El
El-Löken66: [citat] Att förstå teorin är punkt 1.a. Att kunna utföra detta i praktiken punkt 1.b. Att sedan granska sitt eget arbete punkt 2.
Torpmagnus: [citat] Stort TACK för det svaret. Då vet jag i vilken ordning de tre faskablarna ska vara.
Müssli: [citat] Så ska du nog inte tänka. Ledningskollen är till för just dessa fall, när man ska gräva på okänd mark. Om ingen använder tjänsten kanske den försvinner och det skulle inte vara bra. I mitt fall krävdes det handpåläggning. Det kom hem en person och sprayade exakt där kabeln gick. Jag var inte hemma när hen gjorde det men jag tror att hen kom från vår el-leverantör.
Isakare: Skarvar mycket tunna kablar i utsatta miljöer, fukt, rörelse mm. Skalar ca 10 mm, tvinnar, löder, viker lödskarven. Trär över krympslang, droppar i Loctite 406 från båda hållen och värmer. Provat alla möjliga skarvhylsor, ingen är i närheten så bra. Klippt upp skarvar jag gjort för flera år sen och som varit fuktiga 7/24 året runt, ser ut som nytt under krympslangen. ( 406
tommib: ...och i andra ändan kopplar man en vanlig trappbrytare på samma sätt som vanligt.
mrgert: Ännu bättre, men oavsett kan jag sätta dit en knapp tolkar jag det som. Bra, tack! Edit: anledningen att jag trodde det var halogen var pga att det såg ut så i resten av huset där elektrikern redan rivit ut halogenspottar och transformatorer. Tänkte det var likadant här
Byggare Bob Och Ettan Lös: [citat] Aja skitsamma om det var en elstöt eller inte. Kändes jävla skumt iaf. Mår bra iaf.
Niclas Köhler65: Ja, jag är intresserad om de bara är smutsiga och inte skadade. Jag bor i Stockholm också, söderförort. Var bor du? Mitt telefonnummer är 070-6498015 Niclas [citat] [citat]
raderat: Snart kommer artikeln som ett brev på posten: "De 50 vanligaste livsfarliga misstagen som hempularen gör när hen ska montera ett par meter tomma plaströr". Helt klart värt att betala startavgift, servicebilstillägg, 995:- för 2 meter PE-rör hos Ahlsell (895 efter rabatt), 3 timmar minimidebitering samt 1 timme betald lunch för två elektriker, samt diverse administrativa avgifter. För
Bo.Siltberg: Förbered då plats för eventuell JFB, överströmsskydd och huvudbrytare. Får det inte plats i mätarskåpet så väl i garagets central. Lämna en tom rad på minst 10 moduler. Då är allt öppet för att senare välja lösning för laddning av elbilen. Där behöver ni bestämma hur fort ni behöver ladda. Med 6 A trefas så laddar man grovt 2 mil per timme. Den låga strömmen kan medge
Fairlane: [citat] Jag förstår vad du menar. Draka skriver så här (för EXQ, någon EXLQ verkar inte finnas): UV-skyddad för utomhusbruk i Norden. Ledarisoleringen i parterna är UV skyddade, men det rekommenderas ändå att de skyddas mot direkt UV-ljus som kan uppkomma exempelvis i belysningsarmaturer och ljusskyltar. NKT skriver så här: Beakta dock att kabelns livslängd minskar vid långvarig
mvs: [citat] Ja, håller med. Hittar dock ingen funktion att göra det. Antar att moderatorerna gör detta?
El-Löken66: [citat] Finns väl en anledning att det är delat nu. Någon har troligen fel sökt och hittat ett jordfel på kabeln vidare. Men varför ser det ut som kabeln är avmantald med tänderna? Varför vill någon ansluta så långt uppskalad kabel med tryckmärken på koppar? Varför syns inte att kablarna är förlagda i rör? Var är kopplingsdosan? Går kabel i mark, i så fall fel kabel typ? Vad
zwanzig: https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-uttag-i-spegelskap.423162/#post-4309241 Inlägget Bo refererar till tror jag. Kopierade länken med mobilen i webbläsaren Brave genom att trycka länge på inläggsnumret #.
elmont: Särjordning var rätt vanligt till kanske 1950 talet.Man drog helt enkelt en separat jordning mellan tex spisen och vattenledningssystemet som då var av galvat järn och fick, om allt var som det skulle, en rätt bra jordning av spisen.
