2 334 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Avsäkra LLVP
Sida 1 av 2
I värsta fall löser säkringen ut. Nu är det kanske inte så troligt att man lyckas hamna i en driftpunkt där den drar fullt enligt sina märkdata och över längre tid. Dock är det formellt fel att säkra en utrustning märkt 13.9 A med 13 A säkring. Olikheten Ib <= In <= Iz gäller här och inget du ens med religiös juridik kommer förbi oavsett skyltar, avtal osv. 
Sannolikt fungerar allt utmärkt. Det måste vara en ganska stor luft luftvärmepump. De brukar klara sig med 10A säkring. Står det något i manualen om avsäkring? Är det någon orsak till att du inte vill ha en 16A säkring?
Haha och fan. Jävla skit!
såhär.
Jag planerade för en luftvärmepump som skulle avsäkras med 10a. Nu är det skitvarmt och jag vill hoppa upp en modell på pump. Den ska avsäkras med 16a och drar Max 13,9a enligt produktbladet.
I nuvarande slang till platsen för LLVP går det fyra fk. En fas till LLVP och en fas till rummets belysning, uttag mm.
såhär.
Jag planerade för en luftvärmepump som skulle avsäkras med 10a. Nu är det skitvarmt och jag vill hoppa upp en modell på pump. Den ska avsäkras med 16a och drar Max 13,9a enligt produktbladet.
I nuvarande slang till platsen för LLVP går det fyra fk. En fas till LLVP och en fas till rummets belysning, uttag mm.
Sammanfattning:
Jag borde såklart dragit ett separat rör till platsen för LLVP men istället drog jag bara i en extra fas.
Till mitt försvar hade jag alltså först tänkt ha en mindre LLVP och det var dessutom trångt som fan att få fram ett rör, via hörn, dörrkarmar osv och dessutom tunna väggar med klena reglar.
Jag borde såklart dragit ett separat rör till platsen för LLVP men istället drog jag bara i en extra fas.
Till mitt försvar hade jag alltså först tänkt ha en mindre LLVP och det var dessutom trångt som fan att få fram ett rör, via hörn, dörrkarmar osv och dessutom tunna väggar med klena reglar.
Som jag ser det finns det 3 lösningar:
1) avsäkra gruppen med 13a (det kommer elektrikern kanske aldrig gå med på)
2) utanpåliggande kabel från den inbyggda centralen (svider som fan rent estestiskt)
3) försöka dra i 2,5mm3 i hela gruppen, dvs även till belysning, uttag mm.
Finns det fler lösningar?
1) avsäkra gruppen med 13a (det kommer elektrikern kanske aldrig gå med på)
2) utanpåliggande kabel från den inbyggda centralen (svider som fan rent estestiskt)
3) försöka dra i 2,5mm3 i hela gruppen, dvs även till belysning, uttag mm.
Finns det fler lösningar?
Börja du med lösning 1 det är säkert i praktiken helt ok. Se upp lite med att din dragning av slang inte ligger illa till så reduktion av max strömvärde kommer till tex inbäddad i isolering mm. Har du dvärgbrytare inte diazed proppsäkringar är det mer på säkra sidan även obesett. För sakens skull bör du även sätta 13 A säkring på andra fasen i gruppen så den inte blir en ren bastard när du ändå töjer dig mot gränserna tumregelmässigt.
Det kan man men det ser konstigt ut och ligger knappast inom normal praxis och kan lätt ge förvirring och diskussioner senare framförallt om det inte är lämpligt dokumenterat, skyltat etc. Så håll dig till lika säkring för den delade enpoligt använda tvåfasiga gruppen.
Vi säger att min elektriker säger att han inte jobbar så, kan jag då försöka dra i 2,5mm3 till alla uttag och sen säkra upp gruppen med 16a?
men då får jag nog inte in en extra fas till LLVP så då blir det en fas till hela konkarongen.
men då får jag nog inte in en extra fas till LLVP så då blir det en fas till hela konkarongen.
Ibland kan det vara lämpligt själv vara elektrikern så man kan jobba som man önskar, givetvis med alla regler följda. Annars går det så klart att göra som ditt alternativ med enfas 16 A och 2.5 mm2 till allt, det blir även det lite udda men inte fel heller.