Byggahus.se
R
D Dee_Jay skrev:
Nu har jag inte kollat upp sånt med dagens siffror men här är en sida som lite grovt räknar på hur man skulle kunna jämföra:
[länk]

Detta är inget jag grävt djupare i än att jag läst enstaka sidor i förbifarten. Att Bitcoin slukar energi finns det inga tvivel om. Men man ska vara medveten om att det finns väldigt mycket annat som också slukar massvis.
Vilken skitartikel. Inte en siffra verkar komma från fakta utan det är en stor hög med gissningar och antaganden. Att inkludera belysning och persondatorer som förbrukare visar väl ganska tydligt på nivån :)

Dessutom, som Sjoelund redan belyst, bitcoins ca 120 miljoner transaktioner per år jämförs rakt av med VISAS 188 miljarder. Det hade ju varit djupt oärligt även om deras siffror i övrigt hade varit riktiga.

https://www.statista.com/statistics...d-transactions-worldwide-by-brand-as-of-2011/

Jag tror att det vore nyttigt för dig att "gräva lite djupare" :)
 
S
R bossebyggarn skrev:
Det känns som bra fokus att vi nu har ungefär tvåtusen inlägg som försöker räkna ut hur många öre elen kostar, för att utvinna en kryptovaluta som mycket väl kan vara värd 1/100 imorgon.
Nog för att du har rätt i att det kan sjunka brutalt imorgon, det kan också stiga brutalt imorgon :)
 
R
S SueCia skrev:
Nog för att du har rätt i att det kan sjunka brutalt imorgon, det kan också stiga brutalt imorgon :)
Just därför bör man anpassa sig efter risk vs möjlighet. Bosse äger kryptovaluta i olika former för att vara med vid uppgång och snabbt kunna kliva ur vid behov. Satsar man på egen utvinning så tar man på sig ytterligare risk men får nära noll fördelar. Hela diskussionen om elpris och uppvärmning är som att argumentera om man ska skrapa trisslotten med en enkrona eller en femkrona.
 
S
R bossebyggarn skrev:
Just därför bör man anpassa sig efter risk vs möjlighet. Bosse äger kryptovaluta i olika former för att vara med vid uppgång och snabbt kunna kliva ur vid behov. Satsar man på egen utvinning så tar man på sig ytterligare risk men får nära noll fördelar. Hela diskussionen om elpris och uppvärmning är som att argumentera om man ska skrapa trisslotten med en enkrona eller en femkrona.

Att mina sin egen krypto går att likställa med att sprida ut sina aktieköp över tid, istället för att köpa en klump.

Om jag köper ett RTX 3070 idag som ska mina, så med dagens profit / ethereum pris så tar det mig 10 månader att få lika mkt ethereum som jag fått om jag cashat det, allt därefter är bonus.

När det gäller värme håller jag inte med alls.

Har man hus med direktverkande el idag så är det extremt lukrativt att mina krypto för att få värme, sprida ut värmen kan vara jättelätt eller nästan omöjligt beroende på planlösning dock :)
 
S SueCia skrev:
Att mina sin egen krypto går att likställa med att sprida ut sina aktieköp över tid, istället för att köpa en klump.
Det behöver man inte mina för, det räcker ju att köpa kryptovaluta utspritt för att nå det.

Jag har svårt att se annat än att kryptovalutor är en spekulationsbubbla med väldigt höga omkostnader. Jag har inget emot friare pengar än dagens statskontrollerade system, men kryptovalutorna som de är nu verkar inte direkt lösa några finansmarknadsproblem att tala om. Tvärtom är det kostsamt att använda, by design. Det gör att miners kan tjäna pengar om de har tillgång till låga elpriser, men alla som använder valutan betalar minarnas vinster genom onödigt dyra transaktioner.

Samhällsnyttan är väl att jämställa med att sälja kollidalt silver eller magnetarmband. Det kan man förstås också ägna sig åt om man vill, men det är en marknad för lycksökare, vilket väl TS upprepade ”missar” att ta med alla kostnader i ekvationen visar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt så är Pi coin inte alls lika energikrävande, men det är ju i utvecklingsstadie så det kan ju bli fiasko när/om det går vidare
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Haha, japp jag misstänkte det redan efter första meningen i ditt första inlägg... :cool:


Japp, detta är viktigt. Beroende på hur bra nätdelar det är så kan 3'e övertonen vara kraftig, och det kommer isåfall överbelasta nollan.
Jag har aldrig roddat i detta i praktiken, så jag vet inte på rak arm såhär direkt vad man ska göra. Själv skulle jag mäta upp övertonen med min elkvalitetslogger, för att sen antingen räkna eller hitta några tabeller eller liknande.


Troligen kommer du även behöva kyla på sommaren, kanske hela året. Räkna med ytterligare 2-3kW till AC som totalt effektbehov.
Men annars får man väl vara kreativ och bygga lösningar som tar tillvara på värmen i första hand, i andra hand ventilerar ut varm och in kall luft, men sommaren blir knepig, det kanske blir 40-50°C i garaget till sist, då börjar det hända tråkiga saker med din elektronik.


