andra tråden på undersidan med den andra på ovansidan. Sedan funkar trappkopplingen som vanligt.
Ta gärna en bild på baksidan av brytaren och lägg upp här så kan vi utesluta att det är någon ovanlig sort. För blir fel trådar ihopkopplade så funkar det inte. I en rätt utförd trappkoppling ska dock inget farligt ske om man lägger ihop mellantrådarna med varandra.
Edit: Du skriver ett ställe? Kors brukar man använda i trappkopplingar som går att tända på minst tre ställen?!
Allt du behöver göra är alltså att koppla ihop mellantrådarna. Om brytaren är konfigurerad som normala korsbrytare så har du två ledningar på ovansidan och två på undersidan. Koppla ihop en av trådarna på undersidan med en av trådarna på ovansidan och den andra tråden på undersidan med den andra på ovansidan. Sedan funkar trappkopplingen som vanligt.
Ta gärna en bild på baksidan av brytaren och lägg upp här så kan vi utesluta att det är någon ovanlig sort. För blir fel trådar ihopkopplade så funkar det inte. I en rätt utförd trappkoppling ska dock inget farligt ske om man lägger ihop mellantrådarna med varandra.
Edit: Du skriver ett ställe? Kors brukar man använda i trappkopplingar som går att tända på minst tre ställen?!
Kolla lite på en ritning över trapp/kors-koppling.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Att ta bort korskopplaren är enkelt, bara förbind ledarna och ta bort brytaren.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Att ta bort korskopplaren är enkelt, bara förbind ledarna och ta bort brytaren.
Förbind ledarna och även de två utgående tändtrådarna? Gör det att nästa strömbrytare i ledet fungerar och man bara hoppar över korskopplaren då?E etompau skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korskopplaren är den i mitten. Koppla ihop en orange och en grå. Koppla sedan ihop den andra orangea med den andra grå. Din färger kan vara annorlunda, men i princip.
Ingen tråd i korskopplare är en tändtråd. Alla är mellantrådar.
Ingående och utgående tändtrådar kopplas ihop två och två. Då blir det som att korsbrytaren lämnad i ett läge. Så om den inte behövs är det en möjlig lösning.
Klicka här för att svara

