Matarkabel genom väggregel med två elcentrallock monterade på regeln, innan gipsskiveinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar och tjock matarkabel dragen genom en träregel i en väggkonstruktion.
Skapa konto
Gipsskiva monterad på väggregel där matarkabel dragits, intill dörröppning och tvättmaskin.
Skapa konto
Vid byte av elcentralen har elfirman dragit matarkabeln som kommer från betongplattan genom väggregeln som blir inbyggd i väggen med gipsskiva utanpå. Kan det vara ok att dra 380v ledning genom en väggregel.

E
K Knenneth skrev:
[bild] [bild] [bild] Vid byte av elcentralen har elfirman dragit matarkabeln som kommer från betongplattan genom väggregeln som blir inbyggd i väggen med gipsskiva utanpå. Kan det vara ok att dra 380v ledning genom en väggregel.
Nej, givetvis inte. Du måste ha den avlastad i ändorna och spikskydd genom regeln.

Men det kommer väl.

E El-Löken66 skrev:
Nej, givetvis inte. Du måste ha den avlastad i ändorna och spikskydd genom regeln.

Men det kommer väl.
Arbetet är färdigt och utfört av en auktoriserad elinstallatörer. Även som amatör reagerade jag på detta.en skruv genom regeln blir inte bra.

E
K Knenneth skrev:
Arbetet är färdigt och utfört av en auktoriserad elinstallatörer. Även som amatör reagerade jag på detta.en skruv genom regeln blir inte bra.
Jaha.

Låt bli att spika där då.
Häng upp en regel- och spänningssökare där.

Vi får även tänka på att detta är en teoretisk grej, även i rör kan skada ske.

Hur ser det ut inne i dosan då?

E El-Löken66 skrev:
Jaha.

Låt bli att spika där då.
Häng upp en regel- och spänningssökare där.

Vi får även tänka på att detta är en teoretisk grej, även i rör kan skada ske.

Hur ser det ut inne i dosan då?
Ingen aning, men den är också ny.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
tommib
Det är ju rätt snålt att lägga kabeln sådär om man ändå besvärar sig med att ordna en inspekterbar skarv. En bit 25 mm rör hade inte kostat så mycket.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Det är ju rätt snålt att lägga kabeln sådär om man ändå besvärar sig med att ordna en inspekterbar skarv. En bit 25 mm rör hade inte kostat så mycket.
Finns vissa saker jag kan ha synpunkter på här men inte helt lätt att avgöra trots bilderna.

Som du sa, varför inte gå upp med RK i rör?

Varför ser kabeln vidare dubbelt så tjock in som den som går ner? Är det 3x6/6 skarvar mot 4G10 kanske?

Är dragavlastningen tillräcklig?

Regelskydd för löst förlagd kabel.

Böjradien längst ner ser väl häftig ut men det klarar sig väl.

Är ena kabeln in och andra utgående?

Men å andra sidan är denna typ av installationer en ganska vanlig syn idag. Elmateriel är förlåtande och det går.

Lägg gärna upp en bild på i sida dosa, central samt gruppförteckning.

tommib
Jag gissar på inkommande till vänster, kanske 5G6, och sen en utgående 5G2,5 bredvid som är skarvad med den vita till centralen. Svårt att se från bilderna dock.

Många frågor... Som sagt, det är säkert i sin ordning och förläggningssättet är tillåtet. Det är bara synd om man skruvar i den. Samtidigt hjälper det sannolikt inget om den där kabeln är förlagd i rör, ärligt talat är det nog lättare för den att glida undan om den ligger fritt i väggen.

En annan fråga är varför man inte valde Två dosor bredvid varandra istället för att ha en på vardera sidan regeln. Visst, de där dubbla täcklocken finns inte för fyra fack men man hade kunnat använda en 2x2 ram med blindlock om man absolut ville ha dubbeldosor. Man borde dock kunna knyckla in en skarv på 5G6 i en VP2 också, även om det är jobbigare, om man tänker lite på hur man vrider in ledarna. Ok, kanske inte om det är enkelledare då...

