Hej
Vad är det för relä-låda jag har vid min elcentral?
Radhus, byggår 1976. Direktverkande el-radiatorer.
Igår vid 23-tiden uppstod ett vibrerande missljud vid min elcentral. Plastboxen på bild skapade en surrande ljud som var så pass högt att det fortplantade sig i själva gipsväggen och förstärktes av de övriga proppskåpen i metall. Surret var så pass högt att jag hörde det genom gipsväggen, enkelgips ca 12cm tjock, i rummet intill. Skulle vara omöjligt att somna i ljudet. Tänk er nåt som kommer i självsvängning och vibrerar/surrar. Behövde lösa problemet.
Lyckades hitta ljudkällan. Plastboxen på bild. Relät på bild vibrerade så pass att plastlådan blev till resonanslåda. Ljudet förstärktes av de övriga proppskåpen.
När jag höll i relät så kände jag hur det surrade. Det klickade inte som det kan göra i relän när dom slår till/från, utan det var mer ett surr/vibration i relät.
När jag höll i relät så minskade självklart ljudet iom att vibrationerna inte kunde fortplanta sig i övriga delar i samma utsträckning.
Drog ur relät, knäpptyst som det varit innan 23-tiden.
Gick ett varv i huset för att se vad som reläboxen kan styra, men hittade inget som inte fungerade längre...
Till informationen hör att huset har varit utrustat med Mjuk El värmesystem. På bild ser ni styrcentralen. Den sen ett år ca urkopplad efter att relän tagit eld i den 40 år gamla anläggningen(se en av mina andra trådar). Så jag vet ungefär hur ett relä låter som slår till/från. Vibrationen i detta relä jag igår drog ur var inte alls sådan av/på "klick" utan mer ett surr/vibration.
Iom att styrsystemet nu inte är igång så skulle relät från igår möjligtvis kunna vara kopplat till den numera urkopplade styrcentralen, vilket förklarar att hela huset verkar funka, trots urkopplat relä i plasboxen.
Min fråga till er experter är nu:
Vad är det för låda jag kopplat ur? Finns några stansade symboler i plastglaset om det är någon vägledning?
Vad är det för relä-låda jag har vid min elcentral?
Radhus, byggår 1976. Direktverkande el-radiatorer.
Igår vid 23-tiden uppstod ett vibrerande missljud vid min elcentral. Plastboxen på bild skapade en surrande ljud som var så pass högt att det fortplantade sig i själva gipsväggen och förstärktes av de övriga proppskåpen i metall. Surret var så pass högt att jag hörde det genom gipsväggen, enkelgips ca 12cm tjock, i rummet intill. Skulle vara omöjligt att somna i ljudet. Tänk er nåt som kommer i självsvängning och vibrerar/surrar. Behövde lösa problemet.
Lyckades hitta ljudkällan. Plastboxen på bild. Relät på bild vibrerade så pass att plastlådan blev till resonanslåda. Ljudet förstärktes av de övriga proppskåpen.
När jag höll i relät så kände jag hur det surrade. Det klickade inte som det kan göra i relän när dom slår till/från, utan det var mer ett surr/vibration i relät.
När jag höll i relät så minskade självklart ljudet iom att vibrationerna inte kunde fortplanta sig i övriga delar i samma utsträckning.
Drog ur relät, knäpptyst som det varit innan 23-tiden.
Gick ett varv i huset för att se vad som reläboxen kan styra, men hittade inget som inte fungerade längre...
Till informationen hör att huset har varit utrustat med Mjuk El värmesystem. På bild ser ni styrcentralen. Den sen ett år ca urkopplad efter att relän tagit eld i den 40 år gamla anläggningen(se en av mina andra trådar). Så jag vet ungefär hur ett relä låter som slår till/från. Vibrationen i detta relä jag igår drog ur var inte alls sådan av/på "klick" utan mer ett surr/vibration.
Iom att styrsystemet nu inte är igång så skulle relät från igår möjligtvis kunna vara kopplat till den numera urkopplade styrcentralen, vilket förklarar att hela huset verkar funka, trots urkopplat relä i plasboxen.
Min fråga till er experter är nu:
Vad är det för låda jag kopplat ur? Finns några stansade symboler i plastglaset om det är någon vägledning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara någon typ av automatisk nattsänkning till elementen som gick in kl 23? Men att reläet till denna nattsänkning börjar bli slitet och inte slår till ordentlig utan bara surrar.
Kablarna kommer ut/går in i väggen bakom boxen. De lite tunnare grå kablar som syns på bild längs väggen går inte in i boxen. Bara runt.
Ja det var nattsänkning på gamla styrsystemet. Dock har det aldrig surrat andra nätter/kvällar. Dök upp plötsligt igår. Märkligt. Ingen missfärgning-värmeutveckling i relät jag drog ur,
Iom elden i förra styrsystemet så är jag skeptisk till gamla relän och drog därför ur relät för att få nattro i familjen...
Ja det var nattsänkning på gamla styrsystemet. Dock har det aldrig surrat andra nätter/kvällar. Dök upp plötsligt igår. Märkligt. Ingen missfärgning-värmeutveckling i relät jag drog ur,
Iom elden i förra styrsystemet så är jag skeptisk till gamla relän och drog därför ur relät för att få nattro i familjen...
Redigerat:
Jag hoppas att det är nåt som hängt ihop med värmestyrningen. Fanns en utomhus-tempsensor som gav signal till styrningen. Hoppas att det är det relät jag ryckt. Sensorn är urkopplad sen styrningen pensionerades.
Uppdatering:
Blivit lite klokare.. visar sig att radhusgårdens belysning är svart nattetid. Grannen kom över och funderade högt kring ett relä som vibrerade högt i hans elcentral. Aha. Exakt samma symptom som hos mig. Sitter en sån box hos var och en tydligen.
Vi har båda dragit ur relät i väntan på vardag och samfällighetens service på gardsbelysningens centralstyrning.
Så det verkar vara nåt fuffens i områdets styrning av gårdsbelysning.
Tack för alla ledtrådar i mysteriet.
Blivit lite klokare.. visar sig att radhusgårdens belysning är svart nattetid. Grannen kom över och funderade högt kring ett relä som vibrerade högt i hans elcentral. Aha. Exakt samma symptom som hos mig. Sitter en sån box hos var och en tydligen.
Vi har båda dragit ur relät i väntan på vardag och samfällighetens service på gardsbelysningens centralstyrning.
Så det verkar vara nåt fuffens i områdets styrning av gårdsbelysning.
Tack för alla ledtrådar i mysteriet.
Visar sig vara en granne i grannlängan som bytt hela sin elcentral i slutet förra veckan och i den vevan bantat bort hela sitt reläskåp.Följden blev att hela gården/gruppen fick hicka, symptomen finns i tråden.
På väg mot ljuset!
Over n out
På väg mot ljuset!
Over n out
Klicka här för att svara

