Satte upp en ny central i mitt garage igår och blev lite fundersam när jag mätte spänningen mellan L och N med jfb frånslagen och fick 230v?

Jag isolationsprovade innan med 250V och hade 499Mohm mellan L1,L2,L3+ N mot PE.

Hur i helv*** kan jag ha 230v mellan ink faser och Noll när JFB är avstängd?

Jag har kopplat den nya centralen parallellt med centralen i huset som matas med 3faser+PEN, Garaget matas med 5G6.

Hjälp...

Har du bilder på centralerna?
Lägg upp dessa så kanske det går att se något

U Uffe A skrev:
Har du bilder på centralerna?
Lägg upp dessa så kanske det går att se något
Har tyvärr inte det men det är inte mycket att se på, redan kontrollerat installationen 17ggr men blir inget klokare...

Ink. L1,L2,L3 --> HB
Ink. N ---> N JFB ----> N plint.
Ink. PE ---> PE plint

Och ut från centralen i huset?

U Uffe A skrev:
Och ut från centralen i huset?
5G6 kopplad parallellt. Husets central matas med TNC och jag har alltså kopplat N och PE på PEN skenan i huset.

Och mäter mellan inkommande faser och N plint efter Jfb?
Har du kollat så att Jfb verkligen bryter på N polen också?

Ska tilläggas att allt fungerar fläckfritt ute i anläggningen. Belysningen och fläkten funkar som det ska...

U Uffe A skrev:
Och mäter mellan inkommande faser och N plint efter Jfb?
Har du kollat så att Jfb verkligen bryter på N polen också?
Japp, det har jag kollat...

Funderar på om det kan vara någon slags krypström den släpper igenom som instrumenter reagerar på? Kanske ska testa med en annan JFB? Någon annan på detta forum som upplevt liknande?

Mäter du alltså mellan fas före jordfelsbrytare och nolla efter? Och du mäter med en normal multimedier? Vad vill du uppnå med den mätningen? Jag skulle tänka mig att alla gruppers nolledare tillsammans har en tillräcklig kapacitans mot jord för att instrumentet skall ge utslag.

Här är jag osäker. Men liknande fenomen beror ofta på att du mäter på en ledare som "flyter", den är urkopplad i båda ändar. Då kan det bli kapacitiv koppling från en annan ledare med växelspänning.

Det som gör mig osäker är att du mäter 230 V, den kapacitiva kopplingen brukar ge något lite lägre. Dessutom är väl inte ledarna, de som bryts av jordfelsbrytaren nära strömförande ledare i det här fallet?

Vad händer om du belastar den urkopplade fasen? koppla in en lampa eller något, lyser den? Vad får du för spänning om den belastas med en lampa?

Även om du kontrollerat allt vore det bra om du visade en bild och talade om exakt vad du har kontrollerat och hur/var och med vad du mäter. Man kan komma med en rad gissningar, t.ex bygeln kvar mellan N-PE, men bättre att utgå ifrån just ditt fall. Det finns ju en lång rad kontroller man kan göra för att felsöka detta lite närmare. Man löser det inte med att "provat att byta JFB" utan att först ha isolerat JFBn som felkälla.

När någon skriver att de får 230V och ingen siffra där i närheten, så är det inte sällan en kontaktlös penna med dioder. D.v.s. man har egentligen ingen aning om vilken spänning som finns var.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även om du kontrollerat allt vore det bra om du visade en bild och talade om exakt vad du har kontrollerat och hur/var och med vad du mäter. Man kan komma med en rad gissningar, t.ex bygeln kvar mellan N-PE, men bättre att utgå ifrån just ditt fall. Det finns ju en lång rad kontroller man kan göra för att felsöka detta lite närmare. Man löser det inte med att "provat att byta JFB" utan att först ha isolerat JFBn som felkälla.
Har ingen kontinuitet mellan N och PE skena när JFB är avslagen.

Hade N & PE legat ihop så borde JFB lösa.

Har meggat centralen, har gjord RCD test på JFB och kollat utlösningsvilkoren.

Har även kollat varje uttag med en stick o test.

Som sagt, alla värden är jätte fina och allt funkar som det ska men känner en oro över att jag mäter 230v mellan ink faser och JFB nolla i avstängt läge...

Du isolationsmäter väl med 500 eller 1000v?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.