1 953 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Jordfelsbrytare trasig?
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Idag slog jordfelsbrytaren av utan förvarning - jag prövade först att bara slå på den igen men den stannade inte påslagen utan föll direkt tillbaka till "0". Testade att skruva ur fler och fler proppar och slå på brytaren igen men med samma resultat ändra tills alla var urskruvade...
Läste ett tipps någonstans att man kan "återställa" brytaren genom att stänga av strömmen in (typ ta ur huvudsäkringarna). Jag har en röd/grön huvudbrytare innan jordfelsbrytaren så testade att slå den av/på och efter det gick det att återställa jordfelsbrytaren och den stannade på "1" fast jag återställde alla propparna (ingen propp hade heller gått).
När jag manuellt slår av jordfelsbrytaren beter den sig lika dant igen dvs slår av direkt om jag inte först slagit av/på huvudströmmen....
Är min jordfelsbrytare trasig eller skall det "vara på detta viset"?
Läste ett tipps någonstans att man kan "återställa" brytaren genom att stänga av strömmen in (typ ta ur huvudsäkringarna). Jag har en röd/grön huvudbrytare innan jordfelsbrytaren så testade att slå den av/på och efter det gick det att återställa jordfelsbrytaren och den stannade på "1" fast jag återställde alla propparna (ingen propp hade heller gått).
När jag manuellt slår av jordfelsbrytaren beter den sig lika dant igen dvs slår av direkt om jag inte först slagit av/på huvudströmmen....
Är min jordfelsbrytare trasig eller skall det "vara på detta viset"?
Nu behöver du förtydliga dig lite här.Amatörsnickaren skrev:
Idag slog jordfelsbrytaren av utan förvarning - jag prövade först att bara slå på den igen men den stannade inte påslagen utan föll direkt tillbaka till "0". Testade att skruva ur fler och fler proppar och slå på brytaren igen men med samma resultat ändra tills alla var urskruvade...
Läste ett tipps någonstans att man kan "återställa" brytaren genom att stänga av strömmen in (typ ta ur huvudsäkringarna). Jag har en röd/grön huvudbrytare innan jordfelsbrytaren så testade att slå den av/på och efter det gick det att återställa jordfelsbrytaren och den stannade på "1" fast jag återställde alla propparna (ingen propp hade heller gått).
När jag manuellt slår av jordfelsbrytaren beter den sig lika dant igen dvs slår av direkt om jag inte först slagit av/på huvudströmmen....
Är min jordfelsbrytare trasig eller skall det "vara på detta viset"?
Den stannade nere ända tills alla säkringar var urskruvade = när alla säkringar var ute gick det att slå till den?
Likadant i spänningslöst tillstånd?
Rör inte grön och röd brytare.
Spontant låter det som ett lågohmigt jordfel N-PE men kan vara vad som helst egentligen.
Har du möjlighet att isolationsprova anläggningen?
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Nix - det hjälpte inte att ta ur alla säkringar.
Först när jag bröt "inkommande ström" innan jordfelsbrytaren gick det att återställa den och efter det löste den inte ut igen när alla säkringarna sattes in igen så rätt skumt vad som utlöste den.
Vi har inte heller kopplat in någon ny elutrustning nyligen - det enda ovanliga var ösregnet use som pågått mest hela dagen så man kan undra om något i en utomhusbelysning eller liknande för ett ögonblick kan ha kortslutits och sedan (tog en stund till vi kom på att slå av och på "inströmmen") inte längre varit i detta tillstånd och därför inte fick brytaren att lösa ut igen?!
Min huvudfråga är dock inte VARFÖR jordfelsbrytaren slog ifrån - det lär vara svårt att få reda på om det inte händer igen och jag då kan diagnostisera det utan om det är som förväntat att man behöver "återställa" jordfelsbrytaren genom att bryta inkommande ström till den för att kunna slå på den om den varit avslagen (själv brutit eller jag brutit manuellt) - tycker inte det BORDE vara så men innan jag kostar på att ta hit en elektriker för att se vad som är fel ville jag få åsikter från mer kunniga personer...
Först när jag bröt "inkommande ström" innan jordfelsbrytaren gick det att återställa den och efter det löste den inte ut igen när alla säkringarna sattes in igen så rätt skumt vad som utlöste den.
Vi har inte heller kopplat in någon ny elutrustning nyligen - det enda ovanliga var ösregnet use som pågått mest hela dagen så man kan undra om något i en utomhusbelysning eller liknande för ett ögonblick kan ha kortslutits och sedan (tog en stund till vi kom på att slå av och på "inströmmen") inte längre varit i detta tillstånd och därför inte fick brytaren att lösa ut igen?!
Min huvudfråga är dock inte VARFÖR jordfelsbrytaren slog ifrån - det lär vara svårt att få reda på om det inte händer igen och jag då kan diagnostisera det utan om det är som förväntat att man behöver "återställa" jordfelsbrytaren genom att bryta inkommande ström till den för att kunna slå på den om den varit avslagen (själv brutit eller jag brutit manuellt) - tycker inte det BORDE vara så men innan jag kostar på att ta hit en elektriker för att se vad som är fel ville jag få åsikter från mer kunniga personer...
Det kan ju vara att reläet avmagnetiserades tillfälligt, detta går över med tiden.Amatörsnickaren skrev:
Nix - det hjälpte inte att ta ur alla säkringar.
Först när jag bröt "inkommande ström" innan jordfelsbrytaren gick det att återställa den och efter det löste den inte ut igen när alla säkringarna sattes in igen så rätt skumt vad som utlöste den.
Vi har inte heller kopplat in någon ny elutrustning nyligen - det enda ovanliga var ösregnet use som pågått mest hela dagen så man kan undra om något i en utomhusbelysning eller liknande för ett ögonblick kan ha kortslutits och sedan (tog en stund till vi kom på att slå av och på "inströmmen") inte längre varit i detta tillstånd och därför inte fick brytaren att lösa ut igen?!
Min huvudfråga är dock inte VARFÖR jordfelsbrytaren slog ifrån - det lär vara svårt att få reda på om det inte händer igen och jag då kan diagnostisera det utan om det är som förväntat att man behöver "återställa" jordfelsbrytaren genom att bryta inkommande ström till den för att kunna slå på den om den varit avslagen (själv brutit eller jag brutit manuellt) - tycker inte det BORDE vara så men innan jag kostar på att ta hit en elektriker ville jag få åsikter från mer kunniga perosner...
Men som sagt, isolationsprovning?
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Kan du förklara det där med reläet och "går över med tiden" - menar du att om man väntar en stund (hur länge?) efter att brytaren slagit av så borde det gå att slå på den igen?
Jag antar att "isolationsprovning" är ett elektrikerjobb eller är det något man enkelt kan med universalmeter själv?
Jag antar att "isolationsprovning" är ett elektrikerjobb eller är det något man enkelt kan med universalmeter själv?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Kortslutning mellan jord och nolla nånstans. Hjälper inte att skruva ur säkringarna. Varje grupp har ju sin nolla kopplad till plinten för alla nollor under den JFB som löser ut. Mät!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej du ska inte behöva bryta inkommande ström för att kunna återställa en JFBn.Amatörsnickaren skrev:
Om inte JFBn är trasig så har du ett jordfel som förhindrar att JFBn återställs med spänning på.
Jordfelet kan t.ex finnas i elcentralen före alla gruppsäkringar. Om du har brutit alla gruppsäkringar så kan det ju inte gå någon belastningsström som skulle kunna trigga ett N-PE fel långt ute i anläggningen.
Om JFBn löser igen så behöver du alltså en elektriker.
Slog jordfelsbrytaren ifrån gång på gång när du försökte återställa den, eller försökte du bara en gång?
Vad är det för fabrikat på brytaren? Jag vill minnas att jag ett par gånger stött på säkringar som, efter överlast/kortslutning, var tvungna att återställas två gånger. Kanske samma grej med det fabrikatets jordfelsbrytare.
Vad är det för fabrikat på brytaren? Jag vill minnas att jag ett par gånger stött på säkringar som, efter överlast/kortslutning, var tvungna att återställas två gånger. Kanske samma grej med det fabrikatets jordfelsbrytare.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Är inte hemma just nu så kan inte se fabrikat men den "löste ut" (eller snarar fjädrade direkt tillbaka till 0 när jag försökte fälla upp den till 1) flera gånger (prövade efter att jag tog bort varje rad av säkringar) men så fort jag bröt strömmen in till den gick det att slå på den och då stannade den uppe även med ström på och alla säkringar återställda.... .
Klicka här för att svara
