Hej!
Jag var hos en bekant som kopplat el. I dagsläget sitter det ett semko 17 uttag med 3 faser och jord men ingen nolla. Därifrån går en kabel 3x2,5/2,5 till en pump. Min fråga är nu. Han vill även mata en liten bod med den kabeln och sätta upp en undercentral med JFB och några automatsäkringar. Han har dosat av kabeln på mitten mellan semko 17 och pumpen med en dosa. Därifrån gått ner till Boden med 3x2,5/2,5 till undercentralen. Alltså kört med PEN. Jag vet att det måste va minst 10mm2 då. Men funkar det verkligen att göra så? Pumpen som bara använder 3 faser och jord i kabeln nu också används som pen från undercentralen där man skickar nollan i jorden?

E
T Tommyand81 skrev:
Hej!
Jag var hos en bekant som kopplat el. I dagsläget sitter det ett semko 17 uttag med 3 faser och jord men ingen nolla. Därifrån går en kabel 3x2,5/2,5 till en pump. Min fråga är nu. Han vill även mata en liten bod med den kabeln och sätta upp en undercentral med JFB och några automatsäkringar. Han har dosat av kabeln på mitten mellan semko 17 och pumpen med en dosa. Därifrån gått ner till Boden med 3x2,5/2,5 till undercentralen. Alltså kört med PEN. Jag vet att det måste va minst 10mm2 då. Men funkar det verkligen att göra så? Pumpen som bara använder 3 faser och jord i kabeln nu också används som pen från undercentralen där man skickar nollan i jorden?
Kör 4x6/6 eller 4x2,5/2,5 istället.
Alternativt N1XV femledare.

E El-Löken66 skrev:
Kör 4x6/6 eller 4x2,5/2,5 istället.
Alternativt N1XV femledare.
Hur gör man då när han ska ta matning från kabeln som bara är 3x2,5/2,5 nu.

Jordstiftet i en kontakt ska inte användas till PEN. Speciellt inte på Semko17 där jorden ligger i handsken. Det är ett stort NEJ på den lösningen. Men visst kommer det att fungera. Men det är just den typen av fuskkopplingar i kombination med Semko17 som har tagit död på så många att de blivit förbjudna.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jordstiftet i en kontakt ska inte användas till PEN. Speciellt inte på Semko17 där jorden ligger i handsken. Det är ett stort NEJ på den lösningen. Men visst kommer det att fungera. Men det är just den typen av fuskkopplingar i kombination med Semko17 som har tagit död på så många att de blivit förbjudna.
Ok. Låter som att man kanske skulle ta bort semko17 och sätta en dosa där istället eller? För han kommer ändå aldrig att dra ut kontakten. Finns ingen mening att ha den längre.

Det är ju inte rätt med en så klen PEN. Men klart bättre utan donet.

T Tommyand81 skrev:
Ok. Låter som att man kanske skulle ta bort semko17 och sätta en dosa där istället eller? För han kommer ändå aldrig att dra ut kontakten. Finns ingen mening att ha den längre.
Ja, det är bättre att bli av med den. Den kallas Dödshandsken av förekommen anledning.

E
Nåja, nu var det väl inte PEN till handsken i orginalutförande men klart den ska väck också.

Och det betyder inte att det är okej med för klen PEN.

T Tommyand81 skrev:
Det kan man inte. Nuvarande kabel har ingen PEN-ledare som jag tolkar det, den har bara en skyddsledare som matar uttaget utan nolla. Detta förutsätter att pumpen går på 400 V. Semko -17-uttaget är därmed inte kritiskt men bör ändå skyndsamt plockas bort.

Även om den hade en PEN-ledare så får man inte lägga en ny kabeln med 2.5 mm² PEN. Det ska vara 10 mm². Och det är inte säkert att den gamla kabeln är varken dimensionerad eller lämplig för en ny gruppcentral i boden. Så du får försöka övertyga din bekant om att rusta upp lite bättre.

E
T Tommyand81 skrev:
Du ser ju själv hur frågan är ställd.

Det går att göra på olika sätt och få det att fungera.

Men mitt svar är: det ska man inte.

Då har ni bara tillgång till 3 faser och jord men ingen nolla, detta vill ni gärna ha.

Hade ledaren agerat PEN tidigare skulle en övergång TN-C->TN-S vara tänkbar.

En annan halvfuling är att köra tvåfasigt.

Men det finns ju inga hinder för er att dra ut en ny grupp från centralen så kör på det.

Antar din kompis har B-auktorisation och därför tänker sig att jobba på befintliga ledningar men det är oavsett vad långt ifrån vad den sträcker sig till och felaktigheter går givetvis inte att försvara.

Att byta uttaget till dosa, som föreslagits är en klar förbättring.

För huvudledning till ny central i boden finns inget alternativ - den skall vara fast kopplad.

Och fast ledning får inte vara en gummikabel "ovan mark".

Om det är en "byggcentral" under tiden man arbetar med boden, som sedan skall få "riktigt jordkabel" - ja då är det en annan femma. (Den "riktiga jordkabeln" kan vara en vanlig EKLK som spikas på ett bräde mellan huset och boden om det finns sådant)

Går det att byta ledningar mellan centralen och Semko-17-uttaget? Se då till att få in 5 x 2,5 mm² och sätt dit ett nytt rött CEE-uttag. Från det uttaget en kabel till en "elväska" som byggström vid boden. Mata sedan pumpen från ett (eget) uttag på den väskan.

Under tiden: lägg ut en ny fast ledning till boden. Det allra snålaste som går att göra är att lägga 5 x 2,5 mm², som med väldigt god chans tål att säkras 16A, direkt till boden. Om möjligt direkt från elcentralen, men annars, till nöds, från det nya uttaget som då också får agera kopplingsdosa (vissa CEE-uttag har ett kopplingsutrymme med plintar i botten där det är ok att lägga dubbelt - men inte uppe på själva stiften i de billigaste uttagen).

Det Du beskriver som "dosa" på kabeln mellan 3-fashandsken och pumpen låter konstigt. Ut från handske är det gummikabel. Dosa på gummikabel ??? Med riktiga dragavlastningar då... Luktar "farlig hobbyklåpare" lång väg om allt det här. Ta dit en yrkesman och få det rätt gjort. Rätt = säkert.

Enda sättet att "grena" en gummikabel är med skarvkontakt (hona) monterad på kabeln som är "inkommande", stickkontakt (hane) på de 2 kablarna som är utgående, och en härför avsedd 1 - 3 grenadapter. Exempelvis en sådan:
https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/products/2428401/pdf/MS-2428401.pdf
Men givetvis krävs riktig 5-ledarmatning om det är annat än 2 förbrukare utan nolla (exempelvis 2 motorer). Och om det är så måste man skaffa motsvarande grenadapter med 4-stifts CEE-don.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.