jag besitter ju inte några expertkunskaper inom induktionsvärme... men värmen i objektet/materialet uppkommer genom att man utsätter objektet för ett snabbt växlande magnetfält som inducerar virvelströmmar i objektet och därmed genererar den önskade värmen i objektet
typiskt använder man frekvenser i storleksordningen på 20-200 kHz för detta, så min gissning är att i basenheten skapar man en övervakad likspänning som skickas till arbetshuvudet där den choppras upp till växelspänning med lämplig frekvens – olika verktyg förses med olika lämpliga effekter från basenheten för att anpassa sig till verktyget/arbetsuppgiften (glas, bult, plåt...)
det som bjuder emot att skicka en högfrekvent ström i kabeln är för mig [radio]störningar och risken att den kan inducera oönskade virvelströmmar (och därmed värme) i orelaterade objekt "på vägen" fram till arbetshuvudet – vilket i och för sig kanske kan undvikas med skärmad kabel, tvinnade ledare osv
typiskt använder man frekvenser i storleksordningen på 20-200 kHz för detta, så min gissning är att i basenheten skapar man en övervakad likspänning som skickas till arbetshuvudet där den choppras upp till växelspänning med lämplig frekvens – olika verktyg förses med olika lämpliga effekter från basenheten för att anpassa sig till verktyget/arbetsuppgiften (glas, bult, plåt...)
det som bjuder emot att skicka en högfrekvent ström i kabeln är för mig [radio]störningar och risken att den kan inducera oönskade virvelströmmar (och därmed värme) i orelaterade objekt "på vägen" fram till arbetshuvudet – vilket i och för sig kanske kan undvikas med skärmad kabel, tvinnade ledare osv
Redigerat:
Utan att ha sett någon sådan som din håller jag med harka om att du inte ska koppla spolen direkt. I princip bör änden där spolen ansluts på sladden innehålla en impedansanpassning typ trafo för HF.nanowire skrev:
Ett exempel på det från tråden elkultur här på forumet och en betydligt både äldre och potentare värmare. Inringade delen på bilden är motsvarande i det fallet som i handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kanske du skulle köra oljekylning. Bromsolja tål ju höga temperaturernanowire skrev:
Jo, lite experimenterande blir det väl för att få till väl fungerande spolar men det är väl del av tjusningenTänkte att 6 mm bromsrör från Biltema kan vara lämpligt att utgå ifrån.
Ingen aning vad intermittensen är, förhoppningsvis tillräckligt för att vitglödga tex knivämnen.
Köpte den ganska billigt från Polisen så ingen katastrof om det inte fungerar.
Fick du inte några tillbehör med som går att undersöka? Bara omvandlaren/lådan?
Annars får du val ta lite bilder på innanmätet, kablarna, så kan man väl få viss "ledning"
Handtaget/kabelklumpen skulle kunna styra hur mycket effekt ”lådan” ska mata ut, Kanske sitter där något filter eller skyddskrets?
Ja, ett filter i handtaget är väl ganska troligt, tror jag sett något sådant på bilder av ett hemmabygge.blackarrow skrev:
Då kanske du skulle köra oljekylning. Bromsolja tål ju höga temperaturermen vatten är effektivare och trevligare att söla med.
Fick du inte några tillbehör med som går att undersöka? Bara omvandlaren/lådan?
Annars får du val ta lite bilder på innanmätet, kablarna, så kan man väl få viss "ledning"utifrån grovlek , ev text på anslutningar på kretskort etc, om det står något.
Handtaget/kabelklumpen skulle kunna styra hur mycket effekt ”lådan” ska mata ut, Kanske sitter där något filter eller skyddskrets?
Jag har inga tillbehör, bara själva trafokådan.
Det skulle kunna sitta en liten trafo i ”handtaget” för att kabeln inte ska behöva vara så grov.
Hur många ampere behövs det för de effekter det handlar om i kopparspiralen respektive i kabeln?
Hur många ampere behövs det för de effekter det handlar om i kopparspiralen respektive i kabeln?
Som du ser på den maskinen är data för U2 inget man kopplar direkt mot spolen man värmer med. Som sagt är det troligt med impedansanpassande trafo och även delar av kapacitansen för parallellresonanskretsen spolen ingår i placerat i handtaget.
Inget som hindrar att du bygger ihop något lämpligt själv om du vill. Det kan ju passa bra om den används mer fast. Blir intressant att se vad ditt aggregat innehåller.
Inget som hindrar att du bygger ihop något lämpligt själv om du vill. Det kan ju passa bra om den används mer fast. Blir intressant att se vad ditt aggregat innehåller.
Sent om sider, det kom mycket annat emellan, är här några bilder på innandömet. Är det någon som känner sig klokare av dessa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

