När snickare var här och bröt upp golvet råkade han såga av ett vp-rör (?) med en kabel i, rakt av. Han märkte inte att han gjorde det, och kabeln gick troligtvis till en elradiator som vi ändå inte tänkt använda och som inte verkade funka när jag testade den för ett tag sen. Vart röret med kabeln tar slut i andra änden vet vi inte, den gick vidare genom golvet in under nästa rum som är tvättstugan. I tvättstugan har vi en av våra två elcentraler och en till elradiator. Elektriker kom hit och tejpade de 4 tåtarna med eltejp och satte sedan ny flexsslang en bit, satte en skarv och eltejpade runt skarvarna. Han sa att det räcker så även om vi i framtiden skulle råka hitta den säkring som går till just den kabeln... men nu när golvet är återuppbyggt börjar vi ändå nojja.... I o m att kabeln sågades av så borde ju inte kopparändarna vara exponerade mer än precis på snittytan, och han har ju dessutom tejpat. Hiss eller diss?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Den slutar mitt under golvet ja. Han kom in lite akut eftersom snickaren inte kunde fortsätta sitt jobb när kabeln var avsågad. Så ja, just nu är kabeln värdelös, men det i sig är inget problem, jag vill veta vad som händer om det plötsligt blir ström i den...?useless skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 837 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 837 inlägg
Som tidigare sagts, plocka bort den helt eller dra nytt. Om det är lämnat avsågat men eltejpat oåtkomligt under ett golv så får det tummen ner av mig och antagligen av de flesta vettiga elektriker också.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 837 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 837 inlägg
Det är klart att man hittar om man letar ordentligt.
Du skriver i första inlägget att kabeln "troligtvis" gick till elradiatorn. Osäkerheten om var båda ändar av kabeln går gör det ännu viktigare att inte lämna en avsågad kabeln i ett golv.
Du skriver i första inlägget att kabeln "troligtvis" gick till elradiatorn. Osäkerheten om var båda ändar av kabeln går gör det ännu viktigare att inte lämna en avsågad kabeln i ett golv.
Jag hör er, vi får börja söka...
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Vad är det för elektriker?
Om teorin är att det var kablar till elementet så kanske ni har fler element. Jag skulle då börja kolla i nästa radiators kopplingsdosa. Alt vid centralen - har man tur är det uppmärkt med "radiator". JAG skulle dock aldrig skruva i centralen.
Om radiatorn inte fungerade och ingen säkring eller jordfelsbrytare gick när kabeln kapades kan det vara så att kabeln inte är inkopplad i andra ändan. Men jag skulle nog gå till botten med det om det vore mitt hus. Lite knepig insats av elektrikern kan jag tycka, undrar om han mätte om kabeln var strömförande? Men det är klart att letandet var lättare när golvet var öppet...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 837 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 837 inlägg
Ja, det är en bra kommentar även om det inte behöver vara så i det här fallet, men som sagt bör det kollas upp.. Jag har själv matning som går vidare till 4-5 olika element på neder- respektive övervåning, säkrat med 2st 10A, 4 trådar, 2 faser, jord och nolla. Bryter man kedjan tappar man matningen till efterföljande element.