El
tommib: What he said. Kabeln kommer upp längs med väggen och böjen är såpass långt ner (med tanke på minsta böjradie) att kabelskyddet slutar i alla fall några centimeter under mark. En del rekommenderar som sagt PEM-slang runt markkabeln sista biten. Det är inget som krävs men det ger ett extra mekaniskt skydd just i övergången från mark till vägg. Det ersätter inte ett kabelskydd i
Cararv: Tack för länken till handboken. Ska se ifall jag får tag i rimliga kablar. Återkommer med fler tankar och funderingar.
DjAlbert: Kolla på serien Hensel av Hellermantyton. Där finns dosor med mindre yttermått än Spelsberg men fortfarande 6-16mm2 i klämmorna. Eller 1.5-6 mm2 om man så vill. https://www.hensel-electric.eu/se/produkte/index.php?IdTreeGroup=7474
Lagamunda: [citat] [citat] Så kan det mycket väl vara Leif, såg i kontakten ovanför att jorden är röd. Kommer elektriker imorrn som ska dra i 5 nya från centralen upp.
ÅkeSun: En kontaktor ska låta när den fungerar, så det mest sannolika är som sagt att den var felkopplad tidigare. För att visa att jag har fel kan du prova ett återgå till den gamla kopplingen. Enklast är nog att vara glad att det funkar och släppa frågan
Uffe A: Tror att bästa forumet för den här frågan är fluxio.se Kolla där istället (y)
HSP: ALUS har ingen bärlina. Man använder spänndon i ändstolparna. Och hängdon i mellan ändstolpar. För att ansluta armaturens kabel så använder man klämsatser. Det här är grejer som håller i många långa år. enkelt att montera och mycket driftsäkert Åk till närmsta företag som håller på med linjeunderhåll åt någon nätägare så kan du köpa de här grejerna till vettigt
El-Löken66: Tycker det ser ut som att du ska köra in spikar på ovansidan ihop med trådarna som går till fläkten. Dessa spikar symboliserar matningen.
Huvudbrytaren: Fas och Nolla på respektive och Jord där jord ska vara. Skaffa en multimeter och kontinuitetsmät anslutningsplintarna och uttagen så du vet hur just dina uttag är kopplade internt. Vet du inte skillnad på fas, nolla och jord bör du läsa på innan du gör något alls.
Soltorp40: [citat] Extra tillbehör (säkring, jordfelsbrytare och uttag) burkar inte komma gratis. OBS att skåpet i länken inte är komplett - markfäste måste köpas till för att kunna gräva ner skåpet. De andra fabrikaten har också varianter med uttag etc, avsedda att ställas upp "dag 1" vid nybygge, och dra en sladd till boden och byggcentralerna. Det behövs inte när man har ett färdigt hus,
fixarpelle: [citat] Blev du nöjd med provköpet? Köpte du även någon twistline dosa eller bara delta uttag?
El-Löken66: [citat] Jag förstår. Motiverad fråga, det ska inte minska i area på grund av för liten yta, nej. Tänk dig 1000 sådana kopplingar i en central, vilka är det du tänker på?
hempularen: [citat] Som sagt vi har inte sett något fel på andra prylar än elmätaren. Jag var lite orolig för luft vattenvärmepumpen. Men den fungerar. Elektroniken med display startade fint. Och jag kan se i driftsloggen att kompressorn var inte i drift när felet uppstod. Jag tror att elmätaren fungerade som säkring, det blev kortslutning i den genast, vilket löste ut säkringarna. Eftersom både
MikaelJacob: [citat] Tack! De har jag aldrig sett men en sökning på "vägguttag vertikal" gjorde susen!
Uffe A: [citat] Helt rätt Elmont Vi är inte så kreativa att vi kan se utanför boxen Vi är ju styrda av regelverket :cool:
Allmänobildad: Vet inte hur andra elektriker gör, men ett tips vid husbygge är att dra ett eller två 50-rör från elcentralen till en kabelbrunn/draglåda ute på tomten. Kostar ett par tusen att få på plats under bygget, men det sparar åtskilliga tusenlappar den dagen man slipper schakta hela vägen in till husvägg
elmontören: [citat] Det här är mellanstycket som passar till dina dosor. https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/tillbehor-dosor/mellanstycke-villadosan-imt36346/?gclid=Cj0KCQjwiqWHBhD2ARIsAPCDzak22jrSKDoF-NyGmc9eB_AJlxxxflOksSOJGzd2HSVy5BRfCtBXiasaAgy6EALw_wcB
El-Löken66: [citat] Du kan även köra med kabel utan grön gul ledare.. Men som sagt, bara om det inte finns minsta chans att du kommer behöva jord i framtiden, då kör du 3G1,5 och isolerar PE. [bild]
Lunkanfl: Tack för alla era svar!! Ska gå vidare med punk
Vindens: [citat] Bra fråga, mina elkunskaper är nog rätt basala. Det kanske är förberett för 3 men man endast valt att koppla in två till elcentralen? När vi bytte tvättmaskin och torktumlaren fanns det en fast anslutning 3x10A som gick till tvättmaskinen, elektrikern delade upp denna till ett vägguttag så att det gick att ha tvätt och torktumlare till samma anslutning fast varsin fas.
useless: Det normala är en dimmerpuck som man sätter innanför strömbrytaren, innanför lamputtaget eller i någon passande dosa däremellan. Sen styr man den med vilken strömbrytare som helst. Utbudet av strömbrytare med inbyggd fjärrstyrning är ganska klent.
Jennije: [citat] Å tack snälla! Då sätter jag upp dem med en jordad kontakt
Avemo: [citat] De flesta laddare idag är reglerade så att de kan sitta kontinuerligt inkopplade till ett batteri. Så om du har ett batteri och en ständigt inkopplad laddare så blir det sannolikt billigare än ett spänningsaggregat som klarar strömmen. Men du behöver fortfarande inte tänka på att ladda det. Sedan är det klart att en lösning med en vinsch som drivs direkt av 230V är smidigare