Hallå!
Jag behöver en sladd för att kunna koppla in induktionsspiraler i mitt för ändamålet avsedda 2,4 kW strömaggregat (en Gysduction auto). Det går att köpa sladden men den kostar ca 6000 kr (https://www.ebay.de/itm/Spiral-Indu...-Werkstatt-Reparatur-054783-GYS-/192647854195) så jag tänker att det vore fint att bygga en sladd själv istället. Tyvärr vet jag inte hur den fempoliga kontakten är kopplad, om maskinen egentligen behöver mer än två poler för att driva spiralen? Några sponta tankar kring detta?
Jag behöver en sladd för att kunna koppla in induktionsspiraler i mitt för ändamålet avsedda 2,4 kW strömaggregat (en Gysduction auto). Det går att köpa sladden men den kostar ca 6000 kr (https://www.ebay.de/itm/Spiral-Indu...-Werkstatt-Reparatur-054783-GYS-/192647854195) så jag tänker att det vore fint att bygga en sladd själv istället. Tyvärr vet jag inte hur den fempoliga kontakten är kopplad, om maskinen egentligen behöver mer än två poler för att driva spiralen? Några sponta tankar kring detta?
Gissar på att den även innehåller styr/regler/övervaknings- signaler, så inte lätt att svara på frågan.
det verkar vara lite klent med produktkännedomen bland forumets medlemmar, så jag kan väl komma med min gissning
troligen sitter mycket av kraftelektroniken för att skapa induktionsströmmarna i huvudet på "sladden", så det är mycket mer än bara "en sladd" som du köper för 6 kkr
att det är fem tåtar i kontakten beror nog på att olika varianter på anslutna induktionsvärmare ibland styrs med fotpedal men oftast med strömbrytare i huvudet (värmaren körs bara några sekunder åt gången verkar det)
troligen sitter mycket av kraftelektroniken för att skapa induktionsströmmarna i huvudet på "sladden", så det är mycket mer än bara "en sladd" som du köper för 6 kkr
att det är fem tåtar i kontakten beror nog på att olika varianter på anslutna induktionsvärmare ibland styrs med fotpedal men oftast med strömbrytare i huvudet (värmaren körs bara några sekunder åt gången verkar det)
Tack för svar @HasseTeknik och @harka
Min gissning är att det inte är någon extra elektronik i just hållaren för spiraler men att de andra hållarna nog har tempgivare och annat då de vad jag förstått är avsedda för mild uppvärmning, tex för att avlägsna dekaler.
Det jag skulle vilja göra är att bygga en extern låda med en vattenkyld kopparspiral för att värma klenare smidesämnen och använda maskinen i manuellt läge med on/off på fotpedalen. Tänker att det är lite läskigt att koppla rinnande vatten direkt till spiralen om något går fel (vill inte riskera att strömsätta husets vattenrör) så det är nog bäst med resorvar/vvx/fläkt i den externa lådan.
Min gissning är att det inte är någon extra elektronik i just hållaren för spiraler men att de andra hållarna nog har tempgivare och annat då de vad jag förstått är avsedda för mild uppvärmning, tex för att avlägsna dekaler.
Det jag skulle vilja göra är att bygga en extern låda med en vattenkyld kopparspiral för att värma klenare smidesämnen och använda maskinen i manuellt läge med on/off på fotpedalen. Tänker att det är lite läskigt att koppla rinnande vatten direkt till spiralen om något går fel (vill inte riskera att strömsätta husets vattenrör) så det är nog bäst med resorvar/vvx/fläkt i den externa lådan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du kanske kan hitta något intressant här.
https://www.manualslib.com/manual/2025006/Gys-Gysduction-Auto-Series.html?page=21#manual
https://www.manualslib.com/manual/2025006/Gys-Gysduction-Auto-Series.html?page=21#manual
tjaa, huvudenheten identifierar automatiskt att det är det är precis den här typen av tillbehör som anslutits och begränsar effekten till maximalt 1.2 kW, samt att den väger 1.7 kilo – så den innehåller mer än bara en trådhålllare – och jag tror heller inte att man vill köra "högfrekvensen" genom anslutningskabeln på 2.4 meter...nanowire skrev:
Jag tror produkten är prissatt som en metod och verktyg för bilverkstäder där man kan ha räknat på hur mycket snabbare och effektivare man kan jobba med dessa verktyg. Tid är pengar och priset blir högt.
Kanske det blir problem att göra egna uppvärmningsspolar för att de inte passar återkopplingen/identifiering av anslutet verktyg. Hur smart är omformaren?
Det kanske finns någon enklare och billigare produkt som uppfyller TS behov?
Kanske det blir problem att göra egna uppvärmningsspolar för att de inte passar återkopplingen/identifiering av anslutet verktyg. Hur smart är omformaren?
Det kanske finns någon enklare och billigare produkt som uppfyller TS behov?
Produkter som diskuteras: "smarta verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer
Tack, manualen finns på engelska också via Gys.frblackarrow skrev:
Den säger inte så mycket men hittade två bra bilder i den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag öppnar lådan borde jag lätt se vilka kontakter som ska driva spolen och koppla ut dessa till separata plintar via överdimensionerade kablar och sedan ansluta spolen på det viset. Det verkar som man väljer tillbehör på panelen så förhoppningsvis kommer automatisk identifiering inte att ställa till det, iaf inte i manuellt läge.
Redigerat:
Det är nog olika för de olika tillbehören. Det du refererar till är nog inte den spiralhållaren jag menar utan någon av de andra handenheterna, tex för att lossa bilrutor.harka skrev:
tjaa, huvudenheten identifierar automatiskt att det är det är precis den här typen av tillbehör som anslutits och begränsar effekten till maximalt 1.2 kW, samt att den väger 1.7 kilo – så den innehåller mer än bara en trådhålllare – och jag tror heller inte att man vill köra "högfrekvensen" genom anslutningskabeln på 2.4 meter...
Kraftelektroniken är nog samma för alla enheterna och sitter väl i lådan, sedan finns olika ”program” som begränsar tid och effekt beroende på tillbehör?
Lösa induktionspiraler finns att köpa tex på Clasohlsson till rimligt pris. Jag är dock mer intresserad av att böja till spole av kopparrör så den går att vattenkyla och inte smälter.blackarrow skrev:
Jag tror produkten är prissatt som en metod och verktyg för bilverkstäder där man kan ha räknat på hur mycket snabbare och effektivare man kan jobba med dessa verktyg. Tid är pengar och priset blir högt.
Kanske det blir problem att göra egna uppvärmningsspolar för att de inte passar återkopplingen/identifiering av anslutet verktyg. Hur smart är omformaren?
Det kanske finns någon enklare och billigare produkt som uppfyller TS behov?
Spolen bör väl ha rätt induktans så den passar strömkällan, dess spänning och frekvens.
Enligt specen är frekvensen 35-120KHz. Hur väljs frekvensen?
Hur länge kan ”gysen” köra på 2,4kW (intermittents?) och hur länge behöver du värma dina objekt?
Onekligen låter det lite ”kul” att göra spolar av kopparrör, men hur grovt kan det vara innan det blir för mycket värmeutveckling i röret?
OT: Jag lindade en trafo med primärlindning bestående av 2 x 3 varv och 2 cm bred kopparplåt till ett hobbyprojekt för många år sedan. Fick till en fungerande DC/DC omvandlare. Lite fascinerande med 4V per varv och 10A genom en kopparplåt, om man nu roas av sånt.
Enligt specen är frekvensen 35-120KHz. Hur väljs frekvensen?
Hur länge kan ”gysen” köra på 2,4kW (intermittents?) och hur länge behöver du värma dina objekt?
Onekligen låter det lite ”kul” att göra spolar av kopparrör, men hur grovt kan det vara innan det blir för mycket värmeutveckling i röret?
OT: Jag lindade en trafo med primärlindning bestående av 2 x 3 varv och 2 cm bred kopparplåt till ett hobbyprojekt för många år sedan. Fick till en fungerande DC/DC omvandlare. Lite fascinerande med 4V per varv och 10A genom en kopparplåt, om man nu roas av sånt.
nope, jag refererar till vad som står i manualen för tillbehöret som länkades till i första inläggetnanowire skrev:
manual: https://manualzz.com/doc/55396219/gys-spiral--coiled---braided-wire--inductor-for-gysductio...
noterar att dom kallar anslutningskabeln för power supply cable, huvudet för inductor och spoltråden för coiled wire
så min slutsats är att du inte ska hoppa över "huvudet" genom att koppla in något själv till huvudenheten, det kommer kunna ge väldigt oväntade effekter
de lösa "induktionsspiraler" som Classe säljer är väl inte mycket mer än en vanlig tråd – utan några speciella elektriska egenskaper men med ett värmeisolerade hölje med hög smälttemperatur (för att inte tråden ska smälta av hettan från objektet som värms upp)
Jo, lite experimenterande blir det väl för att få till väl fungerande spolar men det är väl del av tjusningenblackarrow skrev:
Spolen bör väl ha rätt induktans så den passar strömkällan, dess spänning och frekvens.
Enligt specen är frekvensen 35-120KHz. Hur väljs frekvensen?
Hur länge kan ”gysen” köra på 2,4kW (intermittents?) och hur länge behöver du värma dina objekt?
Onekligen låter det lite ”kul” att göra spolar av kopparrör, men hur grovt kan det vara innan det blir för mycket värmeutveckling i röret?
OT: Jag lindade en trafo med primärlindning bestående av 2 x 3 varv och 2 cm bred kopparplåt till ett hobbyprojekt för många år sedan. Fick till en fungerande DC/DC omvandlare. Lite fascinerande med 4V per varv och 10A genom en kopparplåt, om man nu roas av sånt.![]()
Ingen aning vad intermittensen är, förhoppningsvis tillräckligt för att vitglödga tex knivämnen.
Köpte den ganska billigt från Polisen så ingen katastrof om det inte fungerar.
Men vad skulle det kunna vara för komponenter i kabeln då, förutom on/off? Komponenterna för att generera växelströmmen känns mer logiska att vara placerade i lådanharka skrev:
nope, jag refererar till vad som står i manualen för tillbehöret som länkades till i första inlägget
manual: [länk]...
noterar att dom kallar anslutningskabeln för power supply cable, huvudet för inductor och spoltråden för coiled wire
så min slutsats är att du inte ska hoppa över "huvudet" genom att koppla in något själv till huvudenheten, det kommer kunna ge väldigt oväntade effekter
de lösa "induktionsspiraler" som Classe säljer är väl inte mycket mer än en vanlig tråd – utan några speciella elektriska egenskaper men med ett värmeisolerade hölje med hög smälttemperatur (för att inte tråden ska smälta av hettan från objektet som värms upp)