Är inget proffs på el utan tänkte öppna upp det här skåpet för att kolla upp möjligheten att sätta upp jordade eluttag i huset då vi har ett fåtal sådana här och där medan 95% är ojordat och gammalt!!
Enligt bilden kommer strömmen in i den här undercentralen via den grövsta kabeln som kommer ovanifrån. Den här undercentralen ska vara jordad och det finns några jordade eluttag som kommer från den. Dock är ju källan en femledarkabel där jorden är avklippt och dess nolla är källan för jord till alla kablar i skåpet, är det här rätt?
Enligt bilden kommer strömmen in i den här undercentralen via den grövsta kabeln som kommer ovanifrån. Den här undercentralen ska vara jordad och det finns några jordade eluttag som kommer från den. Dock är ju källan en femledarkabel där jorden är avklippt och dess nolla är källan för jord till alla kablar i skåpet, är det här rätt?
Kort sagt, nej.Z ZeroKnowledge skrev:Är inget proffs på el utan tänkte öppna upp det här skåpet för att kolla upp möjligheten att sätta upp jordade eluttag i huset då vi har ett fåtal sådana här och där medan 95% är ojordat och gammalt!!
Enligt bilden kommer strömmen in i den här undercentralen via den grövsta kabeln som kommer ovanifrån. Den här undercentralen ska vara jordad och det finns några jordade eluttag som kommer från den. Dock är ju källan en femledarkabel där jorden är avklippt och dess nolla är källan för jord till alla kablar i skåpet, är det här rätt?
Kan ju mycket väl fungera perfekt ändå.
Du kanske kan skarva gröngule och separera N och PE-skena?
Hur i matande?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det man ser på bild är sannolikt helt i sin ordning när det begav sig. Man matar aldrig en elcentral med enbart nolla och ingen skyddsjord. Så den blå ledaren agerar PEN-ledare här. Den är inkopplad som en sådan. Den biten ser bra ut.
Det man kan anmärka på är dels den blå färgen och dels arean på PEN-ledaren. Men som sagt, detta gjordes kanske i tidigare än början av 90-talet och då var det slappare krav på PEN-ledare. Förr var det nog en del som såg den blå som "huvudnolla" och valde den före den grön/gula. Men det var i och för sig före den tid grön/gul kom in i bilden så det är värt att kolla lite närmare på detta.
Och det man inte vet är hur ledningen är inkopplad i matande ände. Den blå måste vara inkopplad på en PE-plint i den centralen, inte en N-plint. Om något ska åtgärdas här vore det i så fall att koppla in den grön/gula som skyddsjord så att det blir en äkta femledare. Det anses idag riskfyllt med en så klen PEN-ledare. Dumt att den är avklippt.
Centralen har också goda förutsättningar för att kompletteras med en JFB
Det man kan anmärka på är dels den blå färgen och dels arean på PEN-ledaren. Men som sagt, detta gjordes kanske i tidigare än början av 90-talet och då var det slappare krav på PEN-ledare. Förr var det nog en del som såg den blå som "huvudnolla" och valde den före den grön/gula. Men det var i och för sig före den tid grön/gul kom in i bilden så det är värt att kolla lite närmare på detta.
Och det man inte vet är hur ledningen är inkopplad i matande ände. Den blå måste vara inkopplad på en PE-plint i den centralen, inte en N-plint. Om något ska åtgärdas här vore det i så fall att koppla in den grön/gula som skyddsjord så att det blir en äkta femledare. Det anses idag riskfyllt med en så klen PEN-ledare. Dumt att den är avklippt.
Centralen har också goda förutsättningar för att kompletteras med en JFB
Tack för ett jättebra svar! Förstod ungefär hälften men ska gå tillbaka till ditt svar när jag är lite mer påläst! Ska snart renovera elen i hemmet lite halvt, sätta jordade eluttag, byta elkablar. Göra hela eldragningarna mer logiskt. Har en säkring som gick till kyl/frys, ett halvt sovrum, hallen och halva badrummet. Vet inte vem det är som bökat runt i huset tidigareBo.Siltberg skrev:
Det man ser på bild är sannolikt helt i sin ordning när det begav sig. Man matar aldrig en elcentral med enbart nolla och ingen skyddsjord. Så den blå ledaren agerar PEN-ledare här. Den är inkopplad som en sådan. Den biten ser bra ut.
