Jag vill ta bort Eltako Universell tryckdimmer, jag vill ha ett vanligt on/off med LED lampor, och Universell tryckdimmer klarar inte LED. Vad behöver jag koppla av och koplla in? Bilden visar hur dimmern är kopplad Närbild av en Eltako universell tryckdimmer med anslutna kablar i en eldosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den svarta ledningen leder till lampan. Hur kan jag få en enkel L-N koppling till lampan?
Tack!
Ivica

Bästa svaret

En förutsättning är att du bara har en brytare som styr lampan. I så fall ör det enkelt.
På din brytare som nu har en fjäder (antar jag?). Så har du matande fas in. Och en ledning som går till styringången på dimmern. Flytta ledaren som går till lampan från dimmern till brytaren, koppla in den istället för tråden som går till styringången på dimmern.

Och ta bort fjädern från brytaren.

Lampan får sin neutral från någon kopplingsdosa redan idag. Du behöver inte röra neutralledaren. Det finns oftast ingen neutral dragen till en dosa med brytare eller dimmer.

• Gilla
Crnkovic
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En förutsättning är att du bara har en brytare som styr lampan. I så fall ör det enkelt.
På din brytare som nu har en fjäder (antar jag?). Så har du matande fas in. Och en ledning som går till styringången på dimmern. Flytta ledaren som går till lampan från dimmern till brytaren, koppla in den istället för tråden som går till styringången på dimmern.

Och ta bort fjädern från brytaren.

Lampan får sin neutral från någon kopplingsdosa redan idag. Du behöver inte röra neutralledaren. Det finns oftast ingen neutral dragen till en dosa med brytare eller dimmer.
Ja, det ser precis så! Tack för det snabba svaret.

Eltako dimmern är för lampor med glödtråd och minst 20W bytar man lampan till en LED så kommer den att lysa hela tiden och inte går att släcka.
Men om du behöver dimma LED så behöver man en dimmer som är ansluten med nollan annars kan man inte dimma ner till släkt, men det kräver kanske en ny ledning om inte nollan passerar i dosan.

Kolla här inlägg #78
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6

• Gilla
Crnkovic
  • Laddar…
@
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det finns även dimmerpuckar som klarar led utan nolla, dock vet man inte till 100% att det fungerar förren man testat

[länk]
Har testat den där och shnider utan nolla. Fungerar perfekt med led.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.