El
Bigge44: Tusen tack Emil_K och jonaserik för att ni tog er tid och för att ni delar med er av era kunskaper/erfarenheter. Ja då tycker jag att vi med hög sannolikhet har identifierat den komponent som bryter spänningen till fläktmotorn så att den stannar. Jag passade på att göra ytterligare lite snabba kontroller. Jag kände på fläkthjulet och kunde inte märka något glapp i lager eller att
nimhed: Du menar som typ detta? https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/strombrytare-och-vagguttag/vagguttag/elko-eko03853-vagguttag-utanpaliggande-3-vags-euro-2817235?channable=00a9e8736b750032383137323335a7&VAT=1&gclid=Cj0KCQjwpdqDBhCSARIsAEUJ0hNMLsKRweMVQt7VN5RSoncZ6W-j-P2VykQ2NYy2mFQRRvaxePLWHOQaAp4zEALw_wcB
Kingen99Kingen: Tack. Skall undersökas, mitt direkta problem är löst men har nog fler lampor att hantera
joehjo: Det blev en Draka 5G6 RK-V kabel som matning in i växthuset, i mark utan rör. Sen inne i växthuset tänkte vi en IP65 klassad Schneider Mini Kaedra 12 med lås på 40 cm höjd + en kapsling med lås för relä/kontaktor till golvvärmen. Ja, en elektriker ska koppla in men jag ska fixa med allt förarbete + köpa material.
Erik Lindroos: [citat] Tack! Det börjar bli dags för mig att införskaffa litteraturen. Ju mer man frågar, desto mer intresserad blir man. Och jag vill inte alltid hänga på andras resurser.
tommib: Välj EKK eller någon modern variant som EXQ eller liknande. Kolla att den är godkänd för utomhusförläggning.
Bo.Siltberg: Att ni installerar detta för jämnan är inget motiv. Att det är en löjlig kostnad är ingen motiv. Har du några riktiga motiv till varför kyl/frys behöver en egen PSA? Tiden är förbi då man till hög kostnad vill skydda kyl/frys separat. Kom in i 2000-talet! Förr i tiden var JFBerna känsliga och kunde lösa för lite av varje. Idag har vi bättre JFBer, och bättre kontroll på
docboy: Nu är det löst. Ny nolla framdragen och det fungerar som det ska. Visade sig vara så här: Gul=fas Grön=tändkablar Svart= ny nolla. Nollkabel var tydligen svart 1964!
tommib: 1. Ja, men det spelar i praktiken inte så stor roll 2. Vet ej, har inte sett det.
crazytok: Sålänge du inte överstiger 10w vilket är vad Led10 klarar.
El-Löken66: [citat] Ja, dessa dimensioner är enklast att hitta hos grossist vad jag erfar. Tyvärr behöver du då vara anställd på en firma för att kunna få vettiga priset.
elmont: Sätter man dit hylsor får man bara ett ställe till där det kan bli fel. Ser man till att alla kardelar är där dom ska vara och man har ett bra uttag där man kan dra åt skruvarna riktigt så är det inga problem. Jag vill dock höja ett varningens finger då det förekommer uttag där skruvar kan kärva och man kan få lägga lite extra kraft för att få till bra kontakt. Men allt det
Dilrah: Lite så jag har tänkt också, inte helt säker var fasen går vidare till. tack
cotillion: Det ser ut som om någon gjort åverkan på den installationen i efterhand. Någon har slitit lös kablarna ur många klammer.
elmont: Du är nog lite dålig på att Googla, sök på "sladdströmbrytare IP 44" så hittar du en del. Tex
Skruvjagaren: [citat] märket är Philips
Millox: Shit! Här ligger man djupt begraven i isolering en helg och sågar hål i taket och så bara det rasar in svar (inte helt olikt lösull genom ett hål i taket)... @pmd har fattat, men många andra har inte. Min misstanke var att det lite var såhär: "Skyll dig själv", "Anmäler du råkar du illa ut", "Det där borde du fattat", "Man arbetar aldrig med spänning, det är grundläggande" utan
Uffe A: Om du menar den återfjädrande som håller fast säkringen på dinskenan så det enda jag vet är att ta en från en annan säkring Mig veterligen säljs inte dessa som reservdelar
Bo.Siltberg: Din lampa är dubbelisolerad och ska inte anslutas till skyddsjord. Så den grön/gula ledaren ska du isolera (t.ex med en U-båt) och lägga åt sidan. Detta förutsätter att du vet att den grön/gula är en skyddsledare och att dina andra två ledare är neutralledare och tändtråd. Om du byter lampa från en fungerande till en ny så kan du vara ganska säker på det detta. Den grön/gula
raderat: [citat] Jag har inte blandat ihop trådarna även om funktionen att det dyker upp nya trådar vid slutet är den mest obegripliga och förvirrande funktionen någonsin. Jag vet att arbetet som beskrevs troligtvis inte räknas som behörighetskrävande. Det jag reagerade på var TS beskrivning och förvåning över det som hänt och att det gjordes gjordes antaganden som kan vara direkt
jonaserik: Nej enkeltråd är bättre, det klämmer dikt. Det man inte ska försöka sig på är att lägga 2 st enkeltråd under samma överfall, det går om man tänker dig för. Men absolut inte 2 olika areor, så blir lätt fel med kontaktytorna. Finns inget som säger att man inte får med EK i en central eller annorstädes. .Många ggr så kommer det kabel till inkopplingen och dom i mindre area är
Johan Olsson 112: Hej! Jag har nu bytt termostat till en Laxvik från Kelvin Golvvärmesystem och golvvärmen fungerar alldeles utmärkt.
Projektmannen: [citat] Ok låter inte bra. Skall kolla varje propp och se om jag kan finna något fel. Tack alla för er input!
El-Löken66: [citat] Inget som behövs och det kan givetvis även ställa till det också. Men gör riskbedömning på plats samt konsultera instruktionen.
MrSnooze1979: Tusen tack för alla svar. Första gången jag är med detta forumet och kunskapen och engagemanget här är enormt. Det blir det som tidigare nämnts. Tusen tack än en gång
El-Löken66: [citat] Det är möjligt att diskmansiken börjar läcka en felström mot jord. En annan möjlighet att de naturligt förekommande felströmmarna för stunden var så höga att de löste jordfelsbrytare, detta kan i så fall lösas genom att införskaffa fler. Händer det igen kan jag nog inte råda annat än att ringa in fackkunnig för felsökning.
Alex13: [citat] Ah okej, då förstår jag :) [citat] Det är påväg, skulle fixas nästa vecka :) Bara jag som är lite sugen att göra lite smått på helgen :crysmile:
El-Löken66: [citat] Ja, bara att isolera i slutet i så fall. Men allt ska ha jord i dina rum om du nu bestämt sig för det. Vad gäller färgerna finns olika åsikter men i grunden kan du ha en vanlig 3G1,5 till strömbrytaren. Men du bör även kunna dra FK den korta sträckan, eller kör en 5G1,5.