HasseTeknik
HasseTeknik: Slutresultat: Köpte ny gummikabel. Byggde tillsammans med barnbarnen en väl ventilerad trälåda med enkelt "golv" för laddaren och ett plåtlock, som skydd mot regn. Den står direkt på bryggan. Vid laddning, så träs laddkabeln in underifrån. Enkelt att vid behov ta ur laddaren och linda ihop skarvsladden. [bild]
22 svar · 2,8k läst
·
H
hempularen: Lite svårt att förklara sådär förutsättningslöst. Dör finns ett tydligt kopplingschema. Tråden som är märkt L i schemat är fas (L, ”live” på engelska som översätts fas). Dvs den leder ström från centralen. Tråden ”N” är neutral (kallas även nolla). Den leder ström tillbaka till centralen. En lampa lyser när den matas med ström från centralen, som här regleras av
1 svar · 526 läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Jag har gjort exakt så. Vansinnigt snyggt utan kabelkanaler men vansinnigt jobbigt när man kommer på att man vill ha i en kabel till. :crysmile: Dessa rekommenderas: https://www.clasohlson.com/se/Kabelgenomföring-för-bord/p/36-4541-1
4 svar · 1,0k läst
J
jonaserik: [citat] Nu är det så att TS vill ha ren fjärrstyrning och inte en massa andra konstiga kopplingar som föreslås av en del. Det måste vara två 1-kanals puckar eller en 2-kanals med sep kontakter + prog för impuls och mellanrelä ( arbetstyp ) för att erhålla den funktion som TS vill ha och inget annat. Så det med månresa blir det kanske av att åka, om det ska fungera vid annat
23 svar · 3,4k läst
·
Mathildatiger
Mathildatiger: [citat] Man kan köpa lösa plattor till induktionshällen. Då kan man använda vilka kokkärl man vill. T.ex. en sån här: [bild]
19 svar · 14,8k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du har ju en fläkt med EC motor då ska och kan du inte använda "tyristor". Du får skaffa en yttre potentiometer som du ansluter på samma sätt som den interna till plinten med blå-gul-röd.
2 svar · 4,2k läst
·
E
elmont: Nollan till lampan hämtar du lämpligen i någon kopplingspunkt, den ska inte gå genom pucken och till lampan
5 svar · 5,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, och under tiden är ni givetvis helt utan ström.
7 svar · 3,2k läst
·
Höghus
Höghus: Ok, jag trodde kanske boxarna var lite större, men slang ut förenklar ju det hela. Tack för svaret! /Höghus
2 svar · 1,4k läst
X
XaZe: [citat] Stämmer. Den nya lägenheten blev besiktigad lite i efterhand efter att vi fått nycklarna (men ännu ej flyttat in förns besiktningen var gjord). Så fick chansen att i samband med att vi började flytta vara med på besiktningen och se vad som sades. Och elen var helt ofarlig när den hänger som den gör tydligen. Håller inte med. Men tack för svar :) Ska lusläsa lite och trycka
10 svar · 2,8k läst
C
cpalm: [citat] Bra jobbat! Jag har med framgång gjort precis detta. Borde inte vara någon konst om det är en vanlig reglad vägg. I mitt fall var det ett inputsat rör. Men det gick det också - fick frilägga ca 20 cm av rörändarna för att ge lite böjmån och såga av en bit av muffarna på den färdiga böjen.
11 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Det är också bra att göra så, för annars måste du ha 10 kvmm till undercentralen. PEN får inte (i nya installationer) vara klenare än 10 kvmm.
3 svar · 5,1k läst
·
ingenjören101
ingenjören101: Tack hörni för alla svar. Otroligt stor hjälp. Har man fått lite ny kunskap också.
19 svar · 5,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Beror som sagt på hur mycket felström det blir, ingen last = ingen felström.
2 svar · 721 läst
13th Marine
13th Marine: [citat] I princip ja.
