Jag installerar en värmepump hemma och det enda jag skulle göra i elväg var att koppla in pumpen på en befintlig 3fas dvärgbrytare.
Men eftersom jag i dagsläget har en 30mA jordfelsbrytare på centralen i garaget där pumpen står så tänkte jag att jag skulle sätta ytterligare en jordfelsbrytare separat för pumpen. Valet och kvalet stod mellan en 30mA och en 300mA och eftersom jag har hört att 30mA oftast går bra så köpte jag ytterligare en 30mA brytare eftersom pumpen då föhoppningsvis inte blir helt livsfarlig ifall något går snett med den. (får väl byta ifall jordfelsbrytaren löser ut hela tiden)

Men så till problemet. En jordfelsbrytare är ju inte speciellt svårt att koppla in tänkte jag, det är väl bara att man har koll på L1-L3, Nolla och PEN tänkte jag.
Sagt och gjort så kopplade jag enligt bilden som jag bifogat och allt såg ut att fungera. slog jag av jordfelsbrytare nr 2 fick pumpen ingen ström och dess dvärgbrytare som jag dock knappast behöver fungerade också alldeles utmärkt.
MEN då tänkte jag testa att lösa ut jordfelsbrytare 2 på testknappen, döm om min förvåning när den inte löste ut.
Det lustiga är dock att ifall jag trycker på testknappen för jordfelsbrytare 1 så löser båda jordfelsbrytarna ut.
Om båda löst ut och jag slår på jordfelsbrytare 2 igen så fungerar testknappen på jfb 2 så att jordfelsbrytare 2 löser ut.

Jordfelsbrytarna är ej av samma märke men har samma ström dimensioner och jag ser ju uppenbart en skillnad och det är att den första jordfelsbrytaren är kopplad så att PE och nollan går genom 7 och 8:a men på jfb 2 så går de genom 1 och 2. Eftersom det stod N på 1 och 2 så antog jag att jfb kanske har ändrats sedan 90 talet då min elcentral gjordes.
Men jag vet ju samtidigt också att jag sett jordfelsbrytare som nyligen inkopplats så att 1 och 2 använts för PE och nolla.

Kan någon hjälpa mig förstå varför det blir som det blir?

Är det så att jfb1 borde ha varit kopplad över 1och 2 för att de ska fungera oberoende av varandra och kopplar man som jag nu gjort så kan man få den första (mastern) att lösa ut båda? please hjälp för jag vill koppla in pumpen snart för det börjar bli kallt ute!

• jordfelsbrytarkoppling.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har kopplat fel.
Du kan inte koppla ihop nollorna efter de båda JFB.
Nolla ut från en JFB är enbart nolla för tillhörande laster.

Nolla ut från JFB2 ska alltså enbart gå till värmepumpen.

/Hasse

Ah! det känns ju logiskt i och för sig och förklarar mitt problem också.
Lasten för urspungs jfb 1 var ju allt som kopplats in i centralen och det var ju bara garage delen. Sen så kopplade jag in värmepumpen på samma nolla och då kommer ju även jfb1 att lösa ut ifall det blir något fel på pumpen eller att den äter upp för mycket krypström.
Brukar man vanligtvis ha två "nolle" skenor i centralen ifall man har två jfb i centralen?
I mitt fall har jag ju bara pumpen som kommer att gå via jfb2 så det är ju enkelt fixat men jag tänkte generellt, är det vanligtvis så då ifall man tex har flera maskiner man vill koppla in per jfb?

Jag får gå ner och testa att koppla loss nollan på jfb 2, har inte kopplat in pumpen än, ville få det rätt först.

Väldigt viktigt att din värmepump får nolla!! annars får du så kallad flytande nolla. dvs om du ha elektronik som går på 230 volt kan den få högre eller lägre spänning och gå sönder. samt risk för brand.

Tobbis skrev:
Ah! det känns ju logiskt i och för sig och förklarar mitt problem också.
Lasten för urspungs jfb 1 var ju allt som kopplats in i centralen och det var ju bara garage delen. Sen så kopplade jag in värmepumpen på samma nolla och då kommer ju även jfb1 att lösa ut ifall det blir något fel på pumpen eller att den äter upp för mycket krypström.
Brukar man vanligtvis ha två "nolle" skenor i centralen ifall man har två jfb i centralen?
I mitt fall har jag ju bara pumpen som kommer att gå via jfb2 så det är ju enkelt fixat men jag tänkte generellt, är det vanligtvis så då ifall man tex har flera maskiner man vill koppla in per jfb?

Jag får gå ner och testa att koppla loss nollan på jfb 2, har inte kopplat in pumpen än, ville få det rätt först.
Ja, man har en separat nollskena för varje JFB.

Du kan ju ochså koppla nollan direkt till jfb eftersom du inte kommer att koppla in nått annat på den jfb.

(Eller hur?)

Jag har sagt det förr och säger det igen.

Har man inte järnkoll på hur det skall kopplas, OCH varför det skall kopplas på det viset, så skall man låta bli.

Jordfelsbrytare är inte lämpliga hempulsprojekt. Det finns lite för många möjliga felkopplingar, och om man inte kan sin trefasteori så är det svårt att inse hur farlig en felkoppling kan bli.

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Om man sedan skall vara petig så är det inte krav på jordfelsbrytare till värmepumpar som är fast anslutna. En 300 mA brandskyddsautomat kan vara att rekommendera, men det finns inget krav på det heller, om det inte handlar om en ekonomibyggnad på lantbruk.

Och, jo, min värmepump hänger oxo hempulad på en 30 mA JFB.

Tobbis skrev:
Men så till problemet. En jordfelsbrytare är ju inte speciellt svårt att koppla in tänkte jag, det är väl bara att man har koll på L1-L3, Nolla och PEN tänkte jag.
Men det blev inte rätt ändå.... :rolleyes:

Sagt och gjort så kopplade jag enligt bilden som jag bifogat och allt såg ut att fungera. slog jag av jordfelsbrytare nr 2 fick pumpen ingen ström och dess dvärgbrytare som jag dock knappast behöver fungerade också alldeles utmärkt.
Vaddå inte behöver? Du tror väl inte att JFB:n är någon ersättning för säkringarna! :eek:

MEN då tänkte jag testa att lösa ut jordfelsbrytare 2 på testknappen, döm om min förvåning när den inte löste ut.
Jag blir fundersam över att inte minst en av JFB:na omedelbart löste ut med tanke på hur du kopplat! :confused: Att detta inte skedde tyder på att det kan finna fler fel!

Jordfelsbrytarna är ej av samma märke men har samma ström dimensioner och jag ser ju uppenbart en skillnad och det är att den första jordfelsbrytaren är kopplad så att PE och nollan går genom 7 och 8:a men på jfb 2 så går de genom 1 och 2. Eftersom det stod N på 1 och 2 så antog jag att jfb kanske har ändrats sedan 90 talet då min elcentral gjordes.
Men jag vet ju samtidigt också att jag sett jordfelsbrytare som nyligen inkopplats så att 1 och 2 använts för PE och nolla.
Vilken sida N sitter på beror på typ av JFB. Det finns bägge varianterna. Du bör kanske kolla att det blivit rätt. Nu brukar dock endast testfunktionen påverkas.

Ring en elektriker så slipper du frysa! ;)

Du kan vara glad att du inte dödade någon med dina installationer!
Tur du testade jfb innan men tryckknappen är bara under minimikrav, du måste alltid testa förmågan genom att simulera en felström ute i anläggningen också.
På hager.se står många tips om hur du kan koppla in jfb har jag för mig, lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Bara lite trist att se att välrenommerade elfirmor också testar nyistallerade jfb enbart genom ett tryck på testknappen.
En hel del här kanske har lite mer vett än så men jag förstår mycket väl att folk tror att det räcker när "elektrikern" sagt att det räcker med ett tryck på knappen.

/Kent

Visst, jag förstår hur du menar på där Kent, men tryckknappen är bara en test att själva jfb i sig fungerar, vid nyinstallation måste du alltid testa detta ute vid vart uttag, hur kan man annars veta...

Nu skäms "tobbis"

Varför inte fråga innan man tok kopplar....

Ähh, va fan, värmepumpen kostar ju inte så mycket.... jag fixar det själv...

Man vill ju göra frugan stolt och koppla in pumpen själv, samt man sparar pengar....

Som ny medlem i forumet måste jag fira det genom att posta en kommentar...

På mitt jobb har vi många JFB i mobila elverk, kylcontainers, m.m
När dessa är inne på sin årliga service så testas alla JFB för att bl.a kolla att de löser
ut så snabbt som de ska.

Snabbheten kan man ju inte kolla bara genom att använda testknappen.

Hehe, inte skäms jag inte, och jag har heller ingen större respekt för elektriker, den kommentaren får jag förmodligen äta upp när huset brinner ner.
Dock har jag lite sunt förnuft och läser och provar mig fram innan jag kommer fram till en lösning.
Har en granne som är elektiker som brukar få dubbelkolla när jag är klar och en annan granne som är rörmockare som brukar få komma med tips med mera när jag drar vatten och avlopp.

Om man inte prövar själv så lär man sig inget och frågar man inte så får man heller inga svar och det är ju det man har forum till.

Dock är jag så förbenat less på alla som säger att "det där ska inte klåpare som du hålla på med, ring en riktigt elektriker istället"
Det är inte kvantfysik vi håller på med och jag försöker heller inte tillverka en fusionsanläggning, vilket jag är utbildad till men vatten och el måste höra till det enklaste man kan göra själv om man bara har lite sunt förnuft och som sagt läser och frågar sig fram.
/en som tycker det är riktigt riktigt skoj att göra allting själv inklusive att meka med bilar också och inte lämnar in bilen på verkstaden...

• Gilla
Markku65 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.