Byggahus.se

Hur många watt klarar en 3fas 400v av?

1. F
    Medlem · 26 inlägg

Frank M1

Medlem
    Jag behöver ha el till servrar som jobbar dygnet runt, maskinerna drar cirka 1200 watt var, och det är 6 styckna. Min tanke är att försöka ha dom i garaget.

I garaget finns det två 3fas CCE uttag som jag tror är 400v, har ingen aning om vad det är för ampere på proppen i el skåpet men tror den ligger på 16, men om den skulle vara 10 kan man byta upp till en högre ampere säkring utan att behöva byta hela eldragningen? En annan sak som jag tror kan vara ett problem är att huvudsäkringen endast ligger på 20 ampere, vilket som jag har förstått är för lite med tanke på det jag vill göra, stämmer det?

Om jag lyckas få till det så är tanken att använda ett grenuttag med 3 anslutningar på 230v, vilket borde funka då maskinerna behöver 120-240v för att fungera. Tanken är då att ansluta 3 servrar på varje 3 fas uttag.

Jag är väldigt okunnig när det kommer till el så tänkte skriva min plan här så får ni gärna rätta mig om något är fel. :D

2. F
    Medlem · Stockholm · 1 884 inlägg
    Röd CEE i konsumentmiljö lär vara 16A. inga större problem att köra 6st 1200W på ett 3x16.

3. B
    Medlem · Stockholm · 363 inlägg

boohoo

Medlem
    Du kan belasta en 3fas 16A med 11kW.

• Laddar…
  4. J
    Husägare · 2 828 inlägg

Johan456

Husägare
    6x1200=7200W. Det blir drygt 10A per fas. Har du två 3-fasgrupper 10A är det lugnt, alternativt en på 16A. Men man kan fundera över två saker. Dels övertoner som skulle kunna bli ett problem då neutralledaren är gemensam. Den andra saken är värmeutvecklingen. Effekten räcker för att värma ett hyggligt isolerat garage till 20 grader. Du kan därför behöva kyla beroende på utetemperatur.

Det första löses genom 4-poligt överströmsskydd.
    Det andra med AC, men då behöver du mer tillgänglig effekt. Sen får man fundera på vad servrarna normalt förbrukar, men knappast maxeffekt 24/7. Sammanlagringsfaktor på 0,7 bör kunna tillämpas.

5. F
    Medlem · 26 inlägg

Frank M1

Medlem
    Men kommer huvudsäkringen palla så mycket? Det är ju ett helt hushåll som också drar el, va inne i garaget och hittade ett proppskåp och någon box under som det står 25A på, antar att det är till hela huset och inte bara garaget? Brukar hus och garage ha samma huvudsäkring?

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 848 inlägg

useless

Lök.
    Om man har ett elabonneman så har man en uppsättning huvudsäkringar. Kolla vad det är för säkringar istället för märkningen på lådan.

7. F
    Medlem · Stockholm · 1 884 inlägg
    Ja, de lär dela på huvudsäkringarna.

Är mining fortfarande lönsamt eller vad ska du göra för någonting?

• Laddar…
  8. F
    Medlem · 26 inlägg

Frank M1

Medlem
    Yes, det är mining som är planen, trodde ingen skulle förstå om jag skrev det men hade tydligen fel haha. Men om dom delar på samma huvudsäkring på 20 ampere, klarar den riggarna och att försörja huset med el eller behöver jag uppgradera till någon högre klass?

9. useless

useless

Lök.
    Vad har du för uppvärmning och årlig elförbrukning?

10. F
    Medlem · 26 inlägg

Frank M1

Medlem
    Hittade tre styckna säkringar på fasaden av huset, är de dom som är huvudsäkringar? Trodde bara det fanns en.

11. H
    Medlem · Sverige · 2 072 inlägg
    Inte min business men att ha 6 x 1200W servrar igång 24/7/365 på privat basis låter styvt, och inte minst svindyrt. Är det bitcoin mining dessa servrar arbetar med?

Spontant låter det som att denna serverpark lätt kunde driva vilken större affärskedja som helst.

12. F
    Medlem · 26 inlägg

Frank M1

Medlem
    Årliga elförbrukningen har jag ingen koll på just nu då jag hyr garaget av en kompis, men det har funnits en vattenvärmare och panna i garaget som nu är utbytt mot något annat, minns inte vad han sa att det heter, därav dom två lediga fas 2 uttagen.

13. J
    Husägare · 2 828 inlägg

Johan456

Husägare
    Det är en för en villa stor kontinuerlig last du lägger på, som sagt drygt 10A. Tar vi hänsyn till lastens effektfaktor samt sammanlagring så landar vi på typ 10/0,9x0,7=8A. Tillgängligt gör dig blir då 3-fasigt, 12A, det är liten underkant för en villa. Vad har du för värme? Har du fjärrvärme kan det fungera, annars skulle jag försöka höja mätarsäkringarna till 25A samt tillse att ev. Panna har effektvakter.

• Laddar…
  14. F
    Medlem · 26 inlägg

Frank M1

Medlem
    Jo det blir ju dyrt, men får in det dubbla som elen kostar så tjänar ju fortfarande en slant på det. :D

15. useless

useless

Lök.
    Det är tre faser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.