Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. JosefFD
    Medlem · 1 inlägg

JosefFD

Medlem
    Hej!
    Är det rimligt att en elektriker som fått ett litet jobb dels tar en startavgift på 600 kr, och sen trots att jobbet tog mindre än en timme, tar betalt för 2 timmar?
    Han hävdar att två timmar är min-debitering, men han har inte informerat mig om det innan.
    Jag skulle förstå om man använder sig av antingen en startavgift ELLER min-debitering, men jag har svårt att förstå att man får använda sig av båda två.

Har han rätt att göra så?
    Någon som har koll?

2. Silver78
    Självbyggare · 1 847 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Det är inget konstigt. Väldigt vanligt att man gör så. Därför är det bra om det är något annat som behövs fixas när väl elektriker är på plats.

3. K
    Självbyggare · Skåne · 2 499 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Om du hängt med lite i andra trådar på Byggahus så hade du nog vetat att elektrikerns tid börjar när han sätter sig i bilen, kör inom och fikar på Ahlsells och slutar inte förrän han parkerat i garaget igen.

Tycker att du kom billigt undan med 2 timmar. En vanlig arbetsdag är 8 timmar...

Det där med att ta betalt per minut gäller väl egentligen endast när du ringer hotlines med telefonen...

4. L
    Medlem · Mora · 1 384 inlägg

larka742

Medlem
    Va? Ingen bilavgift? :surprised:
    Kan tänka mig att det iofs ingår i "startavgift"?

Sedan, 1h på plats - sedan ingår tid för fakturering, ev reservdelar de använt måste köpas och hanteras av honom eller av någon lagerpersonal. Det tar tid.

Plus då förstås restid med som ligger utanför det du sagt antar jag?

5. G
    Medlem · 1 166 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Startavgift och en timme + Restidsersättning hade varit normalt tycker jag.

Låt oss säga att han tar 600 i startavgift, 600 för jobbet (1 timme) och 600 i reseersättning (restid 2 x 30 min. Då blir kostnaden för dig 1 800 kr - 180 kr för rot på arbetstiden. Så rimligt är att du betalar max 1 620 kr. totalt.

Hade du dessutom haft andra jobb åt elektrikern så han fått 8 timmar hos dig hade fakturan i mitt exempel hamnat på slutsumman 4 140 kr efter Rot.

6. M
    Renoverare · Norrköping · 373 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Du gömde servicebil avgiften på 400 - 600:- (för att kunna få ROT)
    Vi äger 400:-
    Då blir det 1800+400-180 = 2020

Så den faktura på 1800 som TS har fått verkar rimlig
    Små jobb kostar skjortan.
    Hade en elektriker här i vintras halv-akut (ringde fredag kväll, elektrikern var hos mig måndag morgon)
    Det gick på 2400 efter ROT för 1.5h felsökning.
    Tyckte det var asbilligt.

7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 493 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Ja, det är rimligt. När div avgifter och skatter är betalda lär det inte vara mycket kvar ändå.

8. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 606 inlägg

Stego1

Husägare
    Hehe. Ja dom kan, hantverkarna. Startavgift och en min- debitering på 2 timmar. Startavgift, vad innefattar det? Resa eller vad? En min-deb på 2 timmar är inget annat är ren stöld. Jag har jobvat med fältservice på maskiner i många år och vi debiterade bilersättning, restid samt arbetstid i halvtimmesintervaller. Alltså min-deb =30 minuter.
    Vi hade dessutom pricipen att för att debitera nästa halvtimme skulle det gå minst en kvart in på den. Ett tokärligt system i akt och mening.

• Laddar…
  9. G
    Medlem · 1 166 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Startavgiften inkluderar lastning av bil

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 488 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag tolkar att det var mindre än 1h på plats. Men med körtid, tid att lägga in ev. material i bilen. Ev kanske någon materialhantering efteråt så har elektriker sannolikt lagt mer än 1h på uppdraget. En strartavgift kan betyda olika saker i olika firmor. Men den är nog främst tänkt att täcka kostnader som är ”per uppdrag”. Ta emot beställningen, planera in uppdraget, säkra material osv. Saker som tar ungefär lika mycket tid för ett entimmas uppdrag som för ett helt husbygge. Troligen vill man med startavgiften även täcka dödtid mellan uppdrag. Om man tänker sig att det i snitt går bort ex. 30 minuter tid som inte går att debitera mellan uppdrag. Samma förlust efter ett entimmes uppdrag som efter ett 200h uppdrag. Eller så är det det man vill täcka med minidebitering.

fast det vore ju lämpligt om betalningsmodellen kommunicerades mot beställaren.

11. M
    Medlem · vällingby · 83 inlägg

Marre E

Medlem
    Varför....
    Varför diskuteras sånt här fortfarande..?
    Hur kan ja då mail av bygga hus.se om denna tråd...

Sånt sjukt missnöje hela tiden på vad...2 timmar.... Bli själv en elektriker då om det var så sjukt farligt med 2 timmar fakturering för ett jobb, han är väl fan inte din polare ? Är ni vänner på Facebook nu eller ? Nej, bestämde en tjänst o fick det gjort, betala o va glad.

12. M
    Medlem · 19 inlägg

MiTi

Medlem
    Rimligt eller ej, ”min” elektriker börjar debitera när han står utanför mitt hus och han slutar när han satt sig i bilen. Inte en krona utöver det. Det gör också att jag anlitar honom om och om igen.

13. J
    Medlem · 9 inlägg

Joakim Nordberg

Medlem
    Jag tycker att allt det här är befängt. Man tar betalt för material och arbete med rimlig avrundning.

Vill man ha betalt för resan/restiden så säger man det.

det är det här märkliga otransparenta sättet som gör att folk tycker att hantverkare fuskar. Var ärlig och ta inte in en massa smygdebiteringar.

Fick en faktura från ett onämnt elhandelsbolag med punkterna alla jämnt avrundade.
    -Beredningsavgift
    -Administrationsavgift
    -Faktureringsavgift

Suck.

14. P
    Medlem · Stockholm · 3 316 inlägg

Paxman

Medlem
    Jag brukar vara väldigt kritisk till hur hantverkare (speciellt elektriker) tar betalt...men i det här fallet tycker jag att det känns rimligt.

De små jobben "ute på fältet" är väldigt kostsamma för vilken yrkesgrupp som helst iom att det innebär så mycket icke debiterbar tid. Dock håller jag med hempularen om att kunden måste ju bli informerad om vilka kostnader som är aktuella redan när jobbet efterfrågas.

Allt snack från elektriker/hantverkare om att det ligger på kundens ansvar att fråga, och att denne får skylla sig själv om det blir mycket dyrare än förväntat, är rent struntprat. Enda undantaget jag kan se är om det är akuta jourjobb. Då kanske inte tid finns att lägga ut texten, och då är också de flesta normalt funtade kunder medvetna om att det kommer kosta rejält.

15. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 493 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Vad är det som är så orimligt med att ta betalt för resan till kunden på småjobb?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.