1 633 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dra el till LED markspot 230V
Hej!
Har införskaffat mig 9 stycken av https://www.bauhaus.se/markspot-230v-rund
som jag har tänkt att installera runt min parkering på tomten. (ska ha 4W led lampor i de)
Kabeln jag har tänkt att dra är Jordkabel N1XV 3 ledare 1.5mm2
Jag hade tänkt att vid marje markspot lägga en dosa med 3 vägar liknande: https://www.amazon.se/Kopplingsdosa...tningsdosa-ytterfördelningslåda/dp/B075QBC6JW
Det blir väl ungefär 40 meter kabel runt hela uppfarten.
Elektrikern som ska installera kalaset säger att man inte behöver ha rör för den kabeln men jag tänkte ändå lägga ner lite pengar på en kabelkanal (50mm gul)
Min fråga är: blir avstånden för lång med en 50 meter kabel? (12A säkring finns separat till utebelysning) om kabeln ska grävas ner bör dosan också göra det? ska jag införskaffa mig gjutharts som vi lägger i innan vi gräver ner de?
jag frågar så jag får lite mer kunskap så jag vet vad jag ska kräva för arbete.
Ett alterativ är att köpa dessa https://www.bauhaus.se/markspot-konstsmide-gu10-6w där dosan ingår men det blir faktist billigare att köpa dosan separat
MVH
Har införskaffat mig 9 stycken av https://www.bauhaus.se/markspot-230v-rund
som jag har tänkt att installera runt min parkering på tomten. (ska ha 4W led lampor i de)
Kabeln jag har tänkt att dra är Jordkabel N1XV 3 ledare 1.5mm2
Jag hade tänkt att vid marje markspot lägga en dosa med 3 vägar liknande: https://www.amazon.se/Kopplingsdosa...tningsdosa-ytterfördelningslåda/dp/B075QBC6JW
Det blir väl ungefär 40 meter kabel runt hela uppfarten.
Elektrikern som ska installera kalaset säger att man inte behöver ha rör för den kabeln men jag tänkte ändå lägga ner lite pengar på en kabelkanal (50mm gul)
Min fråga är: blir avstånden för lång med en 50 meter kabel? (12A säkring finns separat till utebelysning) om kabeln ska grävas ner bör dosan också göra det? ska jag införskaffa mig gjutharts som vi lägger i innan vi gräver ner de?
jag frågar så jag får lite mer kunskap så jag vet vad jag ska kräva för arbete.
Ett alterativ är att köpa dessa https://www.bauhaus.se/markspot-konstsmide-gu10-6w där dosan ingår men det blir faktist billigare att köpa dosan separat
MVH
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
50 meter 1.5 mm² är väldigt långt ja. Det förutsätter att det är en separat grupp så att en lämpligt säkring kan väljas, t.ex B6A, plus givetvis JFB.
Markslang är inte fel även om det inte krävs.
Även dosan behöver grävas ned, var skulle den annars placeras? Men den typen av armaturer borde ha en plint som tillåter vidarekoppling. Installationsanvisningen (som du borde ha letat upp och länkat till så att vi slapp göra det) antyder dock att det inte går, vilket är dåligt.
Du kan prova dosan från Amazon, äv en om jag inte skulle ha valt den. Det är svårt att få det tätt under jord. Sök på elbutik.se efter gelskarv. Jag vet inte vad kopplingsdosan till den andra går för. Den ser väldigt liten ut. Frågan om den sväljer en N1XV. Om du kan leta upp en spec på den så får vi se.
Markslang är inte fel även om det inte krävs.
Även dosan behöver grävas ned, var skulle den annars placeras? Men den typen av armaturer borde ha en plint som tillåter vidarekoppling. Installationsanvisningen (som du borde ha letat upp och länkat till så att vi slapp göra det) antyder dock att det inte går, vilket är dåligt.
Du kan prova dosan från Amazon, äv en om jag inte skulle ha valt den. Det är svårt att få det tätt under jord. Sök på elbutik.se efter gelskarv. Jag vet inte vad kopplingsdosan till den andra går för. Den ser väldigt liten ut. Frågan om den sväljer en N1XV. Om du kan leta upp en spec på den så får vi se.
Bästa svaret
Den dosan fungerar och sväljer en 3 ledare , ett tips är att ha lite silikon på kabeln så det tätar bra, även att ha det på gängorna på tätningarna, behövs inte mycket för att bli fuktigt i dosan. Bäst är ha armaturer med dubbel ingång, men blir knöligt att koppla i botten på burken. Dåligt med plats under ljuskällan.
så jag ska skippa gjutjharts och dosan kan ligga ytligt (kommer ligga under lite dekorsten)J jonaserik skrev:Den dosan fungerar och sväljer en 3 ledare , ett tips är att ha lite silikon på kabeln så det tätar bra, även att ha det på gängorna på tätningarna, behövs inte mycket för att bli fuktigt i dosan. Bäst är ha armaturer med dubbel ingång, men blir knöligt att koppla i botten på burken. Dåligt med plats under ljuskällan.
Armatur med dubbla ingångar kostar runt 900 kr styck de hutlöst tycker jag hade det varit några hundra kronor i skillnad hade jag kört på det
Den du länka till är out of order, finns lika här https://ledmegastore.se/uplights/29...E307cmAwnTT-36RzmwhkmVy4SGp2K0fwaAqSmEALw_wcB eller sök på kopplingsdosa i mark. Med gjutharts i en dosa kan du inte göra något, den är förbrukad. Ett tips är att lägga en slinga på några decimeter i marken på kablarna vid stolpen, som säkerhet utan att behöva skarva eller byta om det händer något med doskoppling eller armatur.. Det ska vara gängor i dosan för att bli riktigt tätt och inte med en kontramutter i dosan, sistnämnda svår att få absolut tät. Stryk gärna med ett finger lite silikon på kanterna till locket.
Klicka här för att svara
