kristofer12345
Demmpa Demmpa skrev:
Vad jag kan se av bilderna så har inte huvudsäkringshuvarna några mäthål men du kan skifta mot några i gruppcentralen, permanent/tillfälligt.

vi pratar om en annan central, ska fota idag

kristofer12345
här ser ni från det stora huset, kabel in där nere, från gatan tror jag, sedan den boxen ovanför med 3 säkringar , där satt bara 1st 16 , för där även där en kabel ut eller in‍♂️ o där sitter även en likadan box brev med 3 16 som går ut , lite större kablar ut är det men ser in alls lika stora ut som den som går in i stugan (se bild, från marken ) tittar man på säkringarna längst ner i triangel formen ser det ut som någon säkring smält , bedöm sj.. vet ej som sagt om det är här felet ligger se bild har tyvärr inga röda knappar o kolla spänningen på här på den mätaren

• Elektrisk installation med säkringsskåp, mätare och kablar på en blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkringsbox med tre keramiksäkringar, en ser ut att ha smält.
    Skapa konto
  • Elcentral med säkringar på en vägg, kablar in och ut samt en smält säkring synlig.
    Skapa konto
  • Elcentral med säkringar, mätare och kablar mot blå vägg, indikation på möjlig smält säkring.
    Skapa konto
  • Elektriskt skåp med säkringar, kablar, och mätare på en blå vägg, tecken på skada vid några säkringar.
    Skapa konto
Tag närbilder på dessa.
Närbild av två elektriska kapslingar med schema, indikerade med röda pilar, på en vägg.
Skapa konto

Min GISSNING är att någon av de övre svarta boxarna är säkringar för din kabel till annexet.
För övrigt skulle jag låna propphuvar med mäthål och sätta ( tillfälligt ) på de platser jag vill kunna se att det går ut någon el ( gäller ju även om du är osäker på om säkringarna är hela och att de bottnar i hållaren).
Om det inte lyckas, så är det nog bäst att ringa efter någon med mer erfarenhet av elanläggningar.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tag närbilder på dessa.
[bild]

Min GISSNING är att någon av de övre svarta boxarna är säkringar för din kabel till annexet.
För övrigt skulle jag låna propphuvar med mäthål och sätta ( tillfälligt ) på de platser jag

vill kunna se att det går ut någon el ( gäller ju även om du är osäker på om säkringarna är hela och att de bottnar i hållaren).
Om det inte lyckas, så är det nog bäst att ringa
efter någon med mer erfarenhet av elanläggningar.
ska fixa..

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
tittar man på säkringarna längst ner i triangel formen ser det ut som någon säkring smält , bedöm sj.. vet ej som sagt om det är här felet ligger
Om du inte har ström på alla faser i huset borde du väl kunna upptäcka lätt?

satte bara i , då jag såg en kabel gick ut till trädgården från den boxen , plus att där satt bara 1 st 16a
Du kunde ju skruvat ur den 16A propp du misstänkte gick annexet.
Om det blev strömlöst har du hittat rätt kabel.
Om det inte blev strömlöst går kabeln till något annat.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
blackarrow blackarrow skrev:
Om du inte har ström på alla faser i huset borde du väl kunna upptäcka lätt?

Du kunde ju skruvat ur den 16A propp du misstänkte gick annexet.
Om det blev strömlöst har du hittat rätt kabel.
Om det inte blev strömlöst går kabeln till något
annat.
får testa detta ja

ja precis
ja enligt öresundskraft så matar man det stora huset från gatan med 3 fas 3x10 med egen tariff o kan ej se något annat , sedan har vi en stuga på tomten även med det jag berättat 1x16 med eget mätarskåp och tariff, vi ser matningen in i stugan men inte var den kommer ifrån, så vi får vänta på ledningskollen, om dom kan hitta men tysligen är det som ni säger , dom matar in i det stora huset o sätter en mätare där
o kanske sen matar stugam därifrån som också har en egen mätare , men för att få igång dom andra 2 faserna måste vi ju veta var vi får ström men nu vet vi lite mer efter er hjälp , återkommer när öre hottar matningen..
Eftersom ni har två abonnemang hos elnätsägaren så ska inte mätarna ligga efter varandra, för om dom gör det så betalar ni dubbelt på ”undermätaren”.

här ser ni från det stora huset, kabel in där nere, från gatan tror jag, sedan den boxen ovanför med 3 säkringar , där satt bara 1st 16 , för där även där en kabel ut eller in‍♂️ o där sitter även en likadan box brev med 3 16 som går ut , lite större kablar ut är det men ser in alls lika stora ut som den som går in i stugan (se bild, från marken ) tittar man på säkringarna längst ner i triangel formen ser det ut som någon säkring smält , bedöm sj.. vet ej som sagt om det är här felet ligger se bild har tyvärr inga röda knappar o kolla spänningen på här på den mätaren
Vad jag kan tyda den högra gruppförteckningen så avsäkrar grupp 7 (svarta vänstra övre centralen) två centraler (A1a & Ab1 ?). Grupp 8(b) (svarta högra övre centralen) matar jacuzzi, bara en säkring används.

A1 står det vid huvudsäkringarna vid denna central.

Vad står det på säkringslådan som sitter under mätaren i annexet?
Vad står det på gruppcentralen i annexet?

Finns det fler gruppcentraler? Vad står det/heter på dom?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom ni har två abonnemang hos elnätsägaren så ska inte mätarna ligga efter varandra, för om dom gör det så betalar ni dubbelt på ”undermätaren”.

kollar ..
Vad jag kan tyda den högra gruppförteckningen så avsäkrar grupp 7 (svarta vänstra övre centralen) två centraler (A1a & Ab1 ?). Grupp 8(b) (svarta högra övre centralen) matar jacuzzi, bara en säkring används.

A1 står det vid huvudsäkringarna vid denna central.

Vad står det på säkringslådan som sitter under mätaren i annexet?
Vad står det på gruppcentralen i annexet?

Finns det fler gruppcentraler? Vad står det/heter på dom?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.