L Ljunie skrev:
Min åsikt är fullständigt vidkommande. Det är bland annat åsikter som ändrar lagar. Och min nivå av logik hör hemma i detta århundradet och inte som din i det förra. Allt med el har blivit bättre och lättare att ha att göra med. Att elektriker kopplar in elcentral och jordfelsbrytare är helt rätt. Men att ha en elektriker för att borra i reglar och dra elrör, ibland färdiga med rätt antal kablar är bara så fel. Och som i allt annat gäller givetvis sunt förnuft och nödvändig kunskap. Men tyvärr är det allt för många elektriker som anser att större delen av Sveriges befolkning är okunniga imbeciller. Och det retar jag mig på

Och nu fortsätter åtminstone jag tråden med den här killens fantastiska jobb.
Jag kan ju säga att jag inom stor del av mitt yrkesliv letade efter elfel gjorda av just elektriker och ja alla som arbetar gör fel
Men i bland är hästarna bara för höga:D

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Om du läser så stod det angivet flera olika som överspänning och kortslutning. Med överspänning menas tex att fasbelasta fel så att du får varmgång i kablar, det är en av dom vanligaste orsakerna. Du kan också få varmgång genom att dra för många trådar i ett rör, det finns regler för hur många man får dra. Överspänning sker också när man laddar elbilar i vanliga vägguttag eftersom dom inte är gjorda för att ta ut maxeffekt under lång tid. Kortslutning är vanligt i gama kablar som man drar i för att tex flytta ett eluttag. Det finns massor av inkopplingar dör man skalat kablar för långt så att en ledare riskerar komma i kontakt med något.
Nu skulle väl ett vanligt uttag flyttas från väggen en lite bit då att det istället satt i sen platsbyggda bokhyllan. Risken att det ska stå en elbil som laddas i detta utsökta hantverk till hylla är väl ändå mikroskopisk. :cool::D

P Pin skrev:
Nu skulle väl ett vanligt uttag flyttas från väggen en lite bit då att det istället satt i sen platsbyggda bokhyllan. Risken att det ska stå en elbil som laddas i detta utsökta hantverk till hylla är väl ändå mikroskopisk. :cool::D
Det finns risker i att börja dra i gamla elledningar. Isoleringen runt tråden blir torr och skör med åren och risken för kortslutning är inte försumbar. Min son har bytt att kablar i min dotters hus som är 50 år gammal och kablarna gick sönder bara vi började dra lite i dom. Man ska vara försiktig med gamla kablar.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Det finns risker i att börja dra i gamla elledningar. Isoleringen runt tråden blir torr och skör med åren och risken för kortslutning är inte försumbar. Min son har bytt att kablar i min dotters hus som är 50 år gammal och kablarna gick sönder bara vi började dra lite i dom. Man ska vara försiktig med gamla kablar.
Jo förstås, vet inte om vi pratar om ett gammalt hus här. Femtiotal åt är ju sjuttiotalet och då borde kablarna inte vara så dåliga.

Hoppas då att din son är elektriker och gjorde arbetet som anställd på ett företag med egenkontrollprogram så det inte klassas som hempul ;)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Absolut, men om du läst mitt inlägg ovan hade du vetat att all el är bytt under det senaste decenniet… Så den aspekten är inte heller relevant i detta fall.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S selstam skrev:
Problemen uppstår om du råkar klippa lite för djupt eller skada en kabel, om du skadar jordflätan i en balanserad kabel, om du gör jordkabeln lika lång som fas och nolla, osv. osv. Allt det kan en elektriker och även om det troligen fungerar utan att ha koll på allt ... så kan försäkringsbolagen bli jäkla trilskna OM något händer. Risken är säkert extremt liten såvida du inte plötsligt sätter in en AC i uttaget som maxar säkring och kabel så grejorna blir varma ...

Men om du bara har en lampa i så är det nog lugnt! :)
Förr i tiden var väl det väl sällan någon som hade längre jordkabel, jag förstår naturligtvis nyttan med det men men

T TOZI skrev:
Bättre du inte sagt något från början. Du kan inte ens reda ut olika begrepp i materialet som ska användas.
Elinstallationsarbete är reglerat i lagboken. Det finns fängelsestraff i påföljdsskalan. Tror du det är en tillfällighet?
Nej det är absolut ingen tillfällighet att vi måste betala en förmögenhet för att byta ett uttag el brytare, det kallas lobbing och pengar

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Elpatronen Elpatronen skrev:
Helt rätt Peter, alla gnällspikar som gnäller på hantverkare i detta forum kanske får sig en tankeställare
Och att få många hantverkare att se saker ur kundens ögon då? Jo visst de flesta kan det men kanske plånboken viskar i örat. Dock inte alla men påfallande

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S selstam skrev:
Problemen uppstår om du råkar klippa lite för djupt eller skada en kabel, om du skadar jordflätan i en balanserad kabel, om du gör jordkabeln lika lång som fas och nolla, osv. osv. Allt det kan en elektriker och även om det troligen fungerar utan att ha koll på allt ... så kan försäkringsbolagen bli jäkla trilskna OM något händer. Risken är säkert extremt liten såvida du inte plötsligt sätter in en AC i uttaget som maxar säkring och kabel så grejorna blir varma ...

