El
El-Löken66: Vet inte om någon skrivit lösningen här men det är locket som ska tapetseras.
lordi: Är displayen också död? Funderar på om det kan vara så att elektroniken är känslig för vilket som är fas och nolla :thinking: Det är ett långskott, men prova att vända stickproppen ett halvt varv i uttaget.
El-Löken66: [citat] Bra att du hittat och åtgärdat ett fel. Hur det kom dit lär vi aldrig få veta. Men du fortsätter ställa frågor fast grundproblemet är löst?
Dublin: [citat] När du har kopplat in tvättmaskinen kan du uppdatera märkningen så du vet vilken säkring som går till den.
Hallerudsbo: [citat] Det är 2 st platser för slang för att kunna vidare föra till nästa spott. tror inte det ska va problem att få in slang och dragavlasta kabeln in i plint och vidare i nästa slang. Men jag är inte direkt inne på fk heller då den är inte en bra kabel, blir dumt i dragavlastningen med. Dessa är ip 65 under takfoten men ip 20 innanför takfoten, då inne i takfot räcknas som torrt
useless: [citat] Varför ska du säkra av den med 13A om den drar 16? Det är ju inte så att värmaren drar mindre ström bara för att säkringen är klenare.
hvidegar: Plockade bort dimmern som satt i dosan bakom strömbrytaren och sedan dess inga problem med blinkande lampor. Vi beslutade oss att vi inte behövde dimmerfunktionen - vi hade ju inte märkt att den fanns under den tid vi bott i lägenheten.
Tronxy: Hej, jag har en Danfoss ECL Comfort 100M 24volt, och jag vill koppla in cirkulationspumpen till detta system. Med anledning till att det motionerar pumpen automatiskt under sommarhalvåret vilket lätt glömts bort. Jag undrar vilket relä jag kan tänkas behöva, systemet till shuntautomatiken är 24volt. [bild] Här är manualen för elektriska inkopplingen.
Emilius: [citat] [citat] Kablarna är lika tjocka till alla tre säkringar så det ska nog inte vara någon fara att säkra upp. Har ringt ut elektriker nu och känns riktigt skönt att själv ha koll på vad som krävs och så vidare. Tackar ödmjukast för all hjälp!
slacker: Nej, du måste inte köpa drivdon från samma tillverkare. Jag säger att dessa där är identiska och kommer från samma fabrik men säljs under olika namn... Spar en slant och kör på!
MultiMan: APC är alltid dyrt, därför jag brukar välja andra men i princip lika bra kvalitetsmärken såsom Eaton, som när jag köpte mina ofta var på rea. Dock blir det alltid kostsamt ändå om man ska ha långa drifttider och de extra batteripack som då krävs. Bara dyrare modeller stödjer sådant och därför drar det iväg. Edit: Eftersom det bara är belysning, du kan inte köra vanliga
Andree16: Vi är en liten BRF med 3 lägenheter som ska installera laddastationer för elbil (typ 2, 3 fas). Vi vill göra det här så absolut enkelt som möjligt men viktigt att laddningen av elbilar inte påverkar hushållselen negativt. Självklart kommer installationen göras av fackman men vi vill vara så bra förberedda som möjligt innan vi tar in offerter / pratar med proffsen. Nedan är våra
Bo.Siltberg: En fasskena (som du kallar för gaffelanslutning) kan inte skarvas. Den måste bytas till en längre, eller så använder man en stump kopplingstråd mellan dvärgarna, det Uffe kallar RQ. Vanligen använder man kopplingstråd med arean 6 mm² i bostäder, men är detta den enda nya säkringen så räcker det med 2.5 mm² eller i praktiken 1.5 mm². Anslut ledaren till tredje dvärgen till
Tom1963: [citat] Finns ballingslöv spottar på tradera nu. Men du har väl redan bytt nu
El-Löken66: [citat] Om det är utanpåliggande ska du dra fram minst 4 ledare, i annat fall görs uppgraderingen vid nästa tillfälle.
hakan_975: [citat] Men galet, den dök upp först i 'Senaste' i Elforumet och jag kollade inte på datumet, sorry :rofl: Hoppas att stallet/garaget/verkstaden blev bra i alla fall! Och foton är ju alltid bra att ha i alla projekt tänker jag :ok:
snaggletooth: De där gamla ASEA-kontaktorerna är långlivade, men din har nog gjort sitt. Men har du kollat så att kompressorhus/motor snurrar hyfsat lätt? Och att avlastningsventilen funkar, för att starta kompressorn mot tryck kommer inte att fungera, då ryker säkringarna nästan direkt. Motorn måste vara D-kopplad för direkstart normalt sett här i Sverige.
Jotsat: [citat] Det spelar ingen roll om det är 2- eller 4-vägs. Försök hitta samma serie som du redan har eller köp ett från de stora märkena (Elko, Schneider etc). Tänk även på om det ska vara jordat eller inte. Är det andra jordat ska det nya också vara det.
alfista: På sikt kommer ju alla elmätare att bytas och man kommer kunna få ut "officiella" siffror på en kommunikationsport, f n är det mycket hemmasnickrade lösningar, kolla i denna tråd, men jag räknar med att det kommer fler och fler polerade och lättanvända lösningar. Annars tycker jag Shelly 3EM verkar vara en prisvärd pryl som kan vara värd att titta på, även den har varit uppe till
Bo.Siltberg: joanserik beskriver två olika scenarios, och helt enligt min mening. Reglerna tillåter uttryckligen två grupper i samma rör/ledning men det anses vara dålig praxis. I detta fall måste man ju ta upp en hål mellan dosorna. Reglerna har inte detaljer kring separering av två dosor under samma ram, men det anses ok med två olika grupper, en i varsin dosa. Lämpligen låter man bli att ta upp
GK100: Det är ju bra med en 8 mm så är det enkelt att klippa vidare längs och tvärs vid större öppningar. Och med 8-9 mm kabel inget problem med 8 mm tången för stor så är det ju kört om du är noggrann.
Mikael Höjstedt: Det står 6 på baksidan. Kollade samtliga brytare i hallen och det visade sig att kablarna i en inte var kopplade. Vet inte varför men nu fungerar allt som det ska. Tack för alla svar
-MH-: En elmotor ger inte full effekt från låga varvtal, du hade fel.
Plaincollar: Tack för all respons Jag höll precis på med en lång utläggning med svar på era funderingar till jag kom på! att jag har ett elskåp utomhus. Alla 3 proppar var intakta men en (av 3) autosäkringar hade löst ut. Slog på den och allt löste sig. Tack vare att ni alla spekulerade i huviudsäkring och 3 st av dessa. Hade bara koll på HS i boxen inomhus.... Nu vet jag att jag har 5 HS inkl
slacker: [citat] Personligen hade jag nog valt en annan lösning med hjälp av dos-dimmer där man kan justera Max effekt. Typ Eltako dos-dimmer bakom strömbrytaren eller i takdosa/väggdosa. Men din lösning kommer att fungera och är definitivt billigare - Huruvida den är politiskt korrekt kan diskuteras! ;)
elmont: Bo ger samma råd som jag skulle ge. Vore det mitt förråd så skulle jag välja IP 44 och helt vanligt "standardmatr"