4 svar · 1,3k läst
M
merbanan: [citat] Mina siffror är givetvis bara en fingervisning hur man skulle kunna räkna. Nu verkar det ju finnas fler storförbrukare att ta hänsyn till. Att notera så räknade jag på bara 1 av de 3 faserna så *3 så får man total effekt, men det är nog rimligt att anta att alla signifikanta förbrukare faktiskt är 3-fas laster. Iaf så känns det som att värmekabelanläggning + tvättstuga +
35 svar · 3,1k läst
·
J
Jeyya: Tack för alla svar, vi får köra direkt från elcentralen.
6 svar · 2,5k läst
·
B
BoSvensson3: Bestämde mig för att ta hem en reparatör, återkopplar med vad felet visar sig vara. =)
5 svar · 1,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Finns det dusch? Allt måste vara placerat 1,2 meter från dusch-huvudet/duschstången, även med IP44, så det är inte mycket yta att spela på. Strömbrytare och termostat kan man sätta på utsidan av badrummet.
6 svar · 2,6k läst
D
Djävulssnickarn: 1500 om året blir 125kr ökning varje månad. Det är ju nästan ingenting ...
7 svar · 1,7k läst
·
E
elmont: Samma säkring är helt ok liksom en brytare inne.
1 svar · 513 läst
Mikael_L
Mikael_L: En regel är att det är krav på jordfelsbrytare. Vill du kunna avskilja elen utomhus för att t.ex. kunna koppla bort vid ec jordfel så kan man sätta en 2 polig strömbrytare som alltså bryter både fas och nolla (men ej jord - förbjudet). T.ex. https://www.elbutik.se/product.html/vridstromstallare-16a?category_id=428 i 2-poligt utförande.
1 svar · 442 läst
LoFi14
LoFi14: [citat] tack så mycket! då kör jag på det. Jag har väl misstolkat deras kopplingsschema då. Skönt att jag hörde mig för. Tack för svar!
4 svar · 4,8k läst
·
E
elmont: Man får se till att den som sätter taket håller reda på vart slangarna går, lika som man gör när man sätter väggskivor. Man ställer helt enkelt lite krav på "snickaren".
8 svar · 11,6k läst
V
Victorwarn: Fungerar ganska bra nu. Dock så kan den ha lite väl hög hysreri vid högre temperaturer. Ställer jag den på 160 grader så bryter den självklart där, dock så stiger temperaturen till ca 170 innan den stabiliseras vänder ner igen. Likadant åt andra hållet, när temperaturen landar på 159 drar den igång igen och innan elementet är uppe på nytt i arbetstemperatur så hinner
10 svar · 8,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag håller helt med där. Om det nu kommer en elektriker sen så kommer den vägra försöka få fast den gamla kabeln, det kommer se för illa ut, och ta för lång tid. Så slit bara loss den med minsta möjliga tid och besvär men med största möjliga försiktighet/säkerhet. Minibräckjärnet jag länkade till kommer vara en utmärkt hjälp. Skruva ur säkringar först, eller slå
7 svar · 5,2k läst
·
É
ÉlPon: Mina infravärmare som jag skrev löste ut JFB 2016 har inte krånglat sen dess, så det behöver inte vara kört.
32 svar · 10,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Kabel 3 gissar jag är en koaxialkabel från första till andra tv-uttaget.
6 svar · 1,3k läst
·
MultiMan
MultiMan: Ja, den där får du kolla upp noga innan användning. Ska det verkligen gå full nätspänning ut till alla kretskort och lampan är i metall så måste det vara dubbla isolationslager både vid kretskort och kablar som går genom rören. Den övre har ju redan dubbel isolering på själva kabeln, den nedre däremot ser inte så bra ut. För övrigt har vi 230V nominell nätspänning sedan 1989.
3 svar · 700 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, överspänningsskydd har ingen in och ut. De fungerar i båda riktningarna. Men de skyddar bara anläggningen på andra sidan skyddet. Om åskan jobbet in från "höger" så skyddar överspänningsskyddet det som finns till "vänster" och tvärtom. Eftersom åskan vanligen kommer in utifrån så skyddar överspänningsskyddet det som finns innanför. At denna "riktning" finns beror på att
7 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.