D
Dr.Mugg: [citat] Det har du en poäng i :)
23 svar · 10,7k läst
·
D
Duggregnet: Tack för svar! Det är inte första gången jag tar bort täcklock, men någon gång ska man ju fundera över det här också..
2 svar · 1,4k läst
·
GK100
GK100: Ja den har inget med driften/funktionen på motorn att göra som namnet säger avstörning, främst de som sprids via ledningsnätet i ditt fall. Normalt ska man inte rekommendera att ta bort den men det avgör du själv. Många gånger är de hängslen och livrem så man får se till helheten. Frågan är om maskinen som sagt innehåller någon motorstyrning, om motorn är direkt kopplad behövs
11 svar · 3,6k läst
Hannapåbarbackastigen
Hannapåbarbackastigen: [citat]
4 svar · 3,7k läst
Rickard.
Rickard.: Tacksam för svaren här. Steg 1 av det utanpåliggande systemet är klart och i drift, det innehåller 3 uttag varav 1 kombiuttag för att innefatta en enfasmaskin under samma brytare. Om det behövs mer i framtiden återstår att se. Fulkopplade själv in lampan idag och jag är nöjd med den lilla förhöjda säkerhet lösningen ger, ganska svårt att glömma maskinerna på såhär. [bild]
9 svar · 2,1k läst
·
Toblin77
Toblin77: [citat] Har nu satt in en ”vanlig” dimmerpuck för att ersätta min gamla svarta. Av/på och simning funkar på denna men min andra brytare funkar inte alls. Har kopplat den ena vita från denna till plint märkt x på nya dimmer och den andra till plint märkt L på den nya dimmer. Är den nya brytaren av fel sort? Har även försökt byta de vita kablarna utan framgång.
16 svar · 2,8k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Näe, det där sista steget med försöka mäta fram en korrekt resistans för jordkretsen blir för komplicerat, rekommendationen är att kolla så det inte är något orimligt värde, exempelvis flertalet Ohm, eller vad som nu är rim för kretsen beroende på lefningstyp och längd, detta kan då undersökas vidare. Men det hindrar ju inte den intresserade från att göra detta på
19 svar · 4,5k läst
Totte_S
Totte_S: [citat] Ja så tänk vad ett rostfritt skåp kostar…:surprised:
3 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Beteckningen 1K antyder att det är en 1-polig brytare med signallampa på framsidan, därav neutralledarna där, om det nu är neutralledare.
2 svar · 1,4k läst
·
Höghus
Höghus: Tack för alla svar! Nu har jag förutsättningarna klara. /Höghus
10 svar · 1,6k läst
S
stugan_i_skogen: https://www.byggahus.se/forum/threads/stifthylsa-aendhylsa-rk-6mm2.422806/
1 svar · 855 läst
Ö
ÖronMüsli: Ok tack!
17 svar · 4,6k läst
E
El-Löken66: [citat] [bild] [bild]
7 svar · 2,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Men jag gör alltid en kontroll av PE, i någon form, oberoende av vad och var jag kopplar in något fast, som har en skyddsledare, och oberoende av hur gammal eller ny installationen är. I ditt fall tar det mindre än 1 minut för mig, inklusive att rulla ut 15 meter mätledning om så skulle behövas.
16 svar · 2,9k läst
·
D
Daniel 109: [citat] Brinner av gör den säkerligen inte. Men utlösningstiden måste uppfyllas och man vill hålla nere spänningen på den felande apparaten innan det löser.
10 svar · 3,8k läst
·
E
elmont: [citat] OM du inte har en elpanna av något slag, då kan det vara både 4 och 6 mm2
39 svar · 100,7k läst
E
El-Löken66: [citat] Nej, detta är ingen bra kontroll alls. Spänningsförande pol 1 - spänningsförande pol 2 ger 230.Volt. Spänningsförande pol 1 - jordbleck ger 230 Volt. Spänningsförande pol 2 - jordbleck ger 0 Volt. Slutsats: jordblecket är spänningsförande med en potential om 230V relativt jord. Du gör som du vill, lyssnar du inte och tror att du kontrollerar är det din sak. Men jag och Bo
12 svar · 4,7k läst
F
faceplant: [citat] Ja, kanske det går. Hade helst undvikit att borra hål dock.
