El
jonaserik: 400 N är att elementen i spisen är 230V och då finns en nolla framme i väggen/uttaget. står det bara 400 V så är det inte säkert att det finns en nolla. Är det ett perilex nu så lossa locket och räkna hur många ledare som är kopplade, Längst upp till vänster ska det vara kanske en blå om inte en blå, så är det bara mätning som gäller för att vara säker. Äldre installation
osja: Jag bedömde att detta var lämpligast forum. Jag hoppas att ni instämmer. Jag täcker över en mexitegelvägg i fritidshuset med en gipsvägg och bygger samtidigt in kanalisation förbi och till den tevehörna som ska bli här. I huset sätter elektriker in Elko RS-serien. På hans uppmaning drar jag nya rör och slangar. Jag ska sätta in minst dubbla eluttag, men i regel behöver man alltid
Stickan56: [citat] Nja, det var nu dom hittade grannen i askan. :rofl: Stickan
Avemo: Det går att göra om du tycker att det blir bättre. Då tar du bort uttaget på väggen och drar en utanpåliggande kabel från dosan till där du vill ha uttaget. Sedan sätter du på ett doslock med kabelutlopp. Det går att göra med en kabelkanal också. Men det brukar bara bli fulare. Kanalen måste ju vara tjockare än kabeln. Det går att göra och det är inte speciellt komplicerat. Men
El-Löken66: [citat] Kör samma CC-mått som dina uttag annars valfritt.
OFP: Hur har det gått? Är problemet med starkt ljus löst eller används solglasögon? Jag har samma problem med Noro Deco som bländar oss. Kan inget om el så funderar på solfilm istället.
Marsyr: Super! Tack för svaren!! Känns som att det får bli PoE ändå. Tack!!
Fotografen: Tänk på att det inte bara är fukt som kan vara problem med låga montage, utan även fysiskt våld.
Skandiamannen: [citat] Samma. Har identifierat problemet. Uttaget på bilden finns på ett cykelförråd. Matningen kommer från ett uttag under balkongen på huset. Sitter två parallellkopplade uttag där varav det första är jordat medan det andra, där matningen till cykelförrådet tas, visar att jord saknas. Troligtvis felar jordanslutningen mellan uttagen under balkongen.
Karl P: Hej igen! Lite återkoppling. Plockade isär hällen för att spana lite, man är ju lite nyfiken. Kan dock inte konstatera något uppenbart fel/eldat. Men ena delen fungerar inte, det är en sak som är säker :) Fick en offert om att byta kretskortet på den högra tredjedelen av hällen, dryga 7 lök. Får se hur vi gör med detta! Och sedan då koppla det på JFB igen då. Spännande resa det
goldtooth: Tack för svar (y) Då håller jag tummarna och flyttar sladden :D
nisse123: [QUOTE="useless, post: 4292941, member: 37450" Det är inte ovanligt att element matas med 400V, så om du kopplar in ett element gjort för 230V på en gammal matning kan vad som helst hända...[/QUOTE] I inlägg #7 " Jag kopplade den med propp till ett vanlig uttag " 99,9% så är det 230V i uttaget
Pen: Så här gick mina funderingar att få det lite snyggare: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-ut-sockeldosor.351876/ Finns lite alternativa tips och smakråd från andra där också.
Höghus: Remdrift med en träställning inblandad låter som att remspänningen skulle kunna variera med luftfuktighet och till viss del temperatur, eller att nån regel kroknat. Det kan kompenseras med pendelmontage av motorn, rörlig upphängning där dess tyngd spänner remmen. Du får titta, lukta, lyssna och känna när en medhjälpare trycker på start. /Höghus
Johan456: Du behöver byta alla dimmrar. De gamla centrumplattorna och ratten passar inte. Även metallen bakom är kvadratisk. Den skulle man iofs kunna klippa i.
etompau: Har fläkten någon form av "elektroniska" knappar som väljer funktion och fläktvarvtal? Det finns flera exempel på styrkort till fläktar där specifika komponenter (kondensator) ger upp efter x antal år.
Leif i Skåne: [citat] Eller lägg VP/slang om där är plats till den. Skall du sänka taket så kan man lägga all el på glespanelen. Glöm in att klamra rören med jämna mellanrum 0,5-1m eller buntband i knippen. Lite spottar eller ljus-ytor i taket kanske. [bild]
pwnfish: [citat] Klockrent, det är det. Tack. Jag är så tycker el verkar extremt logiskt, men har aldrig gjort det förut och när det uppstår oregelbundenheter så blir jag tveksam att man gjort rätt.
etompau: Ja det ska gå att köra kylen utan komponenten på plats. Givetvis är skyddsfunktionen för spänningstransienter då ej tillgänglig. https://www.electrokit.com/produkt-kategori/motstand/varistorer/
Stuff: [citat] Ja doslock och kanske en fin tavla eller vägghängd tv är väl det absolut enklaste :)
elmont: [citat] Man kan ju spackla in ledningen mot list/vägg så blir den nästan osynlig.
Söderkis: Jupp! Följer elektrikerns redan utmärkta krets. Tack igen!
jonaserik: Du vet vad du har och gör efter det, dra ut en 3-fas skarvsladd genom hålet och sätt laddaren på utsidan, sen när du bygger om gör du det permanent. Inte riktigt enlig regelboken men är inget farligt.
GK100: En mer praktisk fråga kan vara om man kan lägga om i adaptrarna så de inte ligger på samma fas. De kanske används med lite större förbrukare så inte fel att fördela lite.
pathal: Två plejd-dimrar? Push eller vrid på båda ställen. Trådlös synk. Enkelt.
tommib: Nej, den visste jag var direkt otillåten förutom direkt in till central (eller kopplingspunkt) inom en brandcell.* Någonstans i bakhuvudet låg det något om N1XV och brandceller också men inget konkret. Tror det bottnar i någon diskussion här. * Det med N1XE är lite roligt. Anledningen till att jag vet det var att det för några år sedan här var någon elektriker som försökte mästra
El-Löken66: [citat] Vad ska du använda till vad, hur, samt varför? Lägg gärna upp bild och en skiss hur du tänkt.