3 992 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Jaga firma för att få fakturan?
Ja precis. Den här elfirman har varit jättesnabba med att komma när vi kontaktat de och är väldigt trevliga och tar sig tid, så ja jag vill också vårda denna kontakt.yonna skrev:
Många egenföretagare sätter sig ner en gång i månaden och kör hela månadens bokföring. Så att vänta i upp till en månad är inget konstigt.MariaiÖstergötland skrev:
Men som du säger, det kan vara lite nervöst om de bara skickar en faktura via mejl. Då kan den gå i skräpposten, eller att de tror att de skickat den men de har skickat till fel adress.
Ja, jag inser att jag kanske kräver lite väl snabb respons, jag får hålla i mina hästar så att säga.A andersmc skrev:Många egenföretagare sätter sig ner en gång i månaden och kör hela månadens bokföring. Så att vänta i upp till en månad är inget konstigt.
Men som du säger, det kan vara lite nervöst om de bara skickar en faktura via mejl. Då kan den gå i skräpposten, eller att de tror att de skickat den men de har skickat till fel adress.
Nån räkning kom aldrig. Eller ja, den har inte kommit än iallafall. 
Det verkar vara ganska typiskt för rörisar att avsky fakturering. Jag har också en röris som kommer på stubinen vid kris och sådana ska man vara rädd om. Efter 7 månaders tjat har jag nu fått fakturan på knappt 5000... Det förvånar mig att hans företag går runt!
Det förekommer att hantverkare har icke fakturerade jobb som "reservkapital", men det brukar vara vanligare vid dåliga tider.
Själv är jag irriterad på alla småfakturor som kommer hela tiden. Varför ska bredband, telefoni, försäkringar, sophämtning, vatten mm komma oftare än en gång per år? Bara onödigt administrativt jobb. Större privata betalningar som lån kanske kan vara OK något oftare, men oftare än kvartal känns inte motiverat. Inköpta prylar tycker jag dock är enklast att ta på kort direkt. Då håller man ju ändå på med det. En faktura på grejerna gör ju bara att jag behöver lägga tid på det hela en gång till. Köpa på avbetalning ryser jag bara av tanken på...
Själv föregår jag därför med gott exempel och samlar ihop flera jobb och halvårs eller helårsfakturerar mina kunder. Endel vill ha dem snabbare och då kan jag väl lite motvilligt gå med på det, men helst inte kortare än kvartal. Oftare än så känns bara som att jag slänger bort en del av mitt och deras liv till ingen nytta. Jobbar man däremot med bokföring eller är ett faktureringsbolag så förstår jag att man inte vill ha en sådan utveckling. Men för alla oss andra, vad är detta eviga betalande av småfakturor bra för?
Själv föregår jag därför med gott exempel och samlar ihop flera jobb och halvårs eller helårsfakturerar mina kunder. Endel vill ha dem snabbare och då kan jag väl lite motvilligt gå med på det, men helst inte kortare än kvartal. Oftare än så känns bara som att jag slänger bort en del av mitt och deras liv till ingen nytta. Jobbar man däremot med bokföring eller är ett faktureringsbolag så förstår jag att man inte vill ha en sådan utveckling. Men för alla oss andra, vad är detta eviga betalande av småfakturor bra för?
För företag (större) är det kassaflödet som gäller, snabbt fakturera/månadsvis och själva ha längre tider på det de själva ska betala där deras underleverantörer får vänta på sina pengar. De har ingen handpåläggning utan det mesta är automatiskt/digitalt.L Lilllen skrev:Själv är jag irriterad på alla småfakturor som kommer hela tiden. Varför ska bredband, telefoni, försäkringar, sophämtning, vatten mm komma oftare än en gång per år? Bara onödigt administrativt jobb. Större privata betalningar som lån kanske kan vara OK något oftare, men oftare än kvartal känns inte motiverat. Inköpta prylar tycker jag dock är enklast att ta på kort direkt. Då håller man ju ändå på med det. En faktura på grejerna gör ju bara att jag behöver lägga tid på det hela en gång till. Köpa på avbetalning ryser jag bara av tanken på...
Nästan allt jag betalar går via e-faktura med automatisk betalning, inget jag behöver göra utan bara kolla belopp för vissa.
Numera tycks företag föredra autogiro. Det senaste är fjuttbetalningen på bärgningshjälp på 48 kr/mån som inte kan betalas per år utan endast som autogiro. Att varje månad beräkna samtliga små automatdragningar är otroligt enerverande...
... det här blev ju lite OT
... det här blev ju lite OT
Ja, autogiro på massa småbelopp tycker jag också är ett otyg. De hoppas att man inte ska tänka på en mindre avgift varje månad och inte förstå hur mycket det blir i slutändan. De vill dessutom kunna öka avgiften lite smått ibland utan att man ska reagera och de hoppas att det går obemärkt förbi. Av liknande orsak gillar jag inte heller e-faktura, men det är inte fullt lika illa iaf.
Men problemet blir ännu mycket större med småavgifter som ska betalas av det egna företaget. Varje litet löjligt småbelopp ska bokföras...
Men problemet blir ännu mycket större med småavgifter som ska betalas av det egna företaget. Varje litet löjligt småbelopp ska bokföras...
Klicka här för att svara