6 svar · 2,5k läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Nja. Jag har ju inte den bästa mobilen och sen är det väl lite skit bakom spakarna också.
28 svar · 3,2k läst
·
T
Trollöra: Ni som haft möss i väggarna, har någon av er haft det såhär års?? Upptäckte f ett par veckor sedan ett himla rumsterande inuti en av ytterväggarna. Kolonistuga m torpargrund. Det märkliga är att aktiviteten pågår dagtid, ca 14-19 (läst möss är främst nattaktiva….) innan och efter detta är det knäpptyst (även nätter, j sitter ofta vaken till 02/03) Hör endast
4 svar · 1,4k läst
·
GK100
GK100: [citat] Lite kontraintuitivt drar pumpar mer vid högt flöde och lågt mottryck. Du ligger nog över Qmax i ditt system dvs pumpens arbetspunkt ligger förbi vad den max är utlagd för på pumpkurvan. Kan du först mäta strömmarna till motorn så de ligger jämnt är det läge att strypa lite på ventilen på trycksidan. Lägg dig runt 6 A och ställ skyddet enligt märkskylten. Ställ inte
6 svar · 3,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Att Byta centralen är en klar överkurs, det finns plats på höger sida att sätta en mindre låda Tex 8 modul, inga större ingrepp , lite ledningar mellan gammal och ny bara
25 svar · 4,0k läst
·
J
jonaserik: Att det skulle bli en brand i en kapslad motor, som skulle utveckla sig till att antända något annat är nog att ta i. Innan det över huvudtaget skulle bli så varmt så är lindningen sönderbränd med kortslutning och säkring/ar går. Din motor drar ca 6 A med 400 V och skyddet startar vid 13 A , inte så bra, ett som startar vid 6 och går upp till 10 A är lämpligare
4 svar · 2,3k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Var försiktig, hur? Vi vill inte att TS ska dö av en elchock, en mer utförlig förklaring är kanske på son plats? Annars ring elektriker.
2 svar · 1,4k läst
·
tommib
tommib: Det räcker bra så. Vatten kommer du få i röret ändå förr eller senare, det du vill undvika är jord/sten som hindrar dig från att dra om kabeln vid behov. Se till att du har bra mekaniskt skydd för kabeln vid lekstugan där den kommer upp.
1 svar · 1,5k läst
M
Margaretan: [citat] Det får vi undersöka!
12 svar · 907 läst
·
H
hempularen: Flimrandet i klädkammaren kan förklara den delen. Då har någon av släkt lampan, men egentligen bara hittat ett ”glappläge” dör den slocknar. Minsta vibration kan då göra att den glappar igång. Byt brytaren! Brytaren på sladden kanske kan förklaras på samma sätt, inte ovanligt att de blir dåliga. Men om den känns normal, kanske man istället borde fundera på om någon av er
4 svar · 746 läst
P
pathal: [citat] Är det tvinnat knyter man på nya och drar ut allt. Haft problem i jävligt gamla lägenheter i innerstan. Men alltid löst sig. Annars - nej, inga problem.
18 svar · 2,2k läst
S
Soltorp40: De trådarna ligger förpackade om 4 buntar med 10 par i varje, eller möjligen som 2 buntar med 20 par. Varje bunt har ett färgat band som ge buntens nummer. Inom buntarna är trådarna färgkodade (men varje bunt är lika). En van svagströmsmontör plockar snart ihop det där! Om det är första gången får man tänka lite, surfa lite på nätet om kablars färgkodning, eller ta en bra bild
26 svar · 5,0k läst
D
Derbyboy: Det är kopplingar i dosorna och inte uttag mm så jag antar att det måste vara kopplingsdosor. Jag kör på 100mm Har du tips på någon som brukar fungera bra till 70-talarna?
3 svar · 829 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.