16 034 läst ·
26 svar
16k läst
26 svar
Laddarfel laddhybridbil
Så är det, problemet är ju att elbilar som ersätter en stor familjekombi är väldigt dyra.Nötegårdsgubben skrev:
I övrigt är det svårt att veta vad man ska byta till. Jag slutar också med förmånsbil och har valt att köpa en elbil istället. Om eget ägande visar sig vara bra eller inte vet man ju dock inte förrän efter ett par–tre år när andrahandsvärdet stabiliserar sig.
Jag spelar dock på att elbilar håller andrahandsvärdet relativt väl. Skulle nypriserna sjunka drastiskt påverkar det förstås, men det är en komplex fråga.
Tesla har ju hållit värdet extremt bra. Men de är utanför min range för privatbilsköp.
Att köpa en pluginhybrid begagnad som är utanför garanti, privat, tror jag inte alls på. Den kommer vara en mardröm att äga när felen börjar komma (vilket det ju i många fall redan börjar göra när bilen är under ett år). Det går bara när nån annan betalar för reparationer.
Jag tror det är de små billiga elbilarna som kommer ha den stora revolutionen i funktion, räckvidd och pris. Det är sådana bilar som jag tror säljer i Kina och Europa. De som vill ha en stor bil kommer nog antingen köpa en tesla el motsvarande eller fortsätta med bensin ett tag till. Jag upplever att Sverige är lite unikt i Europa att vanliga svenssons kör Audi a6 och liknande.
Därav tror jag tex att en Zoe med det lilla hyrbatteriet kommer vara iskall, kanske bara gå att sälja med lossköpt batteri. Troligen kostar ju batteriet nästan lika mycket att hyra som att privatleasa en hel Dacia Spring (som kan kosta så lite som 125.000 efter bidrag). Å andra sidan, kommer en Zoe från 2015 ned i 30-40.000 så är det inga pengar att tala om och den sjunker nog inte helt till bottenpriser. Om 5 år är nog alla nya småbilar hel-el. Då kommer nog begpriserna vara som på motsvarande bensin idag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 199 inlägg
Dels försvann nedsättningen av förmånsvärdet med 10.000 kr per årsskiftet, dels ändras beräkningsgrunden för förmånen, så att förmånen räknas med 13 % av värdet rakt av, istället för som tidigare 9 % till 7,5 pbb och sen 20 %.
Den senare ändringen är inte nödvändigtvis dålig för elbilar, då dessa ofta kostar mycket i inköp, men det är de saker som hänt.
Nedsättningen av förmånsvärde till motsvarande ”vanliga” bil finns fortfarande kvar för miljöbilar.
Den senare ändringen är inte nödvändigtvis dålig för elbilar, då dessa ofta kostar mycket i inköp, men det är de saker som hänt.
Nedsättningen av förmånsvärde till motsvarande ”vanliga” bil finns fortfarande kvar för miljöbilar.
Som jag förstått (vi som bara får välja ut VW gruppens sortiment) så har ID3 varit väldigt prisvärd att välja i vintras, men det är nog att de velat få ut många lagerbilar som de kunde regga förra året (viss andel CO2 neutrala bilar behövs). ID4 kostade för en kollega ungefär vad min GTE kostar nu. Men han tog ut den för nån vecka sen och hamnade "mitt i" regeländringen tror jag, så vad som gäller i slutet av året vet jag inte. De har talat om att helt enkelt "ta bort" att kunna välja annat än elbilarna. Fast å andra sidan är det väl självreglerande om en Passat kostar flera tusen mer än en ID4. Tror parkeringen kommer ändras från att vara nedsölad med GTE till ID3-4. Eller blir det rostiga mazdor.Nötegårdsgubben skrev:
Dels försvann nedsättningen av förmånsvärdet med 10.000 kr per årsskiftet, dels ändras beräkningsgrunden för förmånen, så att förmånen räknas med 13 % av värdet rakt av, istället för som tidigare 9 % till 7,5 pbb och sen 20 %.
Skogsägare
· 23 199 inlägg
Det kan också vara så att jag är dum i huvudet och inte gjort vissa saker för att kunna fortsätta använda min laddare i BRF-garaget. Jag erkänner inte att det är så, men jag öppnar för möjligheten att jag kanske själv hade lite, lite med det här att göra och att det inte alls var Kias fel.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 199 inlägg
Min kostar mig 627 tkr inklusive vinterhjul. Inte basutförande iofs., då skulle jag hamnat ca 100 tkr lägre, men ändå.M -MH- skrev:
Även en halv miljon för en bil är förstås en jävla massa pengar, även om man sparar in en del på soppa och service samt får en varm känsla i magen av att sluta stödja oljediktaturerna.
Skogsägare
· 23 199 inlägg
Det är dock före subventioner, och med stora batteriet.
Med det lilla batteriet får man den för 447 tkr före subventioner. Enklaste ID.3 med dess minsta batteri får man för 405 tkr före subventioner.
Alltså 377 respektive 335 tkr efter subvention men utan några rabatter. Inte kattpiss om man klarar sig på att ladda hemma.
Med det lilla batteriet får man den för 447 tkr före subventioner. Enklaste ID.3 med dess minsta batteri får man för 405 tkr före subventioner.
