Som rubriken antyder, jag är ombedd att hjälpa till att finna var i en väldigt lång markförläggning skadan finns, så de slipper gräva upp hela vägen. Det är inget krav att jag lyckas, och jag kan fortfarande tacka nej.
Som vara känd för att vara en klurig kille som gillar utmaningar så ramlar detta naturligtvis ner i mitt knä.

På en kyrkogård här i stan så har de en 250-300 meter lång kabel nedgrävd, till någon liten undercentral där ute, det är en 16mm2, eller något sådant. (jag har inte varit och kikat på plats än, men imorgon kanske).
De har upptäckt att de har spänningsfall i en av faserna, mäter man obelastat ser det bra ut, kopplar man in en 3-fas värmefläkt sjunker en fasspänning till ca 200V.
Jag är alltså tillfrågad om jag vet något sätt att ta reda på ungefär var skadan är, och det enda jag direkt kommer på är TDR (Time-domain reflectometry).
https://sv.wikipedia.org/wiki/TDR-mätare
Jag kan sätta upp en sådan mätning med mitt oscilloskåp och signalgenerator.
Men lite undrar jag om det kommer fungera på en sådan här starkströmsledning. Jag har gjort detta en enda gång i mitt liv, det var en labb, och vi mätte på en koaxialkabel som har en ganska tydlig och känd karaktäristisk impedans. Jag kan egentligen inte se varför det inte skulle fungera, men om någon vet att det inte gör det så är det väl lika bra att stoppa mig nu direkt.
Som vara känd för att vara en klurig kille som gillar utmaningar så ramlar detta naturligtvis ner i mitt knä.
På en kyrkogård här i stan så har de en 250-300 meter lång kabel nedgrävd, till någon liten undercentral där ute, det är en 16mm2, eller något sådant. (jag har inte varit och kikat på plats än, men imorgon kanske).
De har upptäckt att de har spänningsfall i en av faserna, mäter man obelastat ser det bra ut, kopplar man in en 3-fas värmefläkt sjunker en fasspänning till ca 200V.
Jag är alltså tillfrågad om jag vet något sätt att ta reda på ungefär var skadan är, och det enda jag direkt kommer på är TDR (Time-domain reflectometry).
https://sv.wikipedia.org/wiki/TDR-mätare
Jag kan sätta upp en sådan mätning med mitt oscilloskåp och signalgenerator.
Men lite undrar jag om det kommer fungera på en sådan här starkströmsledning. Jag har gjort detta en enda gång i mitt liv, det var en labb, och vi mätte på en koaxialkabel som har en ganska tydlig och känd karaktäristisk impedans. Jag kan egentligen inte se varför det inte skulle fungera, men om någon vet att det inte gör det så är det väl lika bra att stoppa mig nu direkt.
Kolla med elverket vad dom har eller anlitar.
Kolla också om någon i kyrkofövaltningen vet något om tidigare skada, som är lagad med en press-skarv där fukt trängt in.
Har man meggat kabeln Fas-Fas, Fas-PEN från båda ändar?
Kolla också om någon i kyrkofövaltningen vet något om tidigare skada, som är lagad med en press-skarv där fukt trängt in.
Har man meggat kabeln Fas-Fas, Fas-PEN från båda ändar?
I "lätta" lägen kan man ta ett elstängselaggregat och ansluta till dom skadade ledarna och sätta på aggregatet och med en transistorradio följa kabelsträckningen vid skadan/överslaget hörs tydliga starka "knäppningar i radion. En annan metod är att låna/leja nätägaren och koppla på ett större stötdon. Följer man sedan kabelns sträckning kommer du att höra ett dovt "pulsersande" poff vid skadestället. Jag har själv hittat skadad kabel som låg på ca 1,5 meters djup med den metoden. Det "puffade" och marken skakade till vid varje puls.
Den moderna tekningen med en apparat (mins inte namnet) som skickar iväg en puls som reflekteras vid skadestället och apparaten mäter tiden det tar och räknar sedan ut avståndet. Typ som dom instrument man använder för att mäta upp nätverkasinstallationer.
Ps
Kabeln ska naturligtvis vara frånkopplad i bägge ändar innan man börjar med att stöta.
Den moderna tekningen med en apparat (mins inte namnet) som skickar iväg en puls som reflekteras vid skadestället och apparaten mäter tiden det tar och räknar sedan ut avståndet. Typ som dom instrument man använder för att mäta upp nätverkasinstallationer.
Ps
Kabeln ska naturligtvis vara frånkopplad i bägge ändar innan man börjar med att stöta.
TDR mäter när den karateristiska impedansen ändras. När kabeln är helt av, så syns det. Men
1) Finns det fler skarvae som kan ge falsklarma?
2) Är kabeln tilräckligt skadad så att det går att se vid de små späningar/strömmar en TDR ger?
3) Vet man signalens hastighet i kabeln tillräckligt noggrant? Beror på dielektricitetskonstanten (som det inte heter numera, fick jag veta av dottern...), 10% på 100m blir ju ändå ett ganska långt schakt?
1) Finns det fler skarvae som kan ge falsklarma?
2) Är kabeln tilräckligt skadad så att det går att se vid de små späningar/strömmar en TDR ger?
3) Vet man signalens hastighet i kabeln tillräckligt noggrant? Beror på dielektricitetskonstanten (som det inte heter numera, fick jag veta av dottern...), 10% på 100m blir ju ändå ett ganska långt schakt?
Vid kabelfel skjuter vi kablarna med stötström och kan lokalisera kabelfelet rätt enkelt genom att lyssna i marken var det smäller. Sedan grävs kabelfelet upp och skarvasMikael_L skrev:
Som rubriken antyder, jag är ombedd att hjälpa till att finna var i en väldigt lång markförläggning skadan finns, så de slipper gräva upp hela vägen. Det är inget krav att jag lyckas, och jag kan fortfarande tacka nej.