Ja just det, det var alltså 24/7 :)


Nej troligen inte. Kolla inte vad som står på lådan, utan kolla vad för säkringar du har, eller enkelt att kika på senaste elräkningen från nätägaren.
Hus/garage delar som oftast på samma säkring.
Du kommer behöva minst 20A mätarsäkringar, men jag tycker att 25A är det minsta. Annars får du sluta använda el i huset, du kan ta gasolspis istället, elda med ved handtvätta i vatten värmt på vedspisen etc.
Kolla var prisskillnaden är för 16A abonnemang och 25A, och lägg till det till din budget för att räkna ut om miningen blir lönsam. Nätägaren kan också vägra att öka ditt abb. Ifall han redan har en överbelastad transformator så byter han inte till en ny med en kostnad på en halv mille för din skull.
sidospår; vad använder du för logger?
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det behöver man inte mina för, det räcker ju att köpa kryptovaluta utspritt för att nå det.

Jag har svårt att se annat än att kryptovalutor är en spekulationsbubbla med väldigt höga omkostnader. Jag har inget emot friare pengar än dagens statskontrollerade system, men kryptovalutorna som de är nu verkar inte direkt lösa några finansmarknadsproblem att tala om. Tvärtom är det kostsamt att använda, by design. Det gör att miners kan tjäna pengar om de har tillgång till låga elpriser, men alla som använder valutan betalar minarnas vinster genom onödigt dyra transaktioner.

Samhällsnyttan är väl att jämställa med att sälja kollidalt silver eller magnetarmband. Det kan man förstås också ägna sig åt om man vill, men det är en marknad för lycksökare, vilket väl TS upprepade ”missar” att ta med alla kostnader i ekvationen visar.
Jag håller med, men när man tänker på det faktum att ingen människa som köpt krypto innan 2020 har förlorat på det ifall man inte paniksålt gör ju att man åtminstone vill ha lite exponering mot det.

Ja visst du an sprida ut dina köp och skippa miningen, men om du minar och har nytta av värmen så är det bättre att mina än att köpa krypto.

Jag låter säkert som en riktig miningnörd men det är jag inte, jag minar med speldatorn när den inte används, grafikkortet utvecklar 350Watt värme och har gjort källaren enormt mycket skönare att vara i utan att det känns lika dumt som att köra en elradiator :)
 
Mikael_L
T Tsdoesds skrev:
sidospår; vad använder du för logger?
hioki 3169-20
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
F Frank M1 skrev:
Jag behöver ha el till servrar som jobbar dygnet runt, maskinerna drar cirka 1200 watt var, och det är 6 styckna. Min tanke är att försöka ha dom i garaget.

I garaget finns det två 3fas CCE uttag som jag tror är 400v, har ingen aning om vad det är för ampere på proppen i el skåpet men tror den ligger på 16, men om den skulle vara 10 kan man byta upp till en högre ampere säkring utan att behöva byta hela eldragningen? En annan sak som jag tror kan vara ett problem är att huvudsäkringen endast ligger på 20 ampere, vilket som jag har förstått är för lite med tanke på det jag vill göra, stämmer det?

Om jag lyckas få till det så är tanken att använda ett grenuttag med 3 anslutningar på 230v, vilket borde funka då maskinerna behöver 120-240v för att fungera. Tanken är då att ansluta 3 servrar på varje 3 fas uttag.

Jag är väldigt okunnig när det kommer till el så tänkte skriva min plan här så får ni gärna rätta
F Frank M1 skrev:
Jag behöver ha el till servrar som jobbar dygnet runt, maskinerna drar cirka 1200 watt var, och det är 6 styckna. Min tanke är att försöka ha dom i garaget.

I garaget finns det två 3fas CCE uttag som jag tror är 400v, har ingen aning om vad det är för ampere på proppen i el skåpet men tror den ligger på 16, men om den skulle vara 10 kan man byta upp till en högre ampere säkring utan att behöva byta hela eldragningen? En annan sak som jag tror kan vara ett problem är att huvudsäkringen endast ligger på 20 ampere, vilket som jag har förstått är för lite med tanke på det jag vill göra, stämmer det?

Om jag lyckas få till det så är tanken att använda ett grenuttag med 3 anslutningar på 230v, vilket borde funka då maskinerna behöver 120-240v för att fungera. Tanken är då att ansluta 3 servrar på varje 3 fas uttag.

Jag är väldigt okunnig när det kommer till el så tänkte skriva min plan här så får ni gärna rätta mig om något är fel. :D
Uttagen / stickproppar är godkänd för max sex timmarars drift vid full belastning.
B boohoo skrev:
Du kan belasta en 3fas 16A med
B boohoo skrev:
Du kan belasta en 3fas 16A med 11kW.[/QUOTE
.
 
K Kjell Brunström skrev:
Uttagen / stickproppar är godkänd för max sex timmarars drift vid full belastning.
Det här är en myt.
 
Och VAD dom är godkända för spelar liten roll, det är vad dom tål som är viktigt. Och jag kan garantera att det kan variera mycket, Billigt är nästan alltid lika med sämre men det är ingen garanti för att dyrt är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.