Sonen har köpt lägenhet, där det hyfsat nyrenoverade badrummet är förberett för tvättmaskin. Elen är till dosa, enligt centralen 230v 10A. Nya tvättmaskinen är med stickpropp. Känns lite onödigt att ta du dit en elektriker för 5 min inkoppling, så min tanke är att klippa av stickproppen o koppla i dosan.
Men- det är inte bara 3 ledare i dosan - det är 5. Nån som har koll på vilka plintar som skall användas?

• Elektrisk dosa med fem olika kablar och skruvanslutningar för installation av tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl tre faser som är framdraget.
Det ska i då sitta tre säkringar i elcentralen för badrummet.

Jord (gulgrön), neutralledare (blå) och en fasledning ska kopplas till en 230 V tvättmaskin.
En kontrollmätning med ett instrument är aldrig fel.

• Gilla
JoJ
  • Laddar…
Helt rätt, ser att det är tre faser till tvätt. Spelar det någon roll vilken av brun/ svart/ vit jag väljer?

Elcentralen

• Schematisk tabell över elcentralens kretsar ovanför en rad säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde ha tre säkringar eller en stor i centralen och då ha 400v mellan svart-vit och brun. Mellan svart/vit/brun och blå bör det vara 240v.

Välj ett ställe du har 240v på och koppla in tvättmaskinen.

Var tredje säkring är normalt på samma fas. Sätt tvättmaskinen på en fas där du inte har andra stora förbrukare eller uttag där du kopplar in stora förbrukare. Trist om du drar en huvudsäkring när vattenkokare tvättmaskin går.

• Gilla
JoJ
  • Laddar…
Inkopplat o klart, funkade finfint. Stort tack etompau & toolman77 för snabba & kloka svar.

Har du kontrollerat (mätt) att tvättmaskinen verkligen blev skyddsjordad?
Hur blir placeringen av TM i förhållande till dusch, och i förhållande till vattenledningar som eventuellt har kontakt med moder jord?
Det är några saker som en elektriker förhoppningsvis kontrollerar vilket är anledningen till att fast anslutning är behörighetskrävande.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.