Fishdoc: [citat] Haha, I know the feeling. Fast det var svalare i luften då för min del. Jo, det funkar hur bra som helst med utbytt till svensk kontakt. Fick den lokale elektrikern att fixa det för en hundring, så man kunde vara helt säker på att det gjordes rätt. Men jag tror att man kan göra det själv om man känner sig säker inom det elektriska. Att använda adapter tror jag inte är nåt
El-Löken66: [citat] Detta är inte optimalt då QC-plintarna kräver minst 1,5mm2. Då får flera läggas ihop. Och då är skruvkopplingen för grövre ledare bättre lämpad. Wagos ser jag också som okej. En möjlighet är ju också att helt kallt klippa biledaren och då ansluta den i bortre änden. Vill inte starta någon stor diskussion nu men detta är alltså helt okej också. För vissa kabel typer
Totte_S: [citat] Självklart! Tack. Hade säkert löst sig om jag gjort som jag lärt mig att man ska - ritat upp det med spänningar och strömmar!
elmont: Jo det var det visst, då jag för första gången läste i EL-AMA fans det en text som sa att "brytare skulle sluta vid manöver uppåt". Och det var FÖRE 1970 ;) Ps Att det sedan var ungefär som med färgerna på fas och nolla, dvs lite olika från företag till företag är ju en annan sak.
El-Löken66: Vad du behöver tänka på är att den klenare lampsladden som går vidare är försedd med ändhylsor och dessa passar givetvis bäst i den medföljande Wagoplinten. Är nu inte riktigt med på varför du vill använda öppningsbar Wago, men för att koppla i den fasta installationen blir det ju bra.
fb35523: En BMS ser till att seriekopplade celler inte laddas eller urladdas för mycket. Det är liksom hela vitsen med dem. Om man kopplar t.ex. 4 st Li-celler parallellt (vilket är vanligt i cykelbatterier) så kommer de alltid att ha samma spänning och därmed laddningsnivå. Om en cell i en grupp om fyra parallellkopplade blir dålig kommer den fortfarande att ha samma spänning men kan inte
El-Löken66: [citat] Är det så att endast den nya gruppen ligger skyddad av personskyddsbrytare? Utan bilder är det omöjligt att svara på något.
snaggletooth: Ja, se s.5 i monteringsanvisningen där man skarvar runt ett hinder.
alm82: Ja, det borde fungera fint. Utgången på plejds led-driver är märkt med SELV så du behöver egentligen inte tänka på nått särskilt på sekundärsidan, se till att hålla isär från 230v bara.
El-Löken66: [citat] Absolut, rent teoretiskt kan det även varit fen Tingeling som utfört hela installationen under jultomtens egenkontrollprogram också. Men om detta vet vi noll och inget, det enda som syns är att förutsättningarna bör kontrolleras. För att få lampan att lysa eller uttaget spänningssatt klarar vilken pundare som helst.
elmont: [citat] Du kan kanske ta kontakt med någon elfirma och att ni kommer överens om att du kan utföra vissa delar av arbetet. Men för att det ska fungera vill nog elfirman se att du verkligen vet vad du sysslar med och inte bara tror att du vet. ;)
Djävulssnickarn: Huvudsäkringarna dimensonerar man inte helt efter den årliga energianvändningen utan den effekt man som mest använder. Jag kör med 63a men har en årsanvändning på en bra bit under 20000kwh/år. Det som kräver de stora propparna är maskinerna i sågverket på 18 å 22kw som kan ta rätt så hög ström ibland när man sågar genom en fet stock. Men det är bara i små stötar å mest
Lexington: [citat] Enligt prisjakt är 152 kr det billigaste, tyvärr! Edit: maila elbutik o kolla om dom kan gå ner i pris om du ska ha fler, dom är kanske inte omöjliga?