El
etompau: Benämningen på prylen är fel, det är en mottagare och inte en sändare. Sedan har du inte anslutit en neutralledare, vilket det klart och tydligt har diskuterats tidigare i tråden. Utan en sådan kan inte mottagaren fungera. Om du använder/kopplar in mottagaren vid ljuskällan så finns där både fas och N-ledare.
cpalm: [citat] Jorå, under den ljusbruna plattan sitter en porslinsrotor som roterar en kvarts varv för varje tryck och som är försedd med ett bleck som sluter brytaren i "rätt" position. Men så långt tror jag alla tryckknappsbrytare fungerar på samma sätt. Rotorn drivs i detta fall av en mässingshylsa med två spiralformade slitsar. En tvärgående fjäderbelastad pinne löper i slitsarna,
Saintus: [citat] Tack! Tror det är precis det svaret jag sökte efter. Då behöver jag inte stirra mig blind på att leta låga watt på frostvakterna ifall jag kan hitta större kapacitet och använda ett minimiläge. En del har ju förvalta effektlägen t ex 750 w, 1000 w och 2000w men de som är steglösa borde ju då dra lika mycket el på lägsta läget antar jag.
snaggletooth: Skulle kunna vara bild 1 också vid en närmare titt, sitter två FK (vita) där också.
Alexn72: skymmningsreläet kan oavsett vilket styra 3 olika relä som då styr dina olika grupper men först måste du reda ut vad alla sladdarna går till.
Avemo: [citat] Ett annat tecken på att inte problemet är jättestort är att tillverkare av såväl motorer som frekvensomriktare tillhandahåller kopplingsplintar och instruktioner som föreskriver en kabel med jordledare och separat skärm.
Tompafix: Om den gamla fläkten hade både tändtråd och fas, så är det bara att sätta någon kopplingsklämma på tändtråden. Men om den gamla fläkten endast hade tändtråd så bör det dras fram en ny tråd i rätt färg för fasen. Sedan byter du vippan eller hela strömbrytaren
Allmänobildad: Stigare märks med stor bokstav. Mätare på stigaren märks med siffror i nummerordning. Huvudledningar märks med liten bokstav, dock ej g, i, l, m, o, q, w, x, z, å, ä, ö. Elcentraler märks med siffror i nummerordning, om det bara finns en elcentral efter mätaren räcker det att märka den med mätarnumret (inte energibolagets mätarnummer) Ovan är enligt det gamla sättet, IBL77. För
Soltorp40: Nydragen PEN-ledare skall vara färgad gul/grön MED BLÅ TILLÄGGSMÄRKNING om den är färgad Det skall alltså lindas på ett varv blå tejp eller träs på en bit blå slang/krympslang vid varje anslutning. av den gul/gröna Det låter som att Du inte fått med detta från läroboken för elinstallatör ;-) Jag är av uppfattningen att även kabelmantel skall märkas både gul/grön och blå
Soltorp40: Kom med lite mer uppgifter om ugnen! Skruva loss luckan som kabeln går in genom (ta först ur kontakten eller säkringarna). Titta om det finns en dekal på insidan. Fota den och lägg ut här. Kolla om det finns en "inkopplingsanvisning" i de papper som följde med när ugnen var ny. Menar Du med "ugn" förresten "spis", eller är det en enda ugn med lucka? På 15 kW måste det vara en
snaggletooth: Nej, har inga egna erfarenheter av grillmotorer men en googling gav detta: https://www.google.com/search?q=grillmotor&oq=grillmotor&aqs=chrome..69i57j0i512l9.6500j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
pitaoj: Funkade prima! Tack igen (y):ok:
Bertram: Det är 2,5mm2 och jag tror grannen endast har belysning till garaget på samma säkring, samt egen jordfelsbrytare. Jag ska ta in elektriker för ett annat jobb till hösten och då också höra vad de säger om en lämplig lösning. Tack för tipsen!
Daniel 109: Om du skarvar gör du det med muff. När du går med slang mellan varma och kalla utrymmen bör man tänka till vad gäller luftflöden och kondens. Det är mer än en som har fått vatten rinnande ur dosor.
Bo.Siltberg: Den första lampan (Ikea Ranarp) är ju inte lastgammal och borde vara dubbelisolerad!? Har ni kompletterat med en takkupa i metall i efterhand? Det kanske är teleskoparmen som ställer till det? Den borde ha haft medel för en bra skarv i takkupan. Kanske får du plats med lampkontakter där? Eller ett skarvdon av typ HE251. Det hela handlar om att isolera enkelisolerade ledare så att de inte
tommib: Jag hade lagt värmen som en separat del i centralen och lagt JFB före allt annat. Styrspänningen till kontaktorn kan som sagt tas från en annan grupp. Se till att det är tydligt uppmärkt.
ViktorHg: Väldigt tråkigt med tillslag mot fel, särskilt om man inte vet om det brinner eller inte, så jag skulle aldrig i livet skaffa en sådan. Har man långt till stugan så bör man ha någon som kan kontrollera läget om strömmen försvinner. På högspänningsledningar brukar det vara automatisk återinkoppling på luftledningar, men inte kabelnät, just för att man inte ska förstöra mer än
fkon: Tack för era synpunkter. Jag har beställt en ny central inkl JFB och byter ut hela. Hälsningar
Bo.Siltberg: [citat] Jag läste den som hastigast och det var mycket prat om PME och dess vara eller icke vara. Jag undrar om de med PME menar TN-C i sammanhanget med elbilar. De verkar också väldigt försiktiga med PEN-brott, kanske av erfarenhet... Men i grunden vill vi alla ha en fungerande jordning som inte ger farliga potentialer mellan skyddsjord och moder jord - det är extra viktigt då en elbil är
elmont: Eftersom JFB löser ut så har du ett jordfel i avfuktaren, har man "verktygen och kunskapen så kan man om man så vill lägga några timmar på felsökning och ev lagning. Men för dom flesta så är inköp av en ny kanske det vettigaste. Tex https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/luftforbattring/elektriska-avfuktare/luftavfuktare-007015/
Bo.Siltberg: Jag skulle börja med att felsöka spisen. Det kan gå att mäta upp en resistans mellan L - PE med en vanlig multimeter, allra helst efter att ugnen har värmts upp en stund. Mät helst direkt på värmespiralerna. Det är inte alls säkert att det är fel på anläggningen så det är bara dumt att kasta ut pengar i blindo. Ang perilexuttaget tänkte jag mig en fuljordning, men det har du
Fotografen: För att ge ytterligare exempel, såhär ser det ut i mitt vardagsrumstak: https://www.byggahus.se/forum/posts/1990077
Zorro03: [citat] Smart, det har jag inte tänkt på. Armaturer är dock inköpta.