Men om du bara har en lampa i så är det nog lugnt! :)
Vi pratar väl en fast installation? Då behöver inte jorden vara längre än de andra trådarna.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
MrXman!

Du borde ha lite mer på innanför pannbenet innan du uttalar dig som du gjorde!

Utbildningen för att bli elektriker är 3 år Gymnasium, sedan en massa timmar lärlingstid!
Ett körkort är betydligt enklare, några timmar teori, några timmar i bil!

Därav inte så många dödsfall inom el som i trafiken! Hade det varit jämförbar utbildning för att köra bil som att koppla el så skulle "Nollvisionen" varit här för länge sedan !

/Behörig Elektriker sedan många år.
Lilla gubben det var en liknelse:rofl:

T Tbr53 skrev:
Hade en diskussion en gång med en kille som sa att han inte fattade varför han inte skulle få koppla el själv så han kopplade in en elcentral genom att ha gjort ett studiebesök hos grannen och tittat hur det skulle kopplas. Jaha sa jag och du vet vilka fasbelastningar har på dom olika grupperna? Fasbelastningar? sa killen...precis sa ja
Har sett så mycket hobbyelektriker som gjort livsfarliga installationer så man blir mörkrädd. Om man skiter i sitt eget liv är en sak men man riskerar andras också vilket gör mig förbannad på riktigt.
Det är väl när vi hobbykopplare inte inser våra begränsningar det skiter sig

T Tbr53 skrev:
Hur mång hus har brunnit tack vare bristfälliga installationer? Var tredje brand i våra hem beror på någon typ av elfel enligt statistik från Svensk Försäkring. Senaste året har närmre 6 000 brandskador skett på grund av exempelvis överspänning, kortslutning och explosion i elprodukter. Hur många har brunnit inne tack vare det?
Att det inte är fler får vi tacka förståndiga människor som låter någon med kunskap installera el. Någon som vet hur man beräknar fasbelastningar, någon som kan megga en installation, någon som vet vilken kabel som ska användas till vad och hur den får dras.
Många är glada att slippa bo granne med en besserwisser till hobbyelektriker.
Nu får du väl läsa hela artikeln det hade ju knappast med elektrikernas och privatpersoners kopplingar att göra, ngt lite kanske

Fairlane
Utbildningen för att bli elektriker är 3 år Gymnasium, sedan en massa timmar lärlingstid!
Ett körkort är betydligt enklare, några timmar teori, några timmar i bil!
Jämförelsen haltar rejält skulle jag säga. Väldigt många timmar ägnas åt saker som svenska, engelska, matematik etc. Förvisso bra ämnen, men de bord eju dras bort ifrån de tre åren om jämförelsen skulle vara relevant. Därtill finns det en massa annat också som gör jämförelsen galen. Elektrikerutbildningen har som mål att du ska kunna koppla en mängd olika saker under olika förutsättningar. Skulle du göra en något sånär jämförelse med körkort så ska det isåfall vara ett körkort med samtliga behörigheter, inte bara bil.
När det gäller en sak som att koppla ett uttag så påstår jag helt klart att det kan vem som helst lära sig mycket fortare än de kan lära sig köra bil.

• Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
T TOZI skrev:
Nu är det inte frågan om en åsikt om vem som ska utföra elinstallationer, det är reglerat i elsäkerhetslagen, i Svea Rikes lagbok.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

Så DIN ÅSIKT är fullständigt ovidkommande i sammanhanget.
Hade alla haft din nivå av logik, då hade vi haft ett rättslöst samhälle där alla väljer vilka lagar de själv tycker är värda att följa.
Vill du ändra lagen rekommenderar jag att du kontaktar din lokala politiker.
T TOZI skrev:
Nu är det inte frågan om en åsikt om vem som ska utföra elinstallationer, det är reglerat i elsäkerhetslagen, i Svea Rikes lagbok.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

Så DIN ÅSIKT är fullständigt ovidkommande i sammanhanget.
Hade alla haft din nivå av logik, då hade vi haft ett rättslöst samhälle där alla väljer vilka lagar de själv tycker är värda att följa.
Vill du ändra lagen rekommenderar jag att du kontaktar din lokala politiker.
K kortis skrev:
Det är alltså elprodukterna som är boven i dramat ex laddare har en orimligt stor andel, direkta felkopplingar o.dyl.som kan härledas till ”obehörigt” kopplande är väl inte ens mätbart. Att det sedan är viktigt med rätt kunnande är odiskuterbart. Nödig kännedom var nog en bra sammanfattning förr i tiden
man inte kan ha en åsikt för att något är reglerat i lag? Det är ju direkt dumt. Har du inte några åsikter om ex stöld och straff? Mord och straff. Och att köra för fort är oxå att bryta mot lagen, du gör aldrig det o har aldrig några åsikter om det. Du kanske köpt svartsprit. Ja du är nog ett unikum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.