jag besitter ju inte några expertkunskaper inom induktionsvärme... men värmen i objektet/materialet uppkommer genom att man utsätter objektet för ett snabbt växlande magnetfält som inducerar virvelströmmar i objektet och därmed genererar den önskade värmen i objektet

typiskt använder man frekvenser i storleksordningen på 20-200 kHz för detta, så min gissning är att i basenheten skapar man en övervakad likspänning som skickas till arbetshuvudet där den choppras upp till växelspänning med lämplig frekvens – olika verktyg förses med olika lämpliga effekter från basenheten för att anpassa sig till verktyget/arbetsuppgiften (glas, bult, plåt...)

det som bjuder emot att skicka en högfrekvent ström i kabeln är för mig [radio]störningar och risken att den kan inducera oönskade virvelströmmar (och därmed värme) i orelaterade objekt "på vägen" fram till arbetshuvudet – vilket i och för sig kanske kan undvikas med skärmad kabel, tvinnade ledare osv
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Men vad skulle det kunna vara för komponenter i kabeln då, förutom on/off? Komponenterna för att generera växelströmmen känns mer logiska att vara placerade i lådan :thinking:
Utan att ha sett någon sådan som din håller jag med harka om att du inte ska koppla spolen direkt. I princip bör änden där spolen ansluts på sladden innehålla en impedansanpassning typ trafo för HF.

Ett exempel på det från tråden elkultur här på forumet och en betydligt både äldre och potentare värmare. Inringade delen på bilden är motsvarande i det fallet som i handtaget.

Industriellt värmesystem med inringad del som visar impedansanpassning, likt diskuterat handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
harka
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jo, lite experimenterande blir det väl för att få till väl fungerande spolar men det är väl del av tjusningen :D Tänkte att 6 mm bromsrör från Biltema kan vara lämpligt att utgå ifrån.
Ingen aning vad intermittensen är, förhoppningsvis tillräckligt för att vitglödga tex knivämnen.
Köpte den ganska billigt från Polisen så ingen katastrof om det inte fungerar.
Då kanske du skulle köra oljekylning. Bromsolja tål ju höga temperaturer :p men vatten är effektivare och trevligare att söla med.

Fick du inte några tillbehör med som går att undersöka? Bara omvandlaren/lådan?

Annars får du val ta lite bilder på innanmätet, kablarna, så kan man väl få viss "ledning" :rolleyes: utifrån grovlek , ev text på anslutningar på kretskort etc, om det står något.

Handtaget/kabelklumpen skulle kunna styra hur mycket effekt ”lådan” ska mata ut, Kanske sitter där något filter eller skyddskrets?
 
Ja ta lite bilder under huven så klarnar det säkert. Men oavsett anslut inte spolen direkt innan det är lite bättre utrett.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Då kanske du skulle köra oljekylning. Bromsolja tål ju höga temperaturer :p men vatten är effektivare och trevligare att söla med.

Fick du inte några tillbehör med som går att undersöka? Bara omvandlaren/lådan?

Annars får du val ta lite bilder på innanmätet, kablarna, så kan man väl få viss "ledning" :rolleyes: utifrån grovlek , ev text på anslutningar på kretskort etc, om det står något.

Handtaget/kabelklumpen skulle kunna styra hur mycket effekt ”lådan” ska mata ut, Kanske sitter där något filter eller skyddskrets?
Ja, ett filter i handtaget är väl ganska troligt, tror jag sett något sådant på bilder av ett hemmabygge.

Jag har inga tillbehör, bara själva trafokådan.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja ta lite bilder under huven så klarnar det säkert. Men oavsett anslut inte spolen direkt innan det är lite bättre utrett.
Återkommer med bilder, sitter på bröllop och ”njuter” av talen så det kommer dröja lite :)
 
Det skulle kunna sitta en liten trafo i ”handtaget” för att kabeln inte ska behöva vara så grov.
Hur många ampere behövs det för de effekter det handlar om i kopparspiralen respektive i kabeln?
 
  • Gilla
Jagkanalltomallt
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det skulle kunna sitta en liten trafo i ”handtaget” för att kabeln inte ska behöva vara så grov.
Hur många ampere behövs det för de effekter det handlar om i kopparspiralen respektive i kabeln?
Jag har inte tillgång till maskinen så vet inte vad märkskylten säger. Hittade dock en bild på märkskylten från motsvarande maskin från Telwin:
Märkskylt på Telwin Smart Inductor 5000 med tekniska specifikationer och företagslogotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som du ser på den maskinen är data för U2 inget man kopplar direkt mot spolen man värmer med. Som sagt är det troligt med impedansanpassande trafo och även delar av kapacitansen för parallellresonanskretsen spolen ingår i placerat i handtaget.

Inget som hindrar att du bygger ihop något lämpligt själv om du vill. Det kan ju passa bra om den används mer fast. Blir intressant att se vad ditt aggregat innehåller.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Då kanske du skulle köra oljekylning. Bromsolja tål ju höga temperaturer
Finns det någon bil förutom Citroen DS som har olja i bromshydrauliken?
 
useless useless skrev:
Finns det någon bil förutom Citroen DS som har olja i bromshydrauliken?
Citroën CX och GS ;)

/Andreas
 
Sent om sider, det kom mycket annat emellan, är här några bilder på innandömet. Är det någon som känner sig klokare av dessa?
Närbild av en gul maskinplåt med tekniska specifikationer, QR-kod och ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul svetsomformare märkt "GYS Duction AUTO" med kontrollpanel och anslutningar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektronisk krets med spolar, kondensatorer, och kablar inuti en anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elektronisk apparat med synligt kretskort och kylflänsar inuti ett gult metallhölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad bild av elektronik inuti en apparat med grönt kretskort, kondensatorer, kablar och transformatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en elektrisk apparat med kretskort och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.