Hej, har en kopplinsdosa i garaget och i detsamma ett proppskåp. Från proppskåpet går en kabel med tre ledare och tvinnade koppartrådar runt, som vad det verkar är jord, till en kopplingsdosa på väggen, från denna kopplingsdosa går en kabel ut genom väggen och vidare ut i trädgården där den är avklippt. Står "friggebod" vid proppskåpet (ingen friggebod kvar idag...)

Har faktumet att spänningen i proppskåpet är ca 230, men vid kopplingsdosan plintar bara 205. Vad beror detta på? Tre ledare, en verkar vara fas och två är nollor, kan det vara kopplat så?

mvh
Gustav
 
Vad mäter du med? Troligen har du en fas-en nolla och en jord i kabeln MEN för att veta måste man kolla både kabel och kopplingar, först visuellt och sedan genom mätningar.
 
Hej tack, jag mäter med multimeter. Kabeln från proppskåp till dosa och vidare ut verkar vara av typen EKKJ.
Kablarna från proppskåp till dosa (kommer in uppifrån) är markerade 1, 2, 3.

Öppnade proppskåpet och där kabeln slutar är det lite trång och svårt att se var ledarna tar vägen men ledare nummer ett går till den propp som jag använt för att bryta strömmen. Sedan såg jag att ledare tre går till ytterligare en 20A säkring som vid tillfället var tom. Ledare nummer två hittar jag inte så denna antar jag måste vara kopplad som nolla.

När jag satte jag i en propp till ledare tre mätte jag upp ca 200v i dosan. Som sagt så mäter jag 230 i proppskåpet.

Nu till min förvåning, när jag har ström i båda ledarna hoppar spänningen upp till runt 220 i den ena och 215 i den andra fasen. De verkar alltså få "hjälp" av varandra även om de inte är sammankopplade??

Själv trodde jag att man inte direkt kunde tappa spänning i vanlig koppling från central, antingen har man kontakt eller ej. Ser väl väl skruvat ut.

Finns det nåt att göra för att behålla 230 hela vägen ut? Kan dålig kontakt påverka spänningen så?
 
  • Översikt av en öppen elektrisk dosa med synliga kabelanslutningar och märkning i en installationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar och säkringar i ett proppskåp med synliga märkningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med EKKJ-kabel, proppar och säkringar i ett öppnat proppskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppen elcentral med EKKJ kabel och säkringshållare, indikerar frågor om spänningsfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte så att de två faser vars prop är bortplockad tillhör dessa ledare du mäter. Multimetern är mycket känslig och kan uppfatta spänning i omkring spänningsförande ledare med propp insatt.
 
Det är väl 3-fas med en PEN.
Med bara en säkring i så blir det lite vadsomhelst på de 2 andra faserna.
Hur avslutas kabeln ute i trädgården?
Sätt i alla 3 säkringarna och mät mellan de svarta trådarna så får du nog ca 400 volt (3 mätningar)

Hur som, så BÖR du inte använda den kabeln till något då PEN är lite klen.
Protte
 
Hej, nu börjar vi komma någon vart. När jag sätter proppen för friggebod och de två undre samt den till vänster får jag drygt 400 volt vid mätning mellan faser och 236 mellan varje fas och kopparledaren.

Kabeln är avhuggen, ej av mig utan tidigare ägare. Fans väl en friggebod förr där det nu är altan/trädäck.

Har ett behov av sätta ett vanligt uttag i nederdelen av trädgården och förhoppningen var att använda befintlig kabel. Tog lång tid att hitta den och änden. Huset har bytt fasad och källardel putsats om och över kabel så fanns inte mycket ledtrådar.

Får se vad nästa steg blir nu.
 
  • Äldre säkringsskåp med keramiska proppar och handskrivna spänningsanteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är kabel "avhuggen" så skruva genast ur säkringarna så ingen är och pillar på änden.
Det går att flytta en av fasledarna till nollskenan och få till ett 230 uttag, går tom få till 2st 230 grupper.

Nertill syns ett SEMKO 17 uttag, det gråa, ta bort det, de är inge bra.

Protte
 
Det är ingen bra idé att skarva sladden med en av samma typ, dra in i ett vanligt uttag och plugga de två resterande faserna och använda kopparskenan som nolla? Centralen har jordfelsbrytare, om det avgör något.

.
 
E
G gusse99 skrev:
Det är ingen bra idé att skarva sladden med en av samma typ, dra in i ett vanligt uttag och plugga de två resterande faserna och använda kopparskenan som nolla? Centralen har jordfelsbrytare, om det avgör något.

.
Visa bild på detta avhuggen.
 
G gusse99 skrev:
Det är ingen bra idé att skarva sladden med en av samma typ, dra in i ett vanligt uttag och plugga de två resterande faserna och använda kopparskenan som nolla? Centralen har jordfelsbrytare, om det avgör något.

.
Har du JFB i den centralen så skyddar den inte kabeln ut til fd friggeboden. Alternativ kommer JFB att lösa när du belastar friggebodkabeln.

Ska du fortsätta använda friggebodkabeln så ska skärmen användas som skyddsjord och någon annan tråd som nolla.
Närbilder är bra men här missar (och gissar) vi mycket.

Protte
 
Tack för hjälpen. Nu är allt löst på ett tillfredsställande sätt, skarv ovan jord och uttag fixade i nedre trädgård.

Tack för varningen om handsken, läste på om den, har kopplat ur den och skrivit en varning. Om trefas behövs byts uttag, blir också ett elektrikerjobb.
 
E
G gusse99 skrev:
Tack för hjälpen. Nu är allt löst på ett tillfredsställande sätt, skarv ovan jord och uttag fixade i nedre trädgård.

Tack för varningen om handsken, läste på om den, har kopplat ur den och skrivit en varning. Om trefas behövs byts uttag, blir också ett elektrikerjobb.
Hur menar du du med skarv ovan jord?

Varför ingen bild.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.