Alltså 377 respektive 335 tkr efter subvention men utan några rabatter. Inte kattpiss om man klarar sig på att ladda hemma.
Garanti är garanti. Men deras garanti ersätter inte verkstadsbesök (har 10mil köra dit + förlorad arbetsinkomst när man inte kan jobba den dagen bilen ska på sina evighetsreparationer). Tar lång tid att få tid dit, dem fixar inte felet på en gång....dvs man får köra en bensinbil under en lång tid när bilen ej går ladda.J JohanLun skrev:Jag kör nu Passat GTE som personal/förmånsbil men pga förändrade regler blir det skitdyrt, så jag har börjat spana efter alternativ (har 11 månader på mig) och KIA låg högt på min lista just pga garantier och försäkringar. Finns det anledning att ifrågasätta om det funkar med deras garantier?
Helst tänker jag en beg Hundai eller Kia, men i värsta fall ny Dacia eller en beg BMW i3 alt Zoe med lossköpt batteri. Om nu Kias garantier är nåt att lita på?
Har man tur kommer väl fler alternativ på hel-el, tex Dacia Spring som om vi skulle få samma priser som i Europa skulle kosta 120.000 efter bidrag, om jag förstår rätt. De verkar ha 3 år och 10.000 mil. Sen täcker väl maskinskada ytterligare ett antal mil och år. Om man kan tänka sig hyra bil för fjällresan och ha en byggbil med dragkrok så borde en dylik liten elbil täcka vår familjs bilbehov till 90% av det resterande behovet, och en "byggbil" (typ gammal V70) funka för det resterande (typ körning med släp lite längre sträcka). Men kommer fler nya riktigt billiga elbilar så kommer nog de beg elbilarna droppa rejält i värde så de blir prisvärda. Men hybrid utan garanti och maskinskada tror jag är vansinne att köpa privat...
Tanklocket går inte upp på vintern måste tinas upp med hårtork.
Dörrar går inte i lås på vintern.
Hybriden går även på bensin väldigt ofta för att bilens värme produceras med bensinmotorn. Idiotiskt att man inte kan få värme på annat sätt.
Mitt tips är att välj 100% elbil där finns inte ens bensinvärmaralternativet utan även värmen måste gå på el! Så kan inte gå en droppe bensin. Bilen väger mindre. Dvs den går betydligt billigare. Blir det laddningsfel kan inte service hävda att man ska köra med bensin, då är enda alternativet bärgning på garantireparation (lär nog repareras fortare när bärgning är inte gratis). Alternativt köp en gammal Volvo som är en evighetsmaskin, drar mkt men kostar inte heller så mkt i inköp och service.
Undvik Kia.
Redigerat:
Jag håller med, garantifel är irriterande. Har tyvärr haft ett antal (på en tidigare bil, inte en GTE). Berättigade då inte till lånebil om arbetet kunde göras på en dag. Men då jag var "stamkund" för fel som inte löstes så fick jag en deal med lånebil direkt då de ju kämpade med samma fel som de faktiskt inte löste helt... efter 3 försök så bad de mig beställa en ny bil, jag tror det är helt enligt praxis (och det var faktiskt totalt sett fler garantirep på den bilen men de andra felen fixade de). Nu skötte de det hela snyggt trots allt (chokladask, rekond, fina lånebilar mm), även om jag tror de skulle kunna löst problemen om de haft nån mek med rätt kompetens som inte "gav upp" (men det verkar som de inte vill sitta länge på bilen utan byta en komponent och skicka tillbaka till kund).kisumisu skrev:
Är Kia så dåliga? Morsan köpte en ny Kia för kanske 2-3 år sen, bensin, inte hybrid. Förutom nåt trassel med fjärrlåset (som jag tror kan berott på SBS) har den funkat fläckfritt, men hon kör inte så mkt.
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Jo det är irriterande!J JohanLun skrev:Jag håller med, garantifel är irriterande. Har tyvärr haft ett antal (på en tidigare bil, inte en GTE). Berättigade då inte till lånebil om arbetet kunde göras på en dag. Men då jag var "stamkund" för fel som inte löstes så fick jag en deal med lånebil direkt då de ju kämpade med samma fel som de faktiskt inte löste helt... efter 3 försök så bad de mig beställa en ny bil, jag tror det är helt enligt praxis (och det var faktiskt totalt sett fler garantirep på den bilen men de andra felen fixade de). Nu skötte de det hela snyggt trots allt (chokladask, rekond, fina lånebilar mm), även om jag tror de skulle kunna löst problemen om de haft nån mek med rätt kompetens som inte "gav upp" (men det verkar som de inte vill sitta länge på bilen utan byta en komponent och skicka tillbaka till kund).
Är Kia så dåliga? Morsan köpte en ny Kia för kanske 2-3 år sen, bensin, inte hybrid. Förutom nåt trassel med fjärrlåset (som jag tror kan berott på SBS) har den funkat fläckfritt, men hon kör inte så mkt.
Vad dålig stil! Vad var det för märke?
Det är min första och blir nog sista Kia. Såhär efteråt borde man köpt Toyota åtminstone service på 2km håll.
Dock är det som sagt svårt idag få vettig storlek på hybrid eller elbil. Så storleksmässigt är ju Kia Ceed motsvarande en Volvo V70.
Klicka här för att svara