El
jonaserik: Svar nej, det är endast 1 mm2 stel ledning till patronen, så om du tar en 1,5 mm2 så är du hemma, problemet du får är att den slang som dom ligger i är lite tunn och skrynklig, blir svårt att få i 1,5 mm2 samt låsningarna av slangen är lite små för 1,5 mm2 , du kan var utan slang eller ha en större, ingen som grottar under VVB.. VVB drar ca 7 amp i 400 v utförande på båda faserna.
Fotografen: Kombinationen röda "handskar" och tvåpoliga säkringar gör åtminstone mig misstänksam...kika efter hur den är kopplad! Sen skulle jag komplettera med jfb, plats finns ju.
etompau: Är det en dimmer utan neutralledare? Inte ovanligt att lättdrivna led-bel. kan lysa svagt. Har du kollat så att min. belastningskrav för dimmern är uppfyllt?
hempularen: Som sagt trådar och kablar från den tiden är generellt sett helt OK. Någon gång på 50 talet började man med PVC isolerade ledningar. Dessa är oftast fortfarande i nyskick. Tidigare isoleringstyper var slut redan efter 10-20 år. Ändå hittas det fortfarande ledningar från 30 talet där isoleringen faller av som ett vitt pulver om någon rubbar ledningen.
El-Löken66: [citat] Fråga här nästa gång. Ett svar du inte kan garantera är riktigt är ju egentligen inget värt. Så har det varit i alla tider, så klart blir det enklare då vi har DCL som standard men det kommer dröja många decennier och är knappast anledningen till personalens okunskap.
pathal: [citat] Kan va så. Ta dit en elpulare som får kolla.
El-Löken66: [citat] När, drygt 11 för N1XV5G2,5 samt drygt 13 för motsvarande EXQJ. Vad är dimension på PEM, låter du du kanske gjort fel, ett snöre som styr kabeln samt lite kabelgugga löser allt. Troligen har du gjort fel där du fäster kabeln i dragtråden, det räcker att dra i en ledare du lägger som tvinnad öga, rejält med eltejp så det blir slätt och fint sen lite lubrikation. Annars har
El-Löken66: [citat] Men hur stor sannolikhet att samtliga postat exakt 1:06? Har för mig det blev tokigt när du skrev, men vi har rett ut detta redan, troligen hade du autocorrekt igång.
AxelBoman: [citat] Jag belastade igår som jag brukar ha det, och som jag hade det när jag hade den gamla säkringen, med den nya lät det inte alls så högt när jag hade igång allt men låter alltid lite nu konstant.
raveper: Det fula kommer när de börjar rosta och rost rinner ner längs väggen. Blir bättre med ett lager färg på.
Tompafix: [citat] Ja det kanske är bättre att flytta den gamla som du säger. Slutar säkert annars med all säkerhet att jag åker på att dra nya kablar från centralen för att de gamla blir förkorta eller så :rofl:
Trätomte: [citat] Tillfälligt tills elektrikern tar bort den isåfall. Tyvärr behöver strömmen vara på..
raveper: [citat] Det behöver det inte vara. Bara enklare att montera eller mäta. Kan likaväl såga fyrkantiga hål med sticksåg om man vill.
Dheri: [citat] Så har jag här hemma, jag reflekterade inte ens över att det kunde vara en tvåpolig brytare när jag beställde. Det viktiga för mig var trycket på vippan.
imported_Benno: Eftersom trådskaparen inte har kunskapen själv är det säkrast att ta dit elektrikern för att åtgärda felet. Att ge råd om att göra något själv i detta läge att riskera både personskador och brand. Det borde vara ett snabbt jobb för en elektriker att lokalisera felet och eliminera det. I värsta fall kan ledningar behöva dras om för att återställa att alla uttag och lampor
Bo.Siltberg: Jag ser absolut en fördel gentemot elbilen med att lägga VVBn på L2-L3. Vi vet dock inte vilka konsekvenser det har för andra förbrukare. På fråga 2 antar jag du menar anslutningskabeln mellan anslutningsdosa och VVB? Där brukar man använda en flexibel kabel typ RKK. Men VVB står ju still så EKK är inte fel. Det är också ok att använda blå som fas i en kabel som denna.
mexitegel: ? Du ska så klart dra ur sladden ur eluttaget i väggen innan du skruvar upp. Spänningen i sladden försvinner i samma ögonblick du drar ur den. Men känner du dig inte bekväm så gör du helt rätt i att köpa en ny sladd.
Thomas_Blekinge: Förra ägare av mitt förra hus jobbade på varvet ("den eviga vilan") och hade tid att tillverka ett finurligt litet hus av rostfritt runt utomhusuttaget. Fungerade klockrent som sol och regnskydd.
tommib: För att man har använt en befintlig plugg som var otroligt vanlig i dessa applikationer (=billig). Det är egentligen en högtalarkontakt.
EmilÖrn: Det finns massor av produkter för att sydda flexslang utomhus inser jag nu - "kabelskydd" kallas de. Fäst med klammer och skruv. [bild] Till Vilpefläkten går anslutningskablarna innan för anslutningsdelarna, toppen! löst
Ironside: Ja, egentligen är vi nog inte så petig med hur det ska lösas. Det hade varit kul att prova programmera något system men det är många lösa delar och underhållet kan bli omständigt så troligen är det bättre att köra enkelt och mainstream. Så egentligen kan jag köpa mer eller mindre vilken dimbar LED list som helst med rätt temp och sen låta den styras via app eller liknande. Men
redarn: [citat] Eller ett tidrelä så den fortsätter kanske 30 sekunder efter frånslag i nivågivaren, som då placeras "högt".
El-Löken66: [citat] Det låter som du i så fall dragit din solcellsanläggning utan klartecken från Eon. I så fall är det långt ifrån populärt och du kommer behöva bryta utmaningen. Både nät och mätare behöver vara förberett för dina solceller annars höjer du spänningen i ditt grannskap för mycket och riskerar grilla nätägarens personal. Kolla upp detta med din elinstallatör som skicka