Hej alla!
Håller på med ett nybygge och behöver koppla 4 brytare till en lampa (tända/släcka utebelysning från fyra olika brytare). Elektrikern vill köra med Trapp — Kors — Kors — Trapp, men jag har läst lite om Plejd här på forumet och det verkar smartare då det kan styras via mobilen också. Har ni ngn input ang. detta, skulle det kunna funka och i så fall hur ska det kopplas?
Tacksam för feedback på detta.
Håller på med ett nybygge och behöver koppla 4 brytare till en lampa (tända/släcka utebelysning från fyra olika brytare). Elektrikern vill köra med Trapp — Kors — Kors — Trapp, men jag har läst lite om Plejd här på forumet och det verkar smartare då det kan styras via mobilen också. Har ni ngn input ang. detta, skulle det kunna funka och i så fall hur ska det kopplas?
Tacksam för feedback på detta.
Jag ser ett antal olika varianter för att lösa detta med Plejd, en enkel (och billig) variant skulle vara att dra tråd mellan två av ställena och koppla på varsin ingång på en DIM-01 och sätta upp två WPH-01 (trådlösa knappar) på andra ställen som i sin tur synkar mot DIM-01. Ett annat och dyrare sätt att lösa det på skulle vara att sätta en DIM-01 bakom varje brytare synka dom mot den som är kopplad till armaturen.
Stort tack Jonko!
Ser att WPH-01 bara passar till Exxact och Plus vilket jag inte är så sugen på.
Så om man vill göra det så enkelt som möjligt (men ngt dyrare) så kopplar man in fyra DIM-01 (en bakom varje återfjädrande tryckknapp) och kopplar dom med fas och nolla, plus tändtråd på den som kopplad mot lampan?
Sedan menar du att man kan ställa in så att de kommunicerar med varandra via appen (motsvarande trapp-kors)? Låter ju otroligt smidigt i så fall.
Så om man vill göra det så enkelt som möjligt (men ngt dyrare) så kopplar man in fyra DIM-01 (en bakom varje återfjädrande tryckknapp) och kopplar dom med fas och nolla, plus tändtråd på den som kopplad mot lampan?
Sedan menar du att man kan ställa in så att de kommunicerar med varandra via appen (motsvarande trapp-kors)? Låter ju otroligt smidigt i så fall.
Helt riktigt, varje enhet har dock två ingångar så vill du spara ~500:- kan du dra tråd så dom ligger i par.G Gasken skrev:Stort tack Jonko!
Varför inte en plejdpuck och sen koppla ihop alla? Känns onödigt med 4 plejdpuckar om du ska ha tända en lampa?
Speciellt om det är nybygge!
Speciellt om det är nybygge!
Inte helt hemma på plejad men med en vanlig koppling som du beskrev ovan lär du ha tändtråd i sista dosan. Om du sen ber elektrikern att även ha en fas och en nolla utöver det han annars tänkt dra så löser ni det sen.
Näe, du ska inte seriekoppla brytarna. En fas till varje brytare och tändtråd från varje brytare, du kopplar ihop tändtrådarna och sen in i plejden på ingångenG Gasken skrev: