Har ett bubbelbadkar som ska monteras ut från ett badrum .
Elen är kopplad i ett ip 44 uttag som ligger i den våta zonen och tyvärr finns ingen synlig kopplingsdosa så man man kan koppla ur elen fram till dosan.
Då blir frågan, måste man koppla ur elen fram till dosan eller kan man täta och låta den ligga kvar med strömmen fram?
MVh
Elen är kopplad i ett ip 44 uttag som ligger i den våta zonen och tyvärr finns ingen synlig kopplingsdosa så man man kan koppla ur elen fram till dosan.
Då blir frågan, måste man koppla ur elen fram till dosan eller kan man täta och låta den ligga kvar med strömmen fram?
MVh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Med "ip 44 uttag" antar jag du menar en anslutningsdosa likt den på bild?
Sitter den inte olämpligt till så visst kan man lämna den så, med spänning fram till den. Det blir ju troligen ett hål kvar genom membranet som blir öppet som kanske behöver tätas, beroende på hur det är placerat.
Annars bör det inte vara några problem att ta bort dosan helt och demontera ledningen. Den kommer troligen direkt från elcentralen. Det bör finnas en egen säkring till dosan. Det kan också finnas en strömbrytare någonstans däremellan för frånskiljning av badet.
Sitter den inte olämpligt till så visst kan man lämna den så, med spänning fram till den. Det blir ju troligen ett hål kvar genom membranet som blir öppet som kanske behöver tätas, beroende på hur det är placerat.
Annars bör det inte vara några problem att ta bort dosan helt och demontera ledningen. Den kommer troligen direkt från elcentralen. Det bör finnas en egen säkring till dosan. Det kan också finnas en strömbrytare någonstans däremellan för frånskiljning av badet.
Hej!
Tack för svar!
Efter närmare titt så är det en kopplingsdosa ip 65 som sitter på plats och kommer hamna under duschen när badet är borta.
Någon egen säkring är det inte då både belysning i hall och badrum ligger på samma grupp.
Har igen letat efter någon kopplingsdosa på vägen från elcentral till badet men det finns ingen.
Kan man täta och låta den ligga kvar med ström fram då det kanske kopplas in en tvättmaskin.
Tack för svar!
Efter närmare titt så är det en kopplingsdosa ip 65 som sitter på plats och kommer hamna under duschen när badet är borta.
Någon egen säkring är det inte då både belysning i hall och badrum ligger på samma grupp.
Har igen letat efter någon kopplingsdosa på vägen från elcentral till badet men det finns ingen.
Kan man täta och låta den ligga kvar med ström fram då det kanske kopplas in en tvättmaskin.
Ta och leta i takdosor och i apparatdosor för ledningarna är kopplade någonstans och dom bör du koppla ur och dra ur röret. När du gjort det kan du täta hålet men som sagt lämna inga trådar där.
Hittar du dom inte själv så ta hjälp av en yrkesman, han bör hitta kopplingspunkten rätt snabbt, det handlar om 5-20 minuter.
Hittar du dom inte själv så ta hjälp av en yrkesman, han bör hitta kopplingspunkten rätt snabbt, det handlar om 5-20 minuter.
Klicka här för att svara