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Jag gissar på inkommande till vänster, kanske 5G6, och sen en utgående 5G2,5 bredvid som är skarvad med den vita till centralen. Svårt att se från bilderna dock.

Många frågor... Som sagt, det är säkert i sin ordning och förläggningssättet är tillåtet. Det är bara synd om man skruvar i den. Samtidigt hjälper det sannolikt inget om den där kabeln är förlagd i rör, ärligt talat är det nog lättare för den att glida undan om den ligger fritt i väggen.

En annan fråga är varför man inte valde Två dosor bredvid varandra istället för att ha en på vardera sidan regeln. Visst, de där dubbla täcklocken finns inte för fyra fack men man hade kunnat använda en 2x2 ram med blindlock om man absolut ville ha dubbeldosor. Man borde dock kunna knyckla in en skarv på 5G6 i en VP2 också, även om det är jobbigare, om man tänker lite på hur man vrider in ledarna. Ok, kanske inte om det är enkelledare då...
Nertill syns kablarna jämngrova tycker jag. Kanske allt kunnat gå in i en och samma dosa istället. Eller så är den högra nu avsäkrad.

tommib tommib skrev:
Skarven blir inte inspekterar, den byggs in i väggen, det kommer en gipsskiva utanpå, det är en innervägg i tvättstugan.

Det låter inte bra. Då är frågan hur de har skarvat kabeln, om det är en skarvmetod som inte kräver att den är inspekterbar. Det är väldigt olyckligt att behöva skarva kabeln där vid golvet. Det är säkert inte deras fel att det råkat bli så. Jag ser ju att båda kablarna går ned i rör någonstans, så det finns kanske ett bättre ställe att skarva på som går att komma åt? Jag antar att båda kablarna är för långa för att bytas ut.

Förläggningen på bild anser jag är otillåten. Man kan inte tillämpa reglerna för "löst förlagd kabel" på en styv kraftkabel så den borde ha följt rummets kanter. Denna omväg till vänster om centralen är mycket olycklig. Det hade varit mycket bättre att skarva båda kablarna på samma sida om regeln (borde få plats i samma dosa) och gå upp med båda kablarna dikt an mot regeln rakt upp mot centralen. Eller varför inte MK i (ett gemensamt) rör från dosorna men då får inte dosan byggas in. Då följer ledningarna ett förväntat stråk.

Du bör inte godkänna detta arbete.

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
E
K Knenneth skrev:
Skarven blir inte inspekterar, den byggs in i väggen, det kommer en gipsskiva utanpå, det är en innervägg i tvättstugan.
Detta har nog din snickare missförstått, locken kommer utanpå skivan.

E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter inte bra. Då är frågan hur de har skarvat kabeln, om det är en skarvmetod som inte kräver att den är inspekterbar. Det är väldigt olyckligt att behöva skarva kabeln där vid golvet. Det är säkert inte deras fel att det råkat bli så. Jag ser ju att båda kablarna går ned i rör någonstans, så det finns kanske ett bättre ställe att skarva på som går att komma åt? Jag antar att båda kablarna är för långa för att bytas ut.

Förläggningen på bild anser jag är otillåten. Man kan inte tillämpa reglerna för "löst förlagd kabel" på en styv kraftkabel så den borde ha följt rummets kanter. Denna omväg till vänster om centralen är mycket olycklig. Det hade varit mycket bättre att skarva båda kablarna på samma sida om regeln (borde få plats i samma dosa) och gå upp med båda kablarna dikt an mot regeln rakt upp mot centralen. Eller varför inte MK i (ett gemensamt) rör från dosorna men då får inte dosan byggas in. Då följer ledningarna ett förväntat stråk.

Du bör inte godkänna detta arbete.
Det finns givetvis ingen poäng med att skarva mot en kraftkabel i en innervägg. Enda fördelen är att den kan hålla 90 istället för 70 grader men tveksamt om detta gäller för orginalkablarna längst ner.

Varför inte RQ i rör exempelvis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.