Bästa svaret

Du mäter förmodligen på en anläggning i drift.
Den lilla potentialskillnad som då finns mellan PE och N gör att mätresultatet blir felaktigt.
(Instrumentet skickar själv ut en låg ström och mäter spänningsfallet)

snaggletooth snaggletooth skrev:
Du mäter förmodligen på en anläggning i drift.
Den lilla potentialskillnad som då finns mellan PE och N gör att mätresultatet blir felaktigt.
(Instrumentet skickar själv ut en låg ström och mäter spänningsfallet)
Ja, det stämmer att anläggningen är i drift när jag mäter. Antar att det är vanligt och inget jag behöver vara orolig över :)

S Smurfen1337 skrev:
Vad är orsaken till att man får ett ohm värde som ligger på minus när man sumrar mellan nolla & jord? Har för mig att det alltid brukar visa typ 1 Ohm men idag fick jag allt från minus 2-5 ohm?
Hur kan man få minus ohm?? mindre än 0 ohm = inget motstånd existerar väl inte?????

E elmont skrev:
Hur kan man få minus ohm?? mindre än 0 ohm = inget motstånd existerar väl inte?????
Nej men strömmen kan flyta i "fel" riktning när man får en potentialskillnad från något annat än multimetern :) byter man plats på probarna ger det troligtvis omvänt resultat.

Man får göra två mätningar och växla proberna mellan och sen ta medianvärdet...
Men helst ska man inte mäta på en spänningssatt anläggning...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Man ska INTE ohmmäta på en spänningssatt ledning Ohmmätningen ska ske utan främmande spänningar, utom i vissa mycket ovanliga fall. Ohmmäter man på en spänningssatt del är risken stor att man förstör instrumentet och i bästa fall ryker en säkring.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nu är ju inte nollan att se som spänningssatt. Men det blir ju mätfel.

MultiMan
Jag raderade mitt tidigare inlägg men eftersom det uppstod en diskussion om det så kan jag kanske bidra med tidigare erfarenhet (liknande @elmont ):

Jag mäter aldrig motstånd längre på en 230V-anläggning med strömmen påkopplad då jag den hårda vägen fick lära mig att en del instrument inte alls gillade det utan blåste säkringen eller helt enkelt gick sönder om man råkade mäta mellan fel punkter. Förvisso, när jag började med sådant i 6-7 årsåldern på 1970-talet så instrumentet var analogt, men ändå inget direkt skit (Hansen köpt på Josty Kit). Har ju skaffat mycket bättre grejer sedan dess, men har undvikit att utmana ödet, så hur väl skyddade de är idag vet jag faktiskt inte i det avseendet. Bryter alltid strömmen om jag ska mäta resistans.

Jo, det är bara i spänningsläget man kan trycka in mätsladdarna utan att fundera på vad man gör.

Det kan bli direkt farligt att mäta resistans på en ledning i drift.
Men som kuriosa kan jag nämna i kretsar med analog signalbehandling förekommer faktiskt negativ resistans. Det är då lite OP förstärkare inblandade.

Så du menar på fullt allvar att motståndet kan bli lägre än noll?????

Han menar nog sk transimpedans och som sagt vid kopplingar med operationsförstärkare med i bilden. Inte resistans i den vanliga fysiska meningen.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Lysrör har den egenskapen. Högre ström ger ett lägre spänningsfall.

Har man en aktiv krets där strömmen minskar när spänningen ökar så är det rent tekniskt en negativ resistans. Ohms lag gäller...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.