Inte riktigt en byggahusvärdig fråga kanske, men vi är ju ett antal som har elbil eller laddhybrid, så tänkte slänga upp en tråd ändå. I det aktuella fallet är det en Kia Niro vi pratar om.

I lördags märkte jag att batteriet inte var laddat när jag skulle en kort sväng till affären. Det var kanske tredje gången det hände på ett och ett halvt år – ibland är man slarvig när man sätter i laddaren tänkte jag.

När det var dags att sätta den på laddning igen såg jag dock att det inte funkade. Laddklumpen (på schukosladden) lyste grönt och sen blått som den skulle, men bilens indikatorlampa blinkade rött (”fel” var hela instruktionsbokens upplysning, tack snälla Kia). Provade utan större förhoppning några olika uttag, samma visa. Väl hemkommen idag pluggades bilen in i en riktig laddbox, men samma visa där – rödblink på indikatorlampan.

Nu ska bilen ändå av en händelse in på service på torsdag, så de får väl titta på det då, men är inte helt nöjd med en bil som inte går att ladda. Har haft en Audi där motorn till bensinlocket lade av och nödsnöret i bagageutrymmet inte funkade heller. Man känner sig lätt lite strandsatt med en fungerande bil som det inte går att få i mer drivmedel i, vare sig det är ström eller soppa (ja, jo, nu funkar ju den nuvarande bilen på bensin, men ändå).

Någon som känner igen felet eller dristar sig på en gissning om vad problemet är?

Något stift som är böjt eller dålig kontakt? Jordfel?

Nej, det är som sagt inget fel i sladdänden, två olika laddkablar har testats (schuko/typ2 resp. typ2/typ2). Och kontakten i bilen ser hel och ren ut också.

Bästa svaret

Jag gissar att du kanske har samma problem som polaren hade med sin, att kabeln inte riktigt låste sig i laddkontakten i bilen fast man fick känslan av att så var fallet. Finns nått gult snöre/tåt i motorutrymmet vi drog till i och då fungerande allt igen. Kolla nått om det i din instruktionsbok för det var den vägen vi hittade det iaf.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, något sådant kan det mycket väl vara. Rent fysiskt har dock laddhandtaget låsts fast, men det behöver ju inte betyda att det har kontakt.

Har du bilen kopplad till någon app?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, något sådant kan det mycket väl vara. Rent fysiskt har dock laddhandtaget låsts fast, men det behöver ju inte betyda att det har kontakt.
Nej precis, så upplevdes hans problem, att handsken satt där, på rätt sätt, men inget hände och bilen visade fel.
Hand pekar på en orange nödutlösare i en bilens motorrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kallas nödhandtag eller liknande

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Provade dra i den där lite men utan effekt. Dock var verkstans diagnos samma, att laddhandsken inte låste fast ordentligt. Det löste sig med någon mjukvaruuppdatering de ändå skulle göra, så jag vet inte så mycket mer.

Jag kanske var för feg när jag drog i nödsnöret. Hade jag inte haft en bokad verkstadstid hade jag nog varit ihärdigare i mitt eget testande.

• Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
kisumisu
Provade dra i den där lite men utan effekt. Dock var verkstans diagnos samma, att laddhandsken inte låste fast ordentligt. Det löste sig med någon mjukvaruuppdatering de ändå skulle göra, så jag vet inte så mycket mer.

Jag kanske var för feg när jag drog i nödsnöret. Hade jag inte haft en bokad verkstadstid hade jag nog varit ihärdigare i mitt eget testande.
Hur har det gått för dig?

Jag äger en Kia Ceed -20.

Är inte så nöjd med bilen, tanklocket fryser fast, bensinmackens tankpistol krånglar (gör inte på Volvo samma pistol). Passagerar dörrens lås hängde sig gick inte i lås (felet åtgärdade av sig själv när det blev varmare ute).

För ett par veckor sedan började laddning krångla tills den nu lade av helt!
Varit på service Kia kunde inte hitta felet.

Kia säger det är mitt ansvar köra 10mil på verkstadsbesök. Knappt att man får lånebil.
Deras försäkring svarar inte på frågor när man mailar dem och telefonkö är hur lång som helst så man kommer inte fram.

Köpte bilen för att den just skulle ha så bra garantier. Men vad gör man med dem när fel inte åtgärdas och kunden ska stå för alla resor fram o tillbaka verkstad??!

Så ja nu har man en dyr bensinbil...hade blivit billigare köpa sig en Volvo 940 som fungerar!

Vill man ha billig drift och el. Välj nån annan märke!

Redigerat:
Jag har inte haft några andra problem än det ovan beskrivna. Har inte heller haft något problem att komma i kontakt med handlaren, men har väl iofs inte ringt eller mejlat, utan bara bokat service i deras system.

kisumisu
Jag har inte haft några andra problem än det ovan beskrivna. Har inte heller haft något problem att komma i kontakt med handlaren, men har väl iofs inte ringt eller mejlat, utan bara bokat service i deras system.
Ok och det var en engångsföreteelse inte återkommit de där laddningsproblemet?

Bor själv i Norrland och det är ju kallt ibland -30. Men som sagt aldrig haft frysna lås och att tanklock fryser fast varjegång på andra bilmärken.

Laddaren fungerade helt fint i minusgrader dock (nu har det inte varit så kallt på länge). Det stora ytterligare minuset är väl att värmen i bilen görs med bensin, dock drar den ju mindre då den använder både el och bensin.

Men nästa bil blir nog 100% el så de inte ens finns något val bensin :crysmile: Tycker om köra på el. Dock less när saker inte håller.

Visst inget kan garanteras 100% men det är ju därför man har garanti och då ska man väl lyssna på kunden:thinking:
Känns riktigt B köra en elbil på bensin.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kisumisu
Nu har service svarat att dem måste ha någon del som ska bytas ut och att dem hör av sig när det aktuellt (y)

Få bara se hur länge det tar och inget svar har jag fått av kias försäkring :thinking:
Seriöst, är det så även om nåt allvarligare händer :rolleyes: Blir nog ett byte där iaf har inte annars heller så bra erfarenheter av IF som är moderbolaget till dem.

Nu har jag råkat ut för samma fel igen, ettår senare. Även den här gången är det dags för service inom en vecka, men ska nog prova att dra lite i tåten i motorrummet för att se om det går att fixa direkt.

J
Jag kör nu Passat GTE som personal/förmånsbil men pga förändrade regler blir det skitdyrt, så jag har börjat spana efter alternativ (har 11 månader på mig) och KIA låg högt på min lista just pga garantier och försäkringar. Finns det anledning att ifrågasätta om det funkar med deras garantier?

Helst tänker jag en beg Hundai eller Kia, men i värsta fall ny Dacia eller en beg BMW i3 alt Zoe med lossköpt batteri. Om nu Kias garantier är nåt att lita på?

Har man tur kommer väl fler alternativ på hel-el, tex Dacia Spring som om vi skulle få samma priser som i Europa skulle kosta 120.000 efter bidrag, om jag förstår rätt. De verkar ha 3 år och 10.000 mil. Sen täcker väl maskinskada ytterligare ett antal mil och år. Om man kan tänka sig hyra bil för fjällresan och ha en byggbil med dragkrok så borde en dylik liten elbil täcka vår familjs bilbehov till 90% av det resterande behovet, och en "byggbil" (typ gammal V70) funka för det resterande (typ körning med släp lite längre sträcka). Men kommer fler nya riktigt billiga elbilar så kommer nog de beg elbilarna droppa rejält i värde så de blir prisvärda. Men hybrid utan garanti och maskinskada tror jag är vansinne att köpa privat...

J JohanLun skrev:
Finns det anledning att ifrågasätta om det funkar med deras garantier?
Nej, det tror jag inte. Å andra sidan har jag likt du förmånsbil så vem det är som betalar för eventuella fel berör mig inte så mycket – för det är ju inte jag.

I övrigt är det svårt att veta vad man ska byta till. Jag slutar också med förmånsbil och har valt att köpa en elbil istället. Om eget ägande visar sig vara bra eller inte vet man ju dock inte förrän efter ett par–tre år när andrahandsvärdet stabiliserar sig.

Jag spelar dock på att elbilar håller andrahandsvärdet relativt väl. Skulle nypriserna sjunka drastiskt påverkar det förstås, men det är en komplex fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.