Hej, har en kopplinsdosa i garaget och i detsamma ett proppskåp. Från proppskåpet går en kabel med tre ledare och tvinnade koppartrådar runt, som vad det verkar är jord, till en kopplingsdosa på väggen, från denna kopplingsdosa går en kabel ut genom väggen och vidare ut i trädgården där den är avklippt. Står "friggebod" vid proppskåpet (ingen friggebod kvar idag...)
Har faktumet att spänningen i proppskåpet är ca 230, men vid kopplingsdosan plintar bara 205. Vad beror detta på? Tre ledare, en verkar vara fas och två är nollor, kan det vara kopplat så?
mvh
Gustav
Har faktumet att spänningen i proppskåpet är ca 230, men vid kopplingsdosan plintar bara 205. Vad beror detta på? Tre ledare, en verkar vara fas och två är nollor, kan det vara kopplat så?
mvh
Gustav
Hej tack, jag mäter med multimeter. Kabeln från proppskåp till dosa och vidare ut verkar vara av typen EKKJ.
Kablarna från proppskåp till dosa (kommer in uppifrån) är markerade 1, 2, 3.
Öppnade proppskåpet och där kabeln slutar är det lite trång och svårt att se var ledarna tar vägen men ledare nummer ett går till den propp som jag använt för att bryta strömmen. Sedan såg jag att ledare tre går till ytterligare en 20A säkring som vid tillfället var tom. Ledare nummer två hittar jag inte så denna antar jag måste vara kopplad som nolla.
När jag satte jag i en propp till ledare tre mätte jag upp ca 200v i dosan. Som sagt så mäter jag 230 i proppskåpet.
Nu till min förvåning, när jag har ström i båda ledarna hoppar spänningen upp till runt 220 i den ena och 215 i den andra fasen. De verkar alltså få "hjälp" av varandra även om de inte är sammankopplade??
Själv trodde jag att man inte direkt kunde tappa spänning i vanlig koppling från central, antingen har man kontakt eller ej. Ser väl väl skruvat ut.
Finns det nåt att göra för att behålla 230 hela vägen ut? Kan dålig kontakt påverka spänningen så?
Kablarna från proppskåp till dosa (kommer in uppifrån) är markerade 1, 2, 3.
Öppnade proppskåpet och där kabeln slutar är det lite trång och svårt att se var ledarna tar vägen men ledare nummer ett går till den propp som jag använt för att bryta strömmen. Sedan såg jag att ledare tre går till ytterligare en 20A säkring som vid tillfället var tom. Ledare nummer två hittar jag inte så denna antar jag måste vara kopplad som nolla.
När jag satte jag i en propp till ledare tre mätte jag upp ca 200v i dosan. Som sagt så mäter jag 230 i proppskåpet.
Nu till min förvåning, när jag har ström i båda ledarna hoppar spänningen upp till runt 220 i den ena och 215 i den andra fasen. De verkar alltså få "hjälp" av varandra även om de inte är sammankopplade??
Själv trodde jag att man inte direkt kunde tappa spänning i vanlig koppling från central, antingen har man kontakt eller ej. Ser väl väl skruvat ut.
Finns det nåt att göra för att behålla 230 hela vägen ut? Kan dålig kontakt påverka spänningen så?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är väl 3-fas med en PEN.
Med bara en säkring i så blir det lite vadsomhelst på de 2 andra faserna.
Hur avslutas kabeln ute i trädgården?
Sätt i alla 3 säkringarna och mät mellan de svarta trådarna så får du nog ca 400 volt (3 mätningar)
Hur som, så BÖR du inte använda den kabeln till något då PEN är lite klen.
Protte
Med bara en säkring i så blir det lite vadsomhelst på de 2 andra faserna.
Hur avslutas kabeln ute i trädgården?
Sätt i alla 3 säkringarna och mät mellan de svarta trådarna så får du nog ca 400 volt (3 mätningar)
Hur som, så BÖR du inte använda den kabeln till något då PEN är lite klen.
Protte
Hej, nu börjar vi komma någon vart. När jag sätter proppen för friggebod och de två undre samt den till vänster får jag drygt 400 volt vid mätning mellan faser och 236 mellan varje fas och kopparledaren.
Kabeln är avhuggen, ej av mig utan tidigare ägare. Fans väl en friggebod förr där det nu är altan/trädäck.
Har ett behov av sätta ett vanligt uttag i nederdelen av trädgården och förhoppningen var att använda befintlig kabel. Tog lång tid att hitta den och änden. Huset har bytt fasad och källardel putsats om och över kabel så fanns inte mycket ledtrådar.
Får se vad nästa steg blir nu.
Kabeln är avhuggen, ej av mig utan tidigare ägare. Fans väl en friggebod förr där det nu är altan/trädäck.
Har ett behov av sätta ett vanligt uttag i nederdelen av trädgården och förhoppningen var att använda befintlig kabel. Tog lång tid att hitta den och änden. Huset har bytt fasad och källardel putsats om och över kabel så fanns inte mycket ledtrådar.
Får se vad nästa steg blir nu.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är kabel "avhuggen" så skruva genast ur säkringarna så ingen är och pillar på änden.
Det går att flytta en av fasledarna till nollskenan och få till ett 230 uttag, går tom få till 2st 230 grupper.
Nertill syns ett SEMKO 17 uttag, det gråa, ta bort det, de är inge bra.
Protte
Det går att flytta en av fasledarna till nollskenan och få till ett 230 uttag, går tom få till 2st 230 grupper.
Nertill syns ett SEMKO 17 uttag, det gråa, ta bort det, de är inge bra.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har du JFB i den centralen så skyddar den inte kabeln ut til fd friggeboden. Alternativ kommer JFB att lösa när du belastar friggebodkabeln.G gusse99 skrev:
Ska du fortsätta använda friggebodkabeln så ska skärmen användas som skyddsjord och någon annan tråd som nolla.
Närbilder är bra men här missar (och gissar) vi mycket.
Protte
Tack för hjälpen. Nu är allt löst på ett tillfredsställande sätt, skarv ovan jord och uttag fixade i nedre trädgård.
Tack för varningen om handsken, läste på om den, har kopplat ur den och skrivit en varning. Om trefas behövs byts uttag, blir också ett elektrikerjobb.
Tack för varningen om handsken, läste på om den, har kopplat ur den och skrivit en varning. Om trefas behövs byts uttag, blir också ett elektrikerjobb.
Hur menar du du med skarv ovan jord?G gusse99 skrev:
Varför ingen bild.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden




