kristofer12345
hej

tydligen har jag bara en fas in i en liten stuga, nu undrar jag om jag kan koppla en 5g1,5 på mina 3st 10 amp som sitter på nedersta raden eller jag måste gå med en 3g1,5 från varje propp? jag ska bara ha en varmvattenberedare 230 en bord-spis på 230 o sen är det uttag lampor , tv resten..?
bilder , dom 3 nedre 10 amp funkar endast

Nej, det kan du inte. Det skulle bli för hög ström i nollan. Dra separata grupper.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kan du inte. Det skulle bli för hög ström i nollan. Dra separata grupper.
ok tack !

Är du säker att det är enfas? Ser inte ut som fasanslutningarna är sydd mellan skenorna, men bilden är för dålig.
Vad finns i lådan under centralen?

Protte

MultiMan
Jag ser inga bilder öht. :confused:

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
kristofer12345
jag får ingen ström på dom andra 6 propparna??

• Äldre elsäkerhetsskåp med nio öppna proppar och kopplade ledningar, sex utan ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkringsskåp med öppet dörr och flera säkringar på en trävägg.
    Skapa konto
kristofer12345
allt är kopplat från huvudsäkringarna ..3x16 men får aom sagt ingen ström på dom 6 översta‍♂️

• Elcentral med säkringar och en pekande finger som indikerar problem med de övre säkringarna.
    Skapa konto
  • En hand pekar på säkringar i ett öppet elskåp som tycks vara utan ström.
    Skapa konto
  • En hand pekar på en elektrisk säkringsbox med flera säkringar, varav de övre saknar ström.
    Skapa konto
Är det inte bara så enkelt att 2 av huvudsäkringarna är trasiga?
Vad indikeras här inringat ?
Elektrisk säkringsskåp med två röda indikatorljus på, inringat för att indikera eventuell frågeställning.
Skapa konto

kristofer12345
det lilla gröna skåpet där längst nere med huvud sälringarna satt vara 1 st 16 amp från början men allt är draget med kablar så jag satte bara i 2 st till men får ändå ingen ström i jag kan ju heller ej gå in i det lilla gröna, är plomberat..

kristofer12345
bara”

Det där ser definitivt ut som en trefasanläggning.

Skruva ur säkringarna i den gröna lilla låda och mät i botten, där ligger inkommande. Har du ingen spänning där har du endera bara en fas in ELLER så har det gått en eller två servissäkring/ar. Servissäkringarna är nätägaren och får bara bytas av nätägaren.
Matande kabel ser så pass grov ut att du borde ha trefas in.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
är det skillnad på huvudsäkringar o vanliga proppr? den till vänster satt i o den verkar större? än dom jag köpt men står 16 på båda o även dom som sitter i skåpet ?
den som sitter längdt till högre ser någon aning sgörre ut i skåpet den satt från början

• Två vita säkringar med märkningen 16 hålls upp i en hand, en ser något större ut än den andra.
    Skapa konto
  • Hand håller två säkringar jämfört för storleksjämförelse, med fokus på topparna där en säkring är märkt med 16.
    Skapa konto
  • Gammalt säkringsskåp med öppna säkringshållare där en större huvudsäkring jämförs med mindre proppar.
    Skapa konto
Den gröna boxen ser ju ut att vara huvudmatningen in, så då måste man ju mäta i respektive huvudsäkrings botten, om det finns kraft att tillgå på alla faser. Fattas det där KAN ju felet vara hos leverantören.
Vad står det på abonnemanget ( fakturan ) att det ska vara - 1 eller 3-fas?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Det sitter inte tre huvudsäkringar om det är enfas in.
De två säkringarna har bara olika design. De viktiga dimensionerna är samma.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.