3 992 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Jaga firma för att få fakturan?
Sida 1 av 2
Vi hade en elfirma hemma för att titta på ett mindre jobb ("akut") men elektrikern kunde tyvärr inte hjälpa oss direkt utan det krävdes först insats från en snickare. Vi kom överens om att avvakta med fakturan tills snickaren varit här och elektrikern kunde komma tillbaka och göra det han skulle. Saker drog ut på tiden och vi behövde i slutändan inte ta dit snickaren igen och kunde dessutom få en annan elektriker att fixa den lilla grejen som skulle göras (samma elektriker som hade sjabblat från början och det var därför vi ringde en annan elfirma).
Men nu får jag ingen återkoppling från den första elektrikern. Jag har frågat om fakturan kommer via mail men inget svar. Hur många gånger förväntas man tjata för att få betala? Vi pratar inte många kronor, "framkörningsavgift" och ca 20 min "jobb" (han gjorde inte så mycket mer än konstaterade att han inte kunde hjälpa oss där och då).
Som motpol till tråden varför folk tror att hantverkare är gratis.
Men nu får jag ingen återkoppling från den första elektrikern. Jag har frågat om fakturan kommer via mail men inget svar. Hur många gånger förväntas man tjata för att få betala? Vi pratar inte många kronor, "framkörningsavgift" och ca 20 min "jobb" (han gjorde inte så mycket mer än konstaterade att han inte kunde hjälpa oss där och då).
Som motpol till tråden varför folk tror att hantverkare är gratis.
Du får väl skicka ett inbetalningskort med en påminnelseavgift 
Skämt åsido, har inget bra svar på hur länge man ska vänta på en faktura/räkning. Väntar själv på en faktura från ett biltransportföretag men eftersom det är tre år sen jag anlitade deras tjänster så väntar jag inte med plånboken i handen redo att betala.
Skämt åsido, har inget bra svar på hur länge man ska vänta på en faktura/räkning. Väntar själv på en faktura från ett biltransportföretag men eftersom det är tre år sen jag anlitade deras tjänster så väntar jag inte med plånboken i handen redo att betala.
3 år sen?? Haha, nä då kan du nog lägga ner plånkan i bakfickan så länge. Jag har bara väntat 3 veckor så jag får väl ge mig till tåls.Keiller skrev:
Du får väl skicka ett inbetalningskort med en påminnelseavgift
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
"Vanliga" skulder har 3 års preskriptionstid så det är bara att vänta och hoppas 
Ibland kan det vara störande att vänta dock när man vet att den absolut kommer oavsett men är det så lite pengar är det nog inte så mycket att bry sig om.
Ibland kan det vara störande att vänta dock när man vet att den absolut kommer oavsett men är det så lite pengar är det nog inte så mycket att bry sig om.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 837 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 837 inlägg
Bli inte förvånad ifall det kommer en faktura på 5-6000kr för ett jourjobb 
https://www.byggahus.se/forum/threads/jourfaktura.418081/
https://www.byggahus.se/forum/threads/jourfaktura.418081/
Firman vi har anlitat några gånger för diverse mindre eljobb brukar skicka fakturan 3-4 veckor efter avslutat jobb. Så din räkning kommer nog snart.MariaiÖstergötland skrev:
Mer än ett år väntade jag på fakturan från ett medelstort elföretag efter ett jobb som landade runt 30000. Hade det varit en liten enskild firma så hade jag nog börjat ligga på om att få betala efter 1 månad eller så. Nu lät jag det bara vara tills räkningen kom.
Inte en enda gång! Har du till och med bett om fakturan har du gjort långt mer än vad som krävs.MariaiÖstergötland skrev:
Mitt tips är att strunta i det hela och kommer en faktura får du väl ta ställning till den då. Fullt möjligt att det hela glöms bort eller "bjuds på" och det är väl inte en möjlig utveckling som du vill förändra?
Haha, nä de får gärna bjuda mig på detta. Är mest rädd att det ska dimpa ner nån faktura i skräpposten sent omsider, som då kanske missas. Hade hellre fått en faktura på en gång så saken var ur världen. Men de kanske gör en körning 1 gång/månad så jag får vänta ett tag till.Alfredo skrev:
Inte en enda gång! Har du till och med bett om fakturan har du gjort långt mer än vad som krävs.
Mitt tips är att strunta i det hela och kommer en faktura får du väl ta ställning till den då. Fullt möjligt att det hela glöms bort eller "bjuds på" och det är väl inte en möjlig utveckling som du vill förändra?
Oj, låter konstigt på ett såpass stort jobb!B Bassrunner skrev:
Jag har varit med om att ett "bolag" missat att fakturera sexsiffriga årliga belopp i runt tio år. När de till slut kom på det enades vi om att betala runt två av dessa tio år... Det är som sagt säljarens ansvar att kräva betalning...MariaiÖstergötland skrev:
Låter som ett "bolag" med alldeles för mycket pengar, om de har råd att vara så slarviga.Alfredo skrev:
Jag har en röris som är dålig på att fakturera - får tjata och tjata och det gäller för min del att ROTavdraget kan nyttjas. Nu vill jag ha kvar rörisen eftersom han är snabb på att dyka upp när det är akut och såna vill man ju vårda!