Som vara känd för att vara en klurig kille som gillar utmaningar så ramlar detta naturligtvis ner i mitt knä.![]()
På en kyrkogård här i stan så har de en 250-300 meter lång kabel nedgrävd, till någon liten undercentral där ute, det är en 16mm2, eller något sådant. (jag har inte varit och kikat på plats än, men imorgon kanske).
De har upptäckt att de har spänningsfall i en av faserna, mäter man obelastat ser det bra ut, kopplar man in en 3-fas värmefläkt sjunker en fasspänning till ca 200V.
Jag är alltså tillfrågad om jag vet något sätt att ta reda på ungefär var skadan är, och det enda jag direkt kommer på är TDR (Time-domain reflectometry).
[länk]
Jag kan sätta upp en sådan mätning med mitt oscilloskåp och signalgenerator.
Men lite undrar jag om det kommer fungera på en sådan här starkströmsledning. Jag har gjort detta en enda gång i mitt liv, det var en labb, och vi mätte på en koaxialkabel som har en ganska tydlig och känd karaktäristisk impedans. Jag kan egentligen inte se varför det inte skulle fungera, men om någon vet att det inte gör det så är det väl lika bra att stoppa mig nu direkt.![]()
Med den feltyp det verkar vara av beskrivningen dvs ett relativt litet seriemotstånd i en fas är det knappast lämpligt att försöka mäta med TDR eller stötdon.
Som Leif skrev är det meggat? Om den delen visar vettiga värden är det som sagt troligtvis en dålig skarv. Och om meggningen visar dåliga värden i något fall går det ev bra att stötprova och lyckas.
Med ok isolation kan man bränna ut felet med låg spänning och hög ström genom att använda kabelns friska ledare som en ledare och kortslutet i motsatta änden mot där man har matningsdonet. När man fått tydligate fel sen på med stötprov eller TDR.
Som Leif skrev är det meggat? Om den delen visar vettiga värden är det som sagt troligtvis en dålig skarv. Och om meggningen visar dåliga värden i något fall går det ev bra att stötprova och lyckas.
Med ok isolation kan man bränna ut felet med låg spänning och hög ström genom att använda kabelns friska ledare som en ledare och kortslutet i motsatta änden mot där man har matningsdonet. När man fått tydligate fel sen på med stötprov eller TDR.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tdr bör fungera. Jag har också bara gjort det i labmiljö på koax kabel ( i lumpen). Men principen är densamma. Gör en jämförande mätning på en fungerande tråd i kabeln. Då behöver du inte räkna ut med ”ljushastigheten”, du kan se en impedansändring vid ex 70% av längden.
Jag antar att de enkla kontrollerna redan är gjorda, som att kolla matningspunkten att felet inte föreligger där samt att gå längs med kabeln och se om några nya arbeten gjorts i närheten. Är problemet nytt eller bara nyupptäckt?
En kyrkogård låter ju väldigt mycket som att man gräver på "kabeldjup" relativt ofta så jag gissar att de har hyfsat bra koll på var deras kablar går.
En kyrkogård låter ju väldigt mycket som att man gräver på "kabeldjup" relativt ofta så jag gissar att de har hyfsat bra koll på var deras kablar går.
Kanske är någon nedgrävd som behöver ladda mobilen och stjäl några volt
Är det 5 x 16 mm2 kopparkabel eller är det aluminiumkabel?
Hur gammal är kabeln?
Ligger kabeln inte i gul markslang gul och går att dra ut utan att gräva upp?
Mäts de 200 Volten i den ändan där 3-fas-värmefläkten är eller i andra matande ändan av de 300 meterna? Hur har 200 Volt mätts upp? Mellan nolla och fas, och var? Eftersom så grov kabel som 16mm2 så är normalt spänningsfall för de 300 metrarna inte mycket, skulle jag tro. Spänningsfallet kan faktiska vara tidigare än där den 300 meter långa kabeln börjar. Glappkontakt i skruvförbindelse som kan uppstå i gamla elcentraler med tiden.
Hur gammal är kabeln?
Ligger kabeln inte i gul markslang gul och går att dra ut utan att gräva upp?
Mäts de 200 Volten i den ändan där 3-fas-värmefläkten är eller i andra matande ändan av de 300 meterna? Hur har 200 Volt mätts upp? Mellan nolla och fas, och var? Eftersom så grov kabel som 16mm2 så är normalt spänningsfall för de 300 metrarna inte mycket, skulle jag tro. Spänningsfallet kan faktiska vara tidigare än där den 300 meter långa kabeln börjar. Glappkontakt i skruvförbindelse som kan uppstå i gamla elcentraler med tiden.
Redigerat:
Har varit med och hittat fel på en telekabel som vi lokaliserade med ett TDR instrument. Vi lyckades lokalisera felet på några meter på en över kilometer lång kabel.
Gäller ju dock att man har koll på värdena för kabeltypen.
Gäller ju dock att man har koll på värdena för kabeltypen.
Steg 1. Vad är problemet.
Isolationsprova samtliga ledare, kontinuitetsmät samtliga ledare,
mantel prova kabel, inget onormalt med ett mantel fel i äldre anläggning, strömbelasta skärmen.
Om allt detta visar ok finns det inget att felsöka med kabel, då har du felet någon annan stans.
Isolationsprova samtliga ledare, kontinuitetsmät samtliga ledare,
mantel prova kabel, inget onormalt med ett mantel fel i äldre anläggning, strömbelasta skärmen.
Om allt detta visar ok finns det inget att felsöka med kabel, då har du felet någon annan stans.