Det man kan anmärka på är dels den blå färgen och dels arean på PEN-ledaren. Men som sagt, detta gjordes kanske i tidigare än början av 90-talet och då var det slappare krav på PEN-ledare. Förr var det nog en del som såg den blå som "huvudnolla" och valde den före den grön/gula. Men det var i och för sig före den tid grön/gul kom in i bilden så det är värt att kolla lite närmare på detta.
Och det man inte vet är hur ledningen är inkopplad i matande ände. Den blå måste vara inkopplad på en PE-plint i den centralen, inte en N-plint. Om något ska åtgärdas här vore det i så fall att koppla in den grön/gula som skyddsjord så att det blir en äkta femledare. Det anses idag riskfyllt med en så klen PEN-ledare. Dumt att den är avklippt.
Centralen har också goda förutsättningar för att kompletteras med en JFB![]()
Medan jag ändå pratar med nån kunnig; apropå jorden i undercentralen enligt bilden. Jag höll på att diska då diskstället i metall kom åt micron, också av metall, som var på (och inkopplad i ett ojordat uttag). När jag rörde diskstället som samtidigt rörde diskbänken (också av metall) fick jag en stöt. (Nåt sånt var det i alla fall, det var inte så noga). När jag sedan kopplade in micron i ett jordat uttag i närheten (som går till centralen i bilden) så fick jag inte längre nån stöt. Är det här ett tecken på att jorden fungerar som den ska eller kan det fortfarande finnas nåt fel med kopplingen? Om du förstår hur jag menar..
Och en till fråga, med en jordfelsbrytare inkopplad, hade den slagit från strömmen i ovannämnda situation?
Så går det.Z ZeroKnowledge skrev:Tack för ett jättebra svar! Förstod ungefär hälften men ska snart renovera elen i hemmet lite halvt, sätta jordade eluttag, byta elkablar. Göra hela eldragningarna mer logiskt. Har en säkring som gick till kyl/frys, ett halvt sovrum, hallen och halva badrummet. Vet inte vem det är som bökat runt i huset tidigareJordfelsbrytare var ett bra tips! Det ska jag ta in nån elektriker att fixa.
Medan jag ändå pratar med nån kunnig; apropå jorden i undercentralen enligt bilden. Jag höll på att diska då diskstället i metall kom åt micron, också av metall, som var på (och inkopplad i ett ojordat uttag). När jag rörde diskstället fick jag en stöt. (Nåt sånt var det i alla fall, det var inte så noga). När jag sedan kopplade in micron i ett jordat uttag i närheten (som går till centralen i bilden) så fick jag inte längre nån stöt. Är det här ett tecken på att jorden fungerar som den ska eller kan det fortfarande finnas nåt fel med kopplingen? Om du förstår hur jag menar..
Och en till fråga, med en jordfelsbrytare inkopplad, hade den slagit från strömmen i ovannämnda situation?
Normalt, men ändå fel, du ska inte ha några ojordade uttag vid vasken.
Hade det varit ett riktigt fel hade jordfelsbrytare förhoppningsvis trätt in, du motionerar den väl minst två gånger årligen?
När du kopplar till jordat uttag fungerar apparater som de ska de vill leda ut en liten ström mot jord, men det kittlas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, ditt symptom med micron indikerar att det skyddsjordade uttaget fungerat som det ska. En JFB hade inte slagit ifrån i det förstnämnda fallet. Den ström du kände var ungefär 200 gånger lägre än vad som krävs för att en JFB ska lösa, dvs ofarlig (om det nu inte är fel på micron).
Om du tänker göra elarbeten själv så har du en lång startsträcka med att läsa på, träna, köpa mätinstrument etc. Det blir nog billigare och säkrare att anlita en elfirma. Du ska själv under inga omständigheter gå på indikationer av detta slag för att bekräfta att det finns skyddsjord. Detta ska kontrolleras visuellt och med mätning. Det kräver instrument och kunskap. Den gamla centralen på bild skulle dessutom behöva en bättre matning osv. Och allting är givetvis behörighetskrävande. Så tänk om. Leta efter en elfirma som du litar på.
Om du tänker göra elarbeten själv så har du en lång startsträcka med att läsa på, träna, köpa mätinstrument etc. Det blir nog billigare och säkrare att anlita en elfirma. Du ska själv under inga omständigheter gå på indikationer av detta slag för att bekräfta att det finns skyddsjord. Detta ska kontrolleras visuellt och med mätning. Det kräver instrument och kunskap. Den gamla centralen på bild skulle dessutom behöva en bättre matning osv. Och allting är givetvis behörighetskrävande. Så tänk om. Leta efter en elfirma som du litar på.
Klicka